Kövess minket!

Trending Now

Még mindig sok időt töltünk a tévé előtt

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján 2022 második negyedévében naponta átlagosan 4 óra 41 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: alig 1 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban. Bár a Covid 2020-as első hullámához képest kevesebbet tévéztünk, de még mindig többet, mint azt megelőzően. A műsorfogyasztás felét TV sorozatok, mozifilmek és szórakoztató műsorok nézésére fordítottuk, és jelentősen nőtt a hírműsorokra szánt idő.

A teljes, 4 évnél idősebb népesség tagjai 2022 második negyedévében naponta átlagosan 4 óra 41 percet tévéztek, ami szűk 1 perccel kevesebb 2021 második negyedévéhez képest.

A napi átlagos tévénézési idő a 4-17 éveseknél 7 perccel, a 18-49 éveseknél 1,5 perccel, míg az 50 év felettieknél 1 perccel volt kevesebb, mint egy évvel korábban.

– derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból.

A Covid első hulláma nagyrészt 2020 második negyedévére esett, és a „nagy bezárkózás” a tévénézési idő növekedését eredményezte. Ezt követően – ahogy az oltásoknak köszönhetően csökkentek a korlátozások – a képernyő előtt töltött idő is kevesebb lett, de még mindig több, mint a járványt megelőző években. Az elért nézők száma – akik egy átlagos napon legalább egy percet tévéztek – a tavalyi 6,29 millióról 6,13 millióra mérséklődött az idei második negyedévben, ugyanakkor, aki a tévénézés mellett döntött, naponta átlagosan 6 óra 31 percet el is töltött a képernyő előtt, ami 5 perccel több mint egy évvel korábban.

A napi átlagos tévénézési idő életkor és iskolázottság szerint meglehetősen széles skálán mozgott:

2022. április – június közötti időszakban ezúttal is a 15-29 éves korosztály tévézett a legkevesebbet – átlagosan 2 óra 21 percet, míg a legintenzívebb tévénézők jellemzően a 60 év felettiek voltak, ahol egy fő naponta átlagosan 7 óra 19 percet töltött a képernyők előtt.

Iskolázottság szempontjából az általános trendeknek megfelelően a diplomások tévénézési ideje a legalacsonyabb: 1 perc híján 4 óra, amely 5 perccel kevesebb, mint egy évvel korábban. Nemek tekintetében

ezúttal is a hölgyek tévéztek az átlagnál többet: 4 óra 54 percet töltöttek a képernyők előtt, ami 28 perccel haladja meg a férfiak napi átlagos tévénézési idejét.

Az időeltolásos tévénézésre (Time-shifted Viewing, TSV) alkalmas készülékek, eszközök egyre inkább elterjednek, de továbbra is az a jellemző, hogy a tévéműsorokat a sugárzással egy időben tekintjük meg, míg a rögzített műsorok késletetett visszanézése, más szóval az időeltolásos tévézés aránya évek óta stabilnak mondható.

Tematikus csatornák közönsége a 4 évnél idősebb népesség körében

A tévénézésre szánt időnk 36,2%-át fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő, és legtöbb csatornát magában foglaló “általános szórakoztató” csatorna csoportra, mely naponta átlagosan 4,6 millió nézőt ért el, és egy átlagos néző 3 óra 9 percet töltött el ezeken a csatornákon. A műsoridejük legalább felében különböző sorozatokat kínáló “sorozat csatornák” a tévénézési idő közel 10 százalékát képviselték, és naponta átlagosan 2,1 millió nézőt értek el, akik átlagosan 1 óra 56 percet szántak a nézésükre.

Hasonló arányt képviseltek a filmcsatornák is: a napi tévénézési idő 10,2 százalékát fedték le, naponta átlagosan 2,5 millió nézőhöz jutottak el, és egy néző átlagosan 1 óra 37 percet töltött el velük.

A hírcsatornák esetében érezhető a háború, illetve annak a gazdaságra és mindennapi életünkre gyakorolt hatása: együttesen 9,1%-os közönségarányt mondhattak magukénak, ami 1,6 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Napi átlagos elérésük 2,24 millió fő volt, ami alig magasabb tavalyhoz képest (2,23 millió), ugyanakkor az elért nézők naponta átlagosan 15 perccel több időt – 1 óra 37 percet – szántak a hírcsatornák műsoraira.

A gyerekcsatornák a tévénézési idő 4,6%-át tették ki az idei második negyedévben, napi elérésük a tavaly mért 1,34 millióról 1,14 millió főre mérséklődött, ugyanakkor az elért nézők naponta átlagosan 1 óra 37 percet fordítottak rájuk, ami 6 perccel több, mint 1 évvel korábban.

A sportcsatornák közönségaránya 4,7% volt 2022 második negyedében, amely enyhén, 0,4 százalékponttal alacsonyabb tavalyhoz képest. Naponta átlagosan 1,42 millió nézőt értek el, ami 129 ezerrel kevesebb, mint tavaly, ugyanakkor egy elért néző 3 perccel többet, naponta átlagosan 1 óra 16 percet szánt rájuk.

Az “Egyéb” gyűjtőkategória a teljes, 4 évnél idősebb, tévés háztartásban élő lakosság tévénézési idejének 14%-át képviselte 2022 második három hónapjában, ami 1,5 százalékpontos növekedést jelent 2021-hez képest. Ezen kategória magában foglalja a külföldi csatornák mellett a videójáték (pl. XBOX, Playstation) használatot, a tévékészülékhez csatlakoztatott asztali számítógép, laptop, tablet vagy okostelefon használatot, tévékészülék USB portján keresztül történő tartalomfogyasztást, SmartTV funkciókat, vagy éppen a különböző előfizetéses streaming szolgáltatások igénybevételét is. Naponta átlagosan 4,66 millió néző töltött el legalább 1 percet ezen kategória tartalmának megtekintésével: ez pedig mintegy 162 ezerrel több, mint egy évvel korábban. Egy elért néző átlagosan 1 óra 12 percet fordított az ezen kategóriában foglalt tartalmakra, amely 5 perccel több, mint 2021 második negyedében – ismerteti a Nielsen.

Műsorfogyasztás a 4 évnél idősebb népesség körében

A sugárzási időből és műsorfogyasztásból való részesedések az egyes műsortípusok esetében eltérően, de a szokásos trendek szerint alakultak.

A többségében sorozatokat magában foglaló, “nem zenés fikció” kategóriájába sorolt műsorok a teljes műsorkínálat 28,6%-át képviselték, míg a műsorfogyasztási időnkből 25,7%-ban részesedtek.

A mozifilmek a műsoridőből 10,4%-ban részesedtek, és a szórakoztató műsorok aránya is közel ugyanennyi (9,9%) volt, ugyanakkor a műsorfogyasztásból a filmek ezúttal is magasabb arányt – 14,3%-ot képviseltek, míg a szórakoztató műsorok 10,1%-ot mondhattak magukénak.

A nagyrészt kereskedelmi reklámokat és műsorajánlókat tömörítő „Egyéb” kategória stabilan a műsoridő közel egynegyedét képviselte, és a műsorfogyasztásunk több mint ötödét ezen tartalmak megtekintésével töltöttük (21,3%). Ily módon ez a második legtöbbet fogyasztott műsorkategória a TV fikciók/sorozatok után, megelőzve minden más műfajt: mozifilmeket, hírműsorokat, szórakoztató műsorokat, ismeretterjesztőket, stb.

A „hírek, aktuálpolitika, gazdaság” tematikába tartozó műsoroknál – a csatornákhoz hasonlóan – szintén érezhető volt a háború és az ezzel kapcsolatos gazdasági, politikai események hatása: míg ezek a műsorok a szokásos trendeknek megfelelően 3,7%-ot tettek ki a műsoridőből, addig a műsorfogyasztási időnkből jóval többet – 12,1%-ot – szántunk a hírműsorokra, amely mintegy másfél százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban (10,5%). A kissé könnyedebb „információ” kategória a műsoridő csupán 2,7%-át tette ki, de a fogyasztásban szintén magasabb – 4,7%-os – arányt képviselt.

A sportműsorok a sugárzási időből 6,1%-ban részesedtek: ez 2 százalékponttal alacsonyabb tavalyhoz képest (8,1%), amikor a Covid miatt elmaradt 2020-as Foci EB végül megrendezésre került. A negyedév utolsó napjaiban sugárzott Fina Vizes VB csak minimálisan tudta éreztetni hatását: műsorfogyasztási időnk 5,1%-át képviselték a sportműsorok az idei április-június közötti időszakban, ami 1 százalékponttal kevesebb, mint tavaly.

Az ismeretterjesztő műsorok sugárzási időből való részesedése a szokásos trendekhez illeszkedve 9,8% volt, ami nagyságrendileg megegyezik a TV-ben sugárzott mozifilmek, illetve a szórakoztató műsorok arányával, de a fogyasztási arányuk ennek fele, vagyis 4,7% volt.

Reklámok világa

A sugárzott reklámok napi átlagos száma a Covid első hulláma idején, vagyis 2020 második negyedévében erősen visszaesett a korábbi évekhez képest, de egy évvel később már vissza is tért a korábbi trendekhez, sőt jócskán meg is haladta a járvány előtti értéket. 2022. április 1 – június 30. között naponta átlagosan 40 132 db reklámfilm került adásba a Nielsen által szpot szinten vizsgált csatornákon, amely mintegy 1 953 db reklámfilmmel kevesebb 2021 ugyanezen időszakához képest, ugyanakkor 12 908 db reklámmal több, mint 2 évvel korábban, közvetlenül a járvány kitörése után.

Egy fő naponta átlagosan 33 percnyi tévéreklámot látott 2022 második negyedévében, ami napi 133 db reklámfilmnek felelt meg.

Ez 2 db reklámfilmmel, időt tekintve pedig 1 perccel kevesebb, mint 2021 azonos időszakában, míg 2020-hoz képest 8 perces növekedést és 33-mal több megtekintett reklámfilmet jelentett.

Borítókép: illusztráció

Trending Now

Zenelicencelési lehetőséget kapnak a youtuberek

Egy összegben kifizetős és bevételmegosztásos opció is a rendelkezésükre áll majd.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

A YouTube-ra komolyabban videókat készítők egyik általános nyűgét a zenei aláfestések jelentik, a döntő többségük a szolgáltatás saját zenetárában vagy más forrásokban keres jogdíj fizetése nélkül használható számokat, ezért is csendülnek fel gyakran ugyanazok a dallamok a tartalmaikban.

Ez nem kapzsiságból van így, a youtuberek oroszlánrésze számára vállalhatatlanul drága a zenék licencelése, plusz félnek a folyamat bonyolultságától és a YouTube szerzői jogi rendszerével való összeakadástól.

A problémák megoldása érdekében most a YouTube maga indít közvetlen zenelicencelési lehetőséget számukra, a rendszer idén elsőként az USA-ban debütál, majd jövőre globálisan elérhetővé válik. A youtuberek kétféle konstrukció közül választhatnak, klasszikus módon lerendezhetik egy összegben előre a licencdíjat, vagy bevételmegosztás mellett is dönthetnek, azaz a videóikból származó bevételből részesülnek a jogtulajok – írta az Origo.hu.

A monetizált csatornával rendelkező youtuberek alapvetően a videóikból származó bevétel 55%-át tarthatják meg, a bevételmegosztásos zenelicencelést választva ebből jön le a jogtulajok díja: egy fizetős dalt felhasználva 27,5%-ra, míg kettőt is igénybe véve 18,3%-ra esik a teljes bevételből kapott részesedésük.

Ez nem hangzik bizalomgerjesztően, főleg miután a YouTube által kiutalt bevételük után még adózniuk is kell, de persze eldönthetik majd a videósok, hogy számukra minek van értelme.

A YouTube szerint több százezer dal lesz a fizetős zenetárában, azonban a Billboard értesülései szerint egyetlen nagy zenekiadó sincs a jelenlegi partnerei között. Emiatt közismert előadók slágerei jó eséllyel nem lesznek licencelhetőek a cégtől, bár az érintett dalok gigászi jogdíjai miatt ennek valószínűleg nincs gyakorlati jelentősége, amúgy sem tellene Taylor Swift vagy a Metallica dalaira.

Tovább olvasom

Trending Now

Népszerű lett a „hogyan hagyjuk el Oroszországot” kifejezés a Google-keresésekben

Putyin beszédét megelőzően már rengetegen kerestek rá a kifejezésre.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Vlagyimir Putyin elnök országos beszédét megelőzően megugrott az ország elhagyásának módjára vonatkozó Google-keresések száma – írja a Newsweek.

Az ország elhagyására vonatkozó Google-kérdések moszkvai idő szerint 18 órakor érték el a csúcsot, miután kedden korábban meredek emelkedést tapasztaltak. A hírportál szerint Oroszország keleti, Kínával határos részén fekvő Habarovszki terület lakói különösen érdeklődtek a távozás iránt – olvasható a Mandiner cikkében.

Tovább olvasom

Trending Now

Brad Pitt először mutatkozott be szobrászként

A kétszeres Oscar-díjas és háromszoros Golden Globe-díjas 58 éves amerikai színész először mutatta be alkotásait egy finnországi kiállításon – írta a The Guardian online kiadása kedden.

Közzétéve:

Borítókép: Brad Pitt amerikai színész, fotó: MTI/EPA/Caroline Brehman

A színész Nick Cave ausztrál zenész és Thomas Houseago brit szobrász társaságában jelent meg a hétvégén az északi állam harmadik legnagyobb városában, Tamperében, hogy leleplezze első nyilvános művészeti kiállítását a finn Sara Hildén Művészeti Múzeumban.

Pitt szobrait és Cave kerámiasorozatát Thomas Houseago brit művész kiállításának részeként láthatja a közönség – közölte az intézmény.

“Nicknek és nekem új világ ez, ahová először lépünk be. Egyszerűen jó érzés”

– hangoztatta Pitt a finn Yle állami televíziónak a megnyitón. A kiállításon kilenc alkotása látható, köztük egy “lövöldözést ábrázoló” gipszöntvény és egy sor házalakú szilikonszobor, amelyeket különböző kaliberű lövedékekkel lőttek át.

Pitt a megnyitón elmondta, hogy a szobrászat számára önreflexió.

“Arról szól, hogy kapcsolataimban hol hibáztam, hol vagyok bűnrészes”

– fogalmazott, hozzátette, hogy

a műveket a “radikális önleltár” hívta életre, “hogy durván őszinte legyek magammal, és számba vegyem azokat, akiket esetleg megbántottam, azokat a pillanatokat, amiket egyszerűen elrontottam”.

A színész azután kezdett kerámiával foglalkozni, hogy elvált Angelina Jolie-tól: 2017-ben akár napi 15 órát is eltöltött Houseago Los Angeles-i műtermében. A GQ, férfiaknak szánt amerikai havilapnak augusztusban azt nyilatkozta, hogy

mindezt nem művészetnek, hanem egy “magánszámnak, nagyon csendes, nagyon kézzel fogható sportnak” tekinti.

Pitt megjelenése váratlanul érte a finneket, mivel részvételét előzetesen nem jelentették be. Sarianne Soikkonen főkurátor “izgalmasnak és csodálatosnak” nevezte a sztár felbukkanását az Agence France-Presse francia hírügynökségnek. Hozzátette, a világjárvány és Houseago életében történtek hatására döntött úgy a művész, hogy barátait is bevonja első finnországi kiállításába.

Nick Cave ausztrál rockzenész, dalszerző és énekes festészetet tanult a melbourne-i a Caulfield Institute Of Technology Art and Design szakon, mielőtt a zenével kezdett foglalkozni. A kiállításon tizenhét kézzel festett kerámiafigurája látható, amelyek “az ördög életét ábrázolják 17 stációban”, utalva a viktoriánus Staffordshire Flatback figurák iránti érdeklődésére, amelyeknek gyűjtője.

Tovább olvasom