Kövess minket!

Művház

Május 15-ig lehet nevezni a Bujtor István Filmfesztiválra

Augusztus 19-től 22-ig rendezik meg a Bujtor István Filmfesztivált Balatonszemesen, az alkotók, műhelyek, stúdiók nevezését május 15-ig várják a filmes versenyprogramba – közölte a főszervező Latinovits Emlékmű Alapítvány.

MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

Az alapítvány kuratóriumi elnöke, Lutter Imre fesztiváligazgató közölte: a seregszemlére már az elmúlt években is több száz filmes produkciót neveztek, és hagyományosan sok ezer vendég kíváncsi a programokra.

Ismertetésük szerint a hagyományos Ötvös Csöpi filmek vetítése, a sok zenei, gasztro- és családi program mellett a fő vonulatot a versenyfilmek vetítése és az ahhoz kapcsolódó pódiumbeszélgetések, közönségtalálkozók jelentik majd. A Bujtor István-díj mellett milliós díjazás várja a filmes alkotókat, produkciós cégeket, filmgyártókat.

A versenyprogramba egyéni alkotók és stábok, műhelyek egyaránt nevezhetik alkotásaikat több kategóriában. Nevezni 2020. január 1. után elkészült, vagy korábbi, de még be nem mutatott fikciós rövid és egész estés játékfilmekkel, dokumentum- és ismeretterjesztő filmekkel, animációs alkotásokkal és versfilmekkel lehet.

A szervezők – Bujtor István szellemiségét szem előtt tartva – olyan filmeket várnak, amelyek a humor eszközével, formájával élnek, vagy drámai cselekményt, fordulatot tartalmaznak, valamilyen rejtély, bűnügy, titok körüli cselekményt dolgoznak fel, de költészeti alkotásokat, verset, balladát, költői életművet feldolgozó alkotás is nevezhető.

A fesztivál fővédnöke Bujtor Judit, Bujtor István özvegye, igazgatója Lutter Imre Radnóti- és Bánffy-díjas előadóművész, producer.

Az egyes műfaji kategóriák legjobbjai egymillió forintos összdíjazásban részesülnek, és a kategóriagyőztesek hazavihetik a Bujtor István-díjat.

Nevezési feltételek és a jelentkezési lap a www.bujtorfilmfesztival.hu oldalon található.

A járványhelyzetre tekintettel a szervezők jelezték, hogy ha a körülmények indokolják, a seregszemlét kísérőprogramok nélkül, online térben rendezik meg.

“Azonban az elsődleges cél a valós, vörös szőnyeges közönségtalálkozó megvalósítása nyár végi fesztiválhangulatban”- fogalmaztak.

Borítókép: Bujtor István színész, rendező szobra (alternatív címe: Balatoni legenda) a Vitorlás téren. Az egész alakos szobor Farkas Ádám Munkácsy-díjas szobrászművész 2013. május 5-én, Bujtor István születésének 71. évfordulóján felavatott alkotása.

Művház

Megújult a Hévíz kulturális folyóirat

A koronavírus-járvány miatt egyéves kihagyás után megújult formátumban és átalakult rovatrendszerrel jelent meg újból a Hévíz irodalmi folyóirat, amelyet a névadó fürdővárosban csütörtökön mutattak be, számolt be róla az MTI.

Közzétéve:

Az idén 29. évfolyamába érkezett, Hévíz önkormányzata által továbbra is támogatott folyóiratról Vajna Ádám, a lap új szerkesztője elmondta: Fehér Renátóval közösen állítják össze a lapot, és “búcsúztak el” Cserna-Szabó Andrástól, aki 2018 óta, valamint Szálinger Balázstól, aki 2012 és 2018 között főszerkesztette a kiadványt. A két elődtől az új számban verset és prózát közölnek, továbbá posztereikkel is kiegészítették a lapot.

Az új szerkesztő megjegyezte:

a megújult Hévíz méretben nagyobb lett, illetve új rovatokat is kitaláltak. Minden szám egy-egy tematika köré épül.

Az egyik új rovat a Cunami címet viseli, ez minden lapszámban egy nagyobb esszét jelent, elsőként Bartók Imre írása olvasható a most mottónak szánt forradalom témáját körüljárva. Ugyancsak friss a Vízválasztó elnevezésű rovat, amelyben körkérdésre válaszolva, rövid esszében több szerző is kifejti a véleményét. Szándékuk szerint minden lapszámban legalább egy olyan fiatal szerző is helyet kap, akinek még nincs kötete.

Újdonság az is, hogy az egyes számokban kevesebb szerzőtől válogatnak több alkotást. Igyekeznek nyitni a világ felé azzal, hogy külföldi irodalmat is beemelnek

– jelezte Vajna Ádám. Hozzátette azt is: néhány héten belül elindul a Hévíz honlapja, ahol a korábbi számok és tartalmak megtalálhatóak lesznek.

A lapot hat éven át irányító Szálinger Balázs a bemutatón azt mondta: nagy kő esett le a szívéről, hogy megmenekült a folyóirat. Az első versét szintén a Hévízben publikáló költő úgy fogalmazott: talán éppen az élteti a lapot, hogy mindig új és új arcot ölt.

Szálinger Balázs beszélt az új, Koncentráció címet viselő verseskötetéről is, amelyet magánkiadásban jelentetett meg. Nehezebb volt minden kiadói feladatot kézbe venni, de ma már “olyan szabadságérzetem van, amilyen a 25 éves pályámon még nem volt” – jelentette ki Szálinger Balázs.

Tovább olvasom

Művház

Vecsei H. Miklós főszereplésével készül a Semmelweis-film

Vecsei H. Miklós és Nagy Katica főszereplésével fordulatos, romantikus történelmi filmet rendez Koltai Lajos “az anyák megmentőjéről”, a világhírű Semmelweis Ignácról és koráról.

Közzétéve:

Nemzeti Filmintézet

A láthatatlan gyilkos címmel készülő nagyívű alkotás gyártására 2,26 milliárd forint támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága. A mintegy 120 fős stábbal készülő mozifilm forgatása júliusban kezdődik és a filmet jövőre láthatja a közönség.

A láthatatlan gyilkos története 1847-ben, a forradalmat megelőző hangulatban kezdődik, a kort a reakció és a reformerek közötti küzdelem határozza meg… a bécsi szülészeti klinikán is. Az ifjú Semmelweis Ignác tanársegéd egyszerre veszi fel a harcot a szülő nők láthatatlan gyilkosával és a konzervatív főnökei vaskalapos nézeteivel. Megszállottan kutat a gyermekágyi lázat kiváltó rejtélyes kórokozó után, amelyben segíti őt egy fiatal osztrák nővér. Az izgalmas nyomozás egyre közelebb hozza őket egymáshoz. A szenzációs felismerés azonban még nem jelent végső győzelmet: Semmelweisnek le kell győznie főnökei ellenállását is.

Semmelweis úgy érzi, hogy a sors kiválasztottjaként az ő dolga, hogy megtalálja a láthatatlan ellenséget – a gyermekágyi láz okozóját. Minden támadás és intrika ellenére halad az útján, megszállott és megalkuvást nem ismerő személyisége vezeti. A kórház vezetése mindent megtesz, hogy Semmelweis útját megkérdőjelezze és keresztezze. Az igazi tehetség, aki megtalálta ösvényét, megy az útján, néha indulattól vezérelve. Semmelweis Ignác magatartás példáját kívánjuk továbbítani a nézőknek. A szenvedély, a kitartás és a következetesség sodró erejű filmjét szeretnénk elkészíteni – nagyszerű színészeket találtunk hozzá. A sors különös fintora, hogy mai világunk, 2020 óta ismét egy ilyen láthatatlan ellenséggel vívja csatáját

– nyilatkozta Koltai Lajos.

A láthatatlan gyilkos Maruszki Balázs és Kormos Anett forgatókönyvéből készül, producere Lajos Tamás és Vida József.

Készül a Bölöni-film is

Egy másik produkció is készül: minden idők egyik legsikeresebb magyar labdarúgója és Románia egyik legnagyobb sportcsillaga, Bölöni László még sehol sem publikált önéletrajzát felhasználva, a Filmintézet 96,1 millió forintos gyártási támogatásával forog júliustól a Bölöni László – Egy legenda története című dokumentumfilm.

A Bölöni-film a labdarúgás univerzális nyelve segítségével egy mindenhol érthető európai történet mesél el, miközben egy összetett Közép-Európai sorsot is bemutat. A film Kollarik Tamás ötlete, Szabó Attila rendező és Kollarik Tamás forgatókönyve alapján készül, Szöllősi György szakértővel együttműködésben, producere Novák Tamás – ismerteti a Nemzeti Filmintézet (NFI).

Amikor valóság a mese: a nehéz sorsú székely fiú, aki a román kirakatcsapat a Steaua Bukarest és a román válogatott csapatkapitánya, majd szövetségi kapitánya lesz. Az alkotók bemutatják Bölöni László életútját, miközben hihetetlen utazásra visznek térben és időben: Székelyföldről Bukarestbe, a kommunista Romániából Nyugat-Európába és a falusi pályáról a Bajnokcsapatok Európa Kupájának – a mai Bajnokok Ligája elődje – döntőjébe.

Bölöni László mellett megszólalnak a román futball csillagai, a magyar pályatársak és európai legendák. Cristiano Ronaldo és Jenei Imre mellett Valentin Ceausescu, a román kommunista diktátor Nicolae Ceausescu fia is megjelenik a látványos, sok archív anyaggal dolgozó, soha nem publikált anyagokat is bemutató dokumentumfilmben.

„Nem klasszikus sportfilmet készítünk, ugyan a film Bölöni László életén vezet végig, de közben az éppen aktuális társadalmi, politikai tér is kirajzolódik, így mindazok számára is átélhetővé és élvezhetővé válik a történet, akik nem vonzódnak a labdarúgáshoz. Az egykori román válogatott futballcsillag karrierje lenyűgöző, hiszen mint labdarúgó, majd később edzői pályafutása során több európai klubot, várost, országot járunk be, megszólalóink világhírű játékosok és közéleti szereplők lesznek. Bölöni László ugyanakkor nemcsak sportolóként, de emberként is példaértékű, hisz úgy vált Románia egyik legnagyobb labdarúgójává, hogy közben mindvégig megmaradt magyarnak. Személye és életútja mindmáig egy olyan kapocs, amely összeköti a két nemzetet” -vallja a film rendezője Szabó Attila.

Tovább olvasom

Művház

Cannes – Ukrán filmesek az orosz filmek teljes bojkottját szorgalmazták

Ukrán filmesek valamennyi orosz filmre nemzetközi bojkottot kértek a 75. cannes-i fesztiválon, beleértve Kirill Szerebrennyikov alkotásait. A kormánykritikus orosz rendező legújabb filmje, a Csajkovszkij felesége című történelmi dráma a hivatalos programban versenyez az Arany Pálmáért.

Közzétéve:

Flickr

“Tényleg úgy gondoljuk, hogy mindent ki kéne tiltani, ami orosz” – mondta Andrew Fesiak ukrán filmproducer a fesztiválhoz kapcsolódó filmvásár amerikai pavilonjában az “orosz propagandáról” rendezett sajtótájékoztatón. “Az orosz filmesek nem állíthatják azt, hogy minden rendben, és ellenük nem hozható fel semmi, miközben ukrán kollégáik nem forgathatnak, vagy azért, mert menekülniük kell, hogy mentsék az életüket vagy azért, mert fegyvert kell fogniuk” – tette hozzá.

Az ukrán producer szerint Kirill Szerebrennyikov “egyáltalán nem ellenzéki, hiszen az egész karrierjét az orosz kormány finanszírozta”.

A vádakra válaszolva az orosz rendező az AFP hírügynökségnek elmondta: a Csajkovszkij felesége című filmjét “független orosz vállalkozások, magánalapítványok finanszírozták”.

“Mindig rákérdeznek Roman Abramovics szerepére, aki a filmet finanszírozó egyik alap részvényese. Abramovics nagyon sokat segíti a kortárs művészeti projekteket, a civil szervezeteket. Részt vett az Ukrajna és Oroszország közötti tárgyalásokon is” – mondta a rendező.

“Teljesen megértem, miért mondják (az ukránok), amit mondanak, hiszen szörnyű helyzetben vannak (…) de az orosz kultúra eltüntetése hatalmas tévedés lenne, és örülök, hogy a cannes-i fesztivál a jó megoldást választotta” – hangsúlyozta Kirill Szerebrennyikov.

A világ egyik legjelentősebb filmes mustrája idén nem fogad orosz delegációt, és nem szeretné, ha az orosz kormányhoz köthető bármilyen hivatalos személy vagy újságíró megjelenne a fesztiválon, amíg az Ukrajna elleni orosz invázió folytatódik. A kitiltás azonban nem vonatkozik a kormánykritikus orosz művészekre.

“Vannak olyan orosz művészek, újságírók, akik elhagyták Oroszországot. Kirill Szerebrennyikov olyan alkotó, aki maga is úgy gondolja, ha nem hagyta volna el Oroszországot, akkor cinkosa lenne ennek a háborúnak” – mondta hétfőn Thierry Frémaux, a fesztivál művészeti igazgatója a megnyitó előtti sajtótájékoztatóján.

A Vlagyimir Putyin orosz elnök rezsimjét nyíltan bíráló 52 éves rendező harmadik alkalommal kapott meghívást filmjével a fesztivál versenyprogramjába. Ő azonban korábban személyesen soha nem tudott megjelenni Cannes-ban, mert külföldre utazási tilalom volt ellene érvényben, miután két évvel ezelőtt egy sikkasztási – a támogatói szerint viszont koncepciós – ügyben feltételes szabadságvesztésre ítélték. Miután a büntetése véget ért, a háború kitörése után lelkiismereti okokra hivatkozva legálisan elhagyta Oroszországot, és Berlinben telepedett le.

Az orosz rendező szerint “nem szabad az embereket az állampolgárságuk miatt megtagadni”. “Készen állunk kitörölni Csehovot, Dosztojevszkijt, Tolsztojt és más orosz szellemeket? Ez nem lenne igazságos. Nem igazságos embereket az állampolgárságuk miatt megtagadni” – fogalmazott.

Kirill Szerebrennyikov korábban is bírálta az orosz kormányt a szabadságjogok szűkítése miatt, valamint az Oroszország által külföldön indított háborúkat is elítélte, és részt vett tüntetéseken is. A Csajkovszkij felesége című filmjének cannes-i bemutatóján az Ukrajna ellen indított háború befejezésre szólított fel, amikor a szerdai díszbemutató végén megköszönte a közönség tapsát.
A fesztiváligazgató álláspontja szerint “nem az ukrán hatóságok kérik a teljes bojkottot, hanem csak olyan emberek, akik nagyon radikálisak”.

“Meg tudom érteni ezt az álláspontot is, mert ezek az emberek bombák alatt élnek” – hangsúlyozta Thierry Frémaux.

Alexandre Rodnianski ukrán filmproducer, aki húsz évig Oroszországban élt, a Le Monde című napilapban a bojkott ellen foglalt állást. Szerinte “a legjelentősebb filmfesztiválok mindig meghívták az oroszországi dolgok aktuális helyzetéről tisztességes képet bemutató alkotásokat”.
“Azoknak az életében, akik a bucsai vérengzéseket elkövették, a kultúra szerepe minimális. Ők a propagandatévén nevelkedtek” – vélte a producer, aki szerint “egyedül a hiteles orosz kultúra segíthet megváltoztatni Oroszországot”.

Borítókép: Kirill Szerebrennyikov

Tovább olvasom