Kövess minket!

Művház

Állóképben a filmvilág

Ötvenhárom játékfilm és ötven tévéfilm standfotósi munkái fűződnek a nevéhez. Olyan korszakos jelentőségű rendezőkkel alkotott együtt, mint Fábri Zoltán, Máriássy Félix, Makk Károly vagy Bacsó Péter. Ő fotózta például a Pacsirtát, a Szerelmes biciklistákat, az Ezek a fiatalokat, a nyolcvanas években pedig a kedvencét, A vörös grófnőt. Inkey Alice emlékezik.

1962-ben a Mici néni két élete című film volt az első standfotós munkája, a kor sztárjaival, köztük Kiss Manyival és Páger Antallal dolgozott. Mély vízbe dobták.

A Budapesti Fényképész Szövetkezetben tanultam portréfotózást, amikor édesapám értesült arról, hogy üresedés van a filmgyárban. Bár sokáig gondolkodtam a lehetőségen, de addigra már annyira meguntam az esküvői felvételek és az igazolványképek készítését, hogy végül elfogadtam. 1960-ban retusőrnek léptem be a Hunniába. Két évvel később kezdődött a kaland, amely aztán hosszú évtizedekig meghatározta az életem. Abban az időben négy nagyszerű fotográfus dolgozott standfotósként: apukám, Inkey Tibor, illetve Szomszéd András, Réger Endre és Oláh János. De elkezdtek forgatni egy ötödik filmet, és nem tudták, kinek osszák ki a feladatot, majd egyikük megszólalt, hogy majd Alice megoldja. Mindenki kíváncsi volt, mi lesz ebből.

Páger Antal és Kiss Manyi a Mici néni két élete című filmben (Fotó: Inkey Alice)
Páger Antal és Kiss Manyi a Mici néni két élete című filmben (Fotó: Inkey Alice)

A filmet az Astoriánál forgatták, átellenben édesapja Múzeum körúti egykori stúdiójával, ahol egy másik kor nagyjait örökítette meg: Karády Katalint, Jávor Pált vagy Szeleczky Zitát.

Amikor kinéztem az ablakon, az volt az első gondolatom, hogy ez jó ómen. Érdekes véletlen volt. Ráadásul a filmet Mamcserov Frigyes rendezte, akinél a későbbi férjem, Lakatos Iván operatőr is elkezdte a pályáját. A film operatőre, apám jó barátja, Hegyi Barna volt, tudta, hogy a standfotózás egy más szakma, amelyet akkor még nem sajátítottam el.

Inkey Alice (Fotó: Ladjánszki Máté)
Inkey Alice (Fotó: Ladjánszki Máté)

Az emberek azt várták tőlem, hogy apám stílusában fotózzam, hogy Inkey-fotók szülessenek. Ha manapság újra megnézem a felvételeket, két dolgot látok, egyrészt azt, hogy volt néhány jól elkapott pillanatom, másrészt azt, hogy érezhetően nem apám készítette őket.

Miként befolyásolta a pályája elején az édesapja hírneve, az általa lefektetett szakmaiság?

Az állandó összehasonlítás kezdetben meglehetősen zavart, később motivált. Az emberek az első munkáimat árgus szemekkel figyelték, én pedig szégyelltem magam. Magának mesélek el először egy apró női történetet: engem világ életemben a hiúságom hajtott, ha jó fotót vittem szemlére, mindig csinosan öltöztem fel, hisz olyan boldog voltam, ragyogtam, amikor viszont nem a legjobban sikerült a munkám, csak egy normális ruhát kaptam magamra. Ezt a filmgyárban egy idő után kiszúrták, és amint megjelentem, tudták, milyen a termés. (Nevet.) Nagy szerencsém volt, mert később már Illés Gyuri bácsival dolgoztam, aki született pedagógus volt, kedvesen terelgetett a szakmában. Mindig azt mondta, „Mukikám, ez jó!”, vagy „Mukikám, ezt nem így kellene!”. Neki köszönhetem azt is, hogy olyan nagy rendezőkkel dolgozhattam, mint Fábri Zoltán vagy Makk Károly.

1976-ban Révész Györggyel forgattam Az öreg című játékfilmet Latinovits Zoltánnal és Harsányi Gáborral a főszerepben. Eredetileg apámat kereste meg, de nem ért rá, és azt javasolta, menjek én. Elvégeztem a munkám, majd hazamentem, és egy álló napig laboráltam a gyönyörű képeket. Amikor bevittem neki megmutatni, az volt az első kérdése, hogy Inkey-fotók-e, mert ha nem azok, meg sem nézi, faképnél hagyott. Eltelt egy hét, újralaboráltam, ismét megkérdezte: Inkey-fotók? Igennel válaszoltam, megnézte őket, és örömmel konstatálta, hogy azok.

Latinovits Zoltán és Harsányi Gábor Az öreg című filmben (Fotó: Inkey Alice)
Latinovits Zoltán és Harsányi Gábor Az öreg című filmben (Fotó: Inkey Alice)

Milyen volt a közös munka Latinovits Zoltánnal?

Nagyon megosztó személyiség volt, végletesen viselkedett. Amikor bosszankodott, jobb volt elkerülni, akkor mindenkivel problémája volt, előfordult, hogy a filmgyár udvarán sem köszönt nekem. Máskor meg mosolygott, bűbájos volt, még a mamámnak is kézcsókját küldte. Így fogadtuk el.

Ha azt vesszük, hogy a standfotós a film reklámfotóit készítette el, amelyeket aztán felhasználtak a film népszerűsítésére, akkor egy népszerű film valamilyen módon visszahatott a standfotósára is.

Persze, sok újság közölte a képeinket, amelyek alatt szerepelt a nevünk is. Az járt a legjobban, aki több helyre vitte el a felvételeit. Rendszeresen publikáltam például a Filmvilágban és a Film, Színház, Muzsikában.

Törőcsik Mari és Latinovits Zoltán a Pacsirta című filmben (Fotó: Inkey Alice)
Törőcsik Mari és Latinovits Zoltán a Pacsirta című filmben (Fotó: Inkey Alice)

Címlapokra is fotózott, például Tolnay Klárit. Ennek kapcsán mesélte, hogy amikor megjelent, úgy érezte, mindenki Önt nézi, pedig elégedetlen volt a munkájával.

Róla készült az első címlapfotóm, mi tagadás, nem sikerült jól, de a Film, Színház, Muzsika lehozta, Klárika pedig őszintén megköszönte, és csak sok-sok évvel később jöttem rá, miért volt annyira lelkes. Akkoriban Darvas Ivánnal alkottak egy párt, aki jóval fiatalabb volt nála, én meg erőteljesen retusáltam, pont, ahogy ma csinálják, de ez akkor nem volt divatban, finoman dolgoztunk, éppen csak lágyítottuk a vonásokat, a karakterek mégis összetéveszthetetlenek voltak. Ha ma kinyitok egy magazint, amelyben anya és lánya szerepel, jóformán azt sem tudom eldönteni, melyik melyik.

Mikor érezte először, hogy egy fotója szinte tökéletes?

Amikor a saját korosztályom később ismertté vált tagjaival dolgoztam, az akkor főiskolás Tordai Terivel, Bánfalvy Ágival, akik mind helyesek voltak, és annyira örültek, ha hívtam őket.

Az Illés-együttes, Bródy János, Szörényi Levente és Szörényi Szabolcs a Szerelmes biciklisták című filmben (Fotó: Inkey Alice)
Az Illés-együttes, Bródy János, Szörényi Levente és Szörényi Szabolcs a Szerelmes biciklisták című filmben (Fotó: Inkey Alice)

Ha csak egy filmet emelhetne ki a munkái közül, melyik lenne az?

A vörös grófnőt imádtam. Gyönyörű ruhák és fantasztikus színészek szerepeltek benne, Básti Juli játszotta a címszerepet, Károlyi Mihálynét, férjét pedig Bács Ferenc. Én készítettem a film reklámfotóját is.

Emlékszem, több kép is szóba jött, és nagyon kardoskodtam, hogy egy kalaposat válasszanak a plakátra, Kovács András rendezővel még a minisztériumba is bementünk, hogy elbírálják a képeket, de szerencsére elfogadták a javaslatom.

Honnan ered a standfotózás?

Az első ilyen felvételeket Magyarországon készítették, méghozzá az első hazai némafilmhez, A tánchoz 1901-ben. Az Uránia technikusaként dolgozó Zsitkovszky Béla egy írót, Pekár Gyulát kérte meg, hogy készítsenek tánctörténeti előadásainak illusztrálására egy kisfilmet, amely ugyan elveszett, de a standfotói megmaradtak.

Amikor elkezdtem standfotózni, sokáig nem is olvastunk forgatókönyvet, érzésre dolgoztunk, önálló munkakör volt. Tulajdonképpen ez egy riporteri feladat volt, amit nagyon nehéz volt megtanulni. Az első filmemnél még az élességet is sokáig állítgattam, mert hozzászoktam, hogy a műteremben volt idő, ami a film esetében nem volt.

Mikor és miért tűntek el a hagyományos standfotók a mozik kirakatából?

Azt gondolom, anyagi háttere van, bár egy fotóst nem fizettek túl. Tudom, hogy külföldön a szakmát iszonyatosan komolyan veszik a mai napig. Régen itthon is megbecsültek minket, a standfotósok munkáiból esetenként még kiállítást is szerveztek, ami hozzájárult a film sikeréhez, és ettől mi is lelkesek voltunk, szerettük egymást, örültünk a másik sikerének, igaz, úgy voltunk vele, hogy azért mindannyian szerettünk volna mindig kicsit jobbat alkotni, mint a másik. Magyarországon az a szomorú helyzet, hogy csak akkor hallok egy magyar filmről, ha az Oscar-díjat, vagy más elismerést kap. Bár már jó ideje nem dolgozom, élénk a kapcsolatom a filmekkel, nézem őket, és rögtön látom, mely jelenetekből lehetne kiváló standfotó.

Ha lehetőség lett volna bepillantani a kulisszák mögé, mit látott volna a kor embere? Hogyan kell elképzelni az akkori filmgyári munkát?

Rendkívül izgalmas volt, de egy idő után a legvalószerűtlenebb helyzeteket is megszoktam.

Inkey Alice (Fotó: Ladjánszki Máté)
Inkey Alice (Fotó: Ladjánszki Máté)

Egy nap a filmgyárban késő éjszakáig forgattam, a végére már nem éreztem jól magam, felhívtam a férjem, hogy jöjjön értem. Ültem a portán, amikor kinyílt a lengőajtó, és megjelent a korszak legszebb férfija, Marcello Mastroianni felhajtott gallérú esőkabátban, ahogy egy Fellini-moziban lenni szokott. Annyira kizökkentem, hogy egy pillanat alatt meggyógyultam. Igazi úriember volt, rám nézett, köszönt, majd továbbment. Később a férjem ugyanígy lépett be az ajtón, ráadásul ugyanolyan típusú ballonkabátot hordtak.

Egy másik alkalommal ugyanígy jött velem szembe Elizabeth Taylor, aki Magyarországon ünnepelte negyvenedik születésnapját. Gondoljon bele, és velük még csak nem is dolgoztam. (Nevet.)

(Az interjú eredetileg a Médiapiac 2019/1. számában jelent meg. A lapra itt fizethet elő, illetve ezeken a standokon veheti meg.)

Művház

Megjelent Ákos első filmzenealbuma

A Magunk maradtunk című kiadvány dalait a zenész az általa rendezett, idén tavasszal azonos címmel bemutatott kisjátékfilmhez írta; a CD-n és LP-n egy új dal is szerepel több verzióban.

Közzétéve:

Borítókép: Kovács Ákos Kossuth-díjas előadóművész koncertje, fotó: MTI/Mohai Balázs

“A 27 perces filmnek több mint a felében szól zene. A most megjelenő lemezen mind a tizenegy tétel szerepel, ez egy sűrű, rövid darabokból álló, atmoszférikus aláfestő muzsika, amely kedvenc filmzenelemezeim hangulatát idézi” – mondta Kovács Ákos a csütörtöki sajtóbemutatón az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

A film Kovács Ákos tavaly ősszel megjelent novelláskötetének két írásából (A taxis, Magunk maradtunk) készült.

Az előadó kitért arra, hogy az új dal címe is Magunk maradtunk, ez a filmzene végefőcím-dalának továbbgondolása, amelyre a film történetéhez szorosan kapcsolódó dalszöveg született. A dalhoz – szintén a kisjátékfilm jeleneteit felidéző – klip is készült, amely ugyancsak csütörtökön debütált.

A klipet itt tudja megtekinteni:

“Az új dal is magányos stúdiómunka eredménye, akárcsak korábban a Még közelebb és a 2084 című albumain készítése idején. A középlemeznyi hosszúságú CD-n és vinylen az eredeti változat mellett hallható egy kórusátirat a pécsi VoiSingers közreműködésével; a csapat annak idején elkísért az Ákos 50 című turnémra. A harmadik verzió egy intimebb, akusztikus gitáros felvétel. A kiadványok melléklete egy 18 oldalas füzet a film szereplőinek közeli arcképeivel és monológjaival” – fejtette ki Ákos.

A Magunk maradtunk című, fekete-fehér kisjátékfilm forgatókönyvírója és rendezője egyaránt Ákos volt. A sztori a Papp János színművész által alakított taxisofőr monológja, amelyből saját maga és az ország több évtizedes története bontakozik ki. A további szerepekben mások mellett Piros Ildikó, ifj. Vidnyánszky Attila, Trill Zsolt, Vecsei H. Miklós, Eperjes Károly is látható és hallható. Az alkotás operatőre, Juhász Viktor elnyerte a Kovács László-Zsigmond Vilmos operatőrverseny díját.

A film ajánlóját itt láthatja:

Ákos a sajtótájékoztatón elmondta: október 15-én Győrött zárul idei turnéja, amely tizenhét hazai és határon túli előadásból állt, ezeket összesen mintegy 120 ezer néző látta.

“December 17-én ismét nagyszabású koncertet adok a Papp László Budapest Sportarénában, az estre egy vadonatúj műsorral készülünk” – mondta az énekes.

A Magunk maradtunk című kisjátékfilmet csütörtökön este egy hosszabb werkfilm kíséretében vetítik az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

Tovább olvasom

Művház

Erdély 19 településén szervezik meg idén a 22. Filmtettfesztet

Az események központi helyszíne Kolozsvár.

Közzétéve:

Borítókép: A tavalyi mustra műsorfüzete, fotó: Facebook/@filmtettfeszt

Erdély 19 településén, összesen 26 helyszínen szervezik meg az idén a 22. Filmtettfeszt Erdélyi Magyar Filmszemlét, amelyen 10 új nagyjátékfilmet, 4 klasszikus remekművet, 3 egész estés dokumentumfilmet és rövidfilmeket vetítenek – közölte szerdán a seregszemlét szervező Filmtett Egyesület.

Október 5. és 9. között, valamint az október 15-16-i hétvégén zajlanak Erdély-szerte a vetítések mozikban, művelődési házakban, könyvtárakban vagy iskolákban. Az események központi helyszíne Kolozsvár.

A műsor gerince az elmúlt egy-két év legjobb magyar nagyjátékfilmjeiből állt össze.

Vetítik a Szelíd című, sokszorosan díjazott filmdrámát, A legjobb dolgokon bőgni kell és a Kilakoltatás című vígjátékot, A játszma című csavaros besúgótörténetet, a Szarajevóban debütált Hat hét és a Karlovy Vary-ban bemutatott Külön falka című alkotást, a Toxikomát, a Magyar passió című drámát és Pálfi György legújabb független filmjét, a Mindörökké című posztapokaliptikus alkotást. A válogatás sajátos színfoltja a felvidéki Kerekes Péter szlovák-cseh-ukrán koprodukcióban készült dokumentum-játékfilmje, a Cenzor.

A gyerekeket az El a kezekkel a papámtól! című, a klasszikus ifjúsági film műfajába illeszkedő vígjáték, valamint A kuflik és az Akármi című animációs film várja. Ezekhez Kolozsváron a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum interaktív műhelye és a Tóth Viktor által szaxofonnal kísért Magyar népmesék társulnak.

A Filmtettfeszten három egész estés dokumentumfilmet lehet megnézni: Papp Gábor Zsigmond Bereményi kalapja című kreatív portréfilmjét, a Csibi László rendezte A szocializmus hátsó bejárata című alkotást, valamint Szabó Attila Erdők nélkül nincs Erdély című riportfilmjét.

Kolozsvárra érkezik Halász Judit, aki október 7-én ünnepli 80. születésnapját, a szervezők két filmet (Pókfoci, Szerelmesfilm) vetítenek a tiszteletére. A magyar filmtörténet nagyjai közül Kolozsvárra várják a Pókfoci rendezőjét, Rózsa Jánost és Gazdag Gyulát, aki A sípoló macskakő című szatíráját kíséri el a kincses városba, és mesterkurzust tart. Szintén minden érdeklődő számára nyitott mesterkurzust tart Csupó Gábor, a Simpson család és a Fecsegő tipegők Amerikában élő producere, akiről portrékötet is megjelent az elmúlt hetekben. A könyv erdélyi bemutatója Kolozsváron lesz.

A legendás kolozsvári némafilmproducer és rendező, Janovics Jenő életét és munkásságát összefoglaló, frissen megjelent tanulmánykötetet is bemutatnak. A Janovics Jenő pályaképe. Egy élet a magyar kultúra szolgálatában: a színpadtól a mozivászonig című könyv bemutatója a Janovics Jenő 150 Emlékkonferencián lesz, amelyet a Babes Bolyai Tudományegyetem Magyar Film és Média Intézete szervez, társszervezője a Filmtett Egyesület.

Az idei Filmtettfeszt partnere a magyarországi Friss Hús filmfesztivál.

A seregszemlén tartják a fiatal erdélyi filmesek megmérettetését, a Filmgaloppot, amelyen tíz fiatal erdélyi rendező filmje méretik meg. A fesztivál teljes programja elérhető a www.filmtettfeszt.ro oldalon.

Tovább olvasom

Művház

Készül a Deadpool 3 Hugh Jackmannel és Ryan Reynoldsszal

Ryan Reynolds a közösségi médián jelentette be kedden, hogy készül a Deadpool 3 című szuperhősfilm, és Hugh Jckman Farkast alakítja majd benne.

Közzétéve:

Flickr

A Deadpool első két részében már emlegették Farkast (Wolverine-t), és a második rész végén Jackman fel is tűnt – idézte fel a BBC News.

Reynolds most a Twitterre feltöltött videóban örvendeztette meg rajongóit a hírrel, hogy folytatódik a szuperhősparódia. A videót egy nap alatt több mint 25 millióan nézték meg.

A felvételen Jackman is feltűnik a háttérben, amint átsétál a kanapén ülő Reynolds mögött. “Hé, Hugh, nem akarod még egyszer eljátszani Farkast?” – kérdezi tőle a kanadai színész. Mire Jackman azt válaszolja: “De, persze, Ryan”.

Jackman először a 2000-ben bemutatott X-Men-filmben játszotta Farkast, majd később több produkcióban alakította a karaktert. Legutóbb a 2017-ben James Mangold rendezésében készült Logan – Farkas című filmben játszotta el, és akkor úgy tűnt, ez volt az utolsó fellépése Farkasként, hiszen meghalt a végén, és Jackman többször is arról beszélt, hogy ez volt a hattyúdala a szerepben.

A Variety.com szerint a Deadpool 3 2024. szeptember 6-án kerül az észak-amerikai mozikba Shawn Levy rendezésében, aki korábban Az Adam-projekt és a Free Guy című filmeket forgatta Reynoldsszal.

Borítókép: Hugh Jackman

Tovább olvasom