Kövess minket!

Művház

10 milliárdot dollárt bukott a filmipar április-májusban

Bár a koronavírusjárvány Közép-Európában lecsengőben van, számos iparág akad, amelyre a világjárvány és az általa okozott válság rányomta a bélyegét. Többek között ilyen a filmipar is. A számtalan kihívással birkózó filmes szakma sokat veszített a COVID-19-nak köszönhetően, azonban igazán innovatív megoldásokat is talált, hogy áthidalhassa a felmerülő problémákat.

A világszerte bevezetett karantén rengeteg embert zárt négy fal közé. Ezekben a hónapokban a leghozzáférhetőbb kikapcsolódást a televízió és a különböző streaming oldalak jelentették. Bár a Netflix népszerűsége az otthonmaradásnak köszönhetően az egekbe szökött, a filmelőállítók ugyancsak kényszerpihenőjüket töltötték.

A mozifilmek premierje csúszott, az előre bejelentett sorozatokat hónapokkal eltolták, és pillanatok alatt kezdett érezhetővé válni, hogy nem születnek új művek.

A legfrissebb felmérések szerint a nemzetközi filmipar összesen mintegy 7 milliárd dollár bevételkiesést számolt el március végéig, és április-májusban a mozik zárva tartásának, az elhalasztott premiereknek köszönhetően ehhez újabb 10 milliárd társult. Ez magyar forintban összesen mintegy 5,2 billió.

Nem állt meg teljesen az élet

Miközben az élőszereplős filmek piaca visszaesett, az animátorok továbbra is aktívak. Mivel az ő munkájuk kevesebb interakciót igényel, és gyakran dolgoznak kisebb csoportokban, így számtalan rajzfilm-sorozat zavartalanul futhatott tovább. „Teljes gőzzel haladunk előre” – nyilatkozta a Locksmith Animation társalapítója a The Guardian-nek. – „Bár mindenki 20 százalékkal több időt tölt munkával most, hogy otthonról dolgozunk, de tudjuk tartani a határidőt a filmekkel.”

Ennek, valamint a számtalan befejezett, és csak a bemutatásra váró szuperprodukciónak köszönhetően, ha egyszer véget ér világszerte a karantén, a mozik gyorsan megtelnek majd új filmekkel.

Sok filmkészítő azonban úgy döntött, hogy nem várja meg a korlátozások feloldását. Néhány stúdió azokat az elkészült mozifilmjeit, amelyek kisebb sikerre pályáztak, elérhetővé tette, vagy áthelyezte a streaming oldalára. Így például a Disney is a Disney+-on mutatott be néhány újdonságot. (Többek között az eredetileg szélesvászonra szánt Artemis Fowl-t június 12-én).

Magyarországon is találkozni lehetett online premierekkel. Hajdú Szabolcs új filmje, a Békeidő például a Vimeo nevű videómegosztón debütált, ahol regisztráció és bankkártyás fizetés után tekinthették meg a nézők Magyarországról és Romániából.

A nemzetközi filmes rendezvények sem maradtak el teljesen. Sok fesztivál átköltözött az online térbe, és ott került megtartásra. A legnagyobb filmfesztiválok rendezői közösen állítottak össze egy 100 filmből álló listát, mely május 29-től 10 napon át megtekinthető a Youtube-on a We are One: A Global Film Festival keretein belül.

A probléma továbbra is fennáll

Bár a filmipar készen várja a karantén feloldását, több szakember arra hívja fel a figyelmet, hogy hiába csökken a járvány, az emberek moziba járási hajlandósága valószínűleg szintén csökkenni fog. Erre lehet következtetni abból, hogy a korlátozások előtti hetekben Európában jelentősen visszaesett a mozik forgalma.

A megoldást sokan a mozitermek átrendezésében látják. Egyes amerikai filmszínházak már azon gondolkodnak, hogyan tudnák egymástól 2 méterre helyezni a székeket. Mások a szabadtéri- és az autósmozi élményének felelevenítésével igyekeznek csökkenteni az emberek szorongását, és növelni a moziba járási hajlandóságát. Ilyen kezdeményezés hazánkban a budapesti Árkád bevásárlóközpont tetején nyíló autósmozi, de Litvánia fővárosában, Vilniusban a repülőtéren nyílt mozi is kocsival várja a nézőket.

Eközben a filmipar arra törekszik, hogy az újra munkába álló színészek és háttérdolgozók biztonságát garantálni tudja. A stábok mérete valószínűleg csökken majd, és kerülni fogják a tömegeket. Minden stábtagnak kötelező lesz a koronavírus-teszt, több lesz a megszorítás, és nagyobb az orvosi készültség a forgatásokon. Jobban fognak figyelni a higiéniára is – különösen sminkelés közben.

Egy minden esetre biztos: a forgatások hosszú időn át nem lesznek olyanok, mint régen voltak.

Művház

Gyakornokokat vár a Kecskeméti Rajzfilmstúdió

Olyan közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők jelentkezését várják, akik már foglalkoztak rajzolt 2D animációval.

Közzétéve:

Sárkányölő Sebestyén figurája készül a Kecskeméti Rajzfilmstúdióban. Fotó: MTI / Ujvári Sándor

Gyakornoki helyeket hirdet 2021 szeptemberétől a Kecskeméti Rajzfilmstúdió. Karakter-mozdulattervezői (2D animátori) posztra várják az érdeklődőket – írja az Unilife.hu. A tanfolyamra olyan közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkezők jelentkezését várják, akik valamilyen szinten már foglalkoztak rajzolt 2D animációval.

A jelentkezéseket 2021. április 30-ig várják postai úton a Kecskemétfilm Kft., 6000 Kecskemét, Liszt Ferenc utca 21. címre, vagy a kfilm.gyakornok2021@gmail.com e-mail-címre.

A jelentkezésnek tartalmaznia kell a szakmai önéletrajzot, egy motivációs levelet, a portfóliót és 10-15 alakrajzot vagy ezek jó minőségű másolatát.

Tovább olvasom

Művház

Trianon-gyűjteményt tett közzé a Néprajzi Múzeum

Kapcsolódó tanulmányok is segítik a jelenleg 330 tárgyat, dokumentumot, fényképet bemutató digitális adatbázis kutatását.

Közzétéve:

A Trianon tárgyi emlékei internetes adatbázis a nemzeti összetartozás évének kiemelt programjaként a muzeológia eszközeivel mutatja be a történeti eseményt és annak elhúzódó hatásait.

A Néprajzi Múzeum minden évben felidézi Xántus János 1872. március 5-i igazgatóőrré történő kinevezését. Xántus János ázsiai expedícióján gyűjtött hatalmas etnológiai gyűjteményéből hozta létre a Nemzeti Múzeum Néprajzi Osztályát, amellyel lefektette a későbbi Néprajzi Múzeum alapjait – idézi fel az intézmény által az MTI-hez eljuttatott közlemény.

Mint hangsúlyozták, a Néprajzi Múzeum napját a költözési munkálatokkal párhuzamosan is megünneplik. Az évforduló kapcsán a https://trianon.neprajz.hu/ linken érhető el a trianoni tematikához kapcsolódó múzeumi anyagokat feltáró és közreadó internetes adatbázis, melynek segítségével a hivatalos emlékezés formái mellett immár a privát emlékezés tárgyai is megismerhetők.

A Trianon tárgyi emlékei elnevezésű online gyűjtemény a Néprajzi Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Hadtörténeti Múzeum és Intézet, illetve a Székely Nemzeti Múzeum gyűjteményi tudásbázisára építve vállalkozik a trianoni békediktátum tárgyi emlékezetének hiteles bemutatására.

Mint a közlemény kiemeli, az adatbázis fókuszában nem az események kronológiája áll, hanem a történések, következmények, a trauma és az emlékezet múzeumokban fennmaradt, tárgyiasult lenyomata. Ennek egyaránt részét képezik a béketárgyalások, személyek relikviái és a hétköznapi élet használati tárgyai. A korszerű muzeológia a személyes történetek és tárgyak virtuális összegyűjtésével, valamint értelmezésével és elemzésével hozzájárulhat a trianoni trauma új szempontokat alkalmazó feldolgozásához – mutat rá a múzeum.

Az online felület helyet biztosít a tematikához kapcsolódó tanulmányok számára is: részét képezik azok a publikációk, amelyek értelmezik a bemutatott tárgyi dokumentum örökséget. Jelenleg 330 tárgy, dokumentum és fénykép található az online gyűjteményben, amely szabadon bővíthető és kiegészíthető.

A közlemény szerint a gyűjtemény egyik legfőbb előnye, hogy a látogatók különböző keresési feltételek szerint kutathatják. A felület struktúrája ráadásul nyitott, és készen áll az új partnerek fogadására, valamint további elemek későbbi integrálására.

“A trianoni békediktátum a magyar társadalmi átalakulás folyamatainak, történetének kiemelt jelentőségű eseménye, melynek hatása nyilvánvalóan befolyásolja napjaink viszonyait is. Meggyőződésem, hogy az adatbázist összefogással létrehozó múzeumok társadalmi szempontból értékes és fontos küldetést teljesítettek munkájukkal”

– idézi a Néprajzi Múzeum közleménye Kemecsi Lajos főigazgatót.

A nemzeti összetartozás éve kapcsán a Néprajzi Múzeum a Trianon tárgyi emlékei online adatbázis közzétételén túl Örökségvédelmi mintaprojekt a székelyföldi múzeumokban címmel egy határokon és intézményeken átnyúló programot is kezdeményezett, amely a magyar nyelvterületen őrzött néprajzi gyűjtemények közös adatbázisa lehet. A projekt célja, hogy a résztvevő intézmények – a csíkszeredai Csíki Székely Múzeum, a székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum, a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum és a gyergyószentmiklósi Tarisznyás Márton Múzeum – rendelkezzenek korszerű, digitalizált állományokat is tartalmazó, publikálási lehetőséggel bíró nyilvántartással.

A Néprajzi Múzeum munkatársai ezekben az erdélyi múzeumokban személyesen vettek részt a digitalizálásban: mobil fotóstúdiót építettek a múzeum eszközeiből, és a gyakorlatban mutatták be és tanították meg a digitalizálási tevékenység lépéseit. A Néprajzi Múzeum felhőalapú és térítésmentes tárhelyszolgáltatást biztosít az együttműködésben résztvevő intézmények számára, így a már digitalizált örökségi elemeket szakszerű és egységes rendszerben lehet megőrizni – áll a közleményben.

Tovább olvasom

Művház

Mindkét magyar versenyfilm a díjazottak között a Berlinalén

Mindkét magyar versenyfilm bekerült a díjazottak közé a 71. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale): Nagy Dénes a legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét kapta meg alkotásáért, Kizlinger Lilla pedig a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medve-díjat nyerte el.

Közzétéve:

Fotó: MTI/AP/Getty Images/Sean Gallup

“Gratulálok a díjazottaknak! Kitűnő sikerek a nemzetközi filmvilág egyik legnagyobb presztízsű fesztiválján. Nemcsak azért lehet büszke az egész magyar filmszakma, mert új magyar tehetségek, Kizlinger Lilla színésznő és Nagy Dénes filmrendező feltűnt az európai filmművészetben, hanem azért is, mert a Természetes fény egy magyar alkotócsapat kezdeményezésére négy ország összefogásával, igazi koprodukcióként valósult meg. Közös múltunk művészi feldolgozása” – idézi a Nemzeti Filmintézet közleménye Káel Csabát, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztost.

Az összegzés kiemeli, hogy Nagy Dénes az első magyar elsőfilmes, aki elnyerte ezt a díjat a Berlinale történetében. Az élvonalbeli filmesekből álló nemzetközi zsűri, Enyedi Ildikó, Mohammed Raszulof, Adina Pintilie, Gianfranco Rosi, Nadav Lapid és Jasmila Zbanic választotta ki a legjobbakat a versenybe került 15 alkotás közül.

A közlemény felidézi, hogy az ítészek mellett a nemzetközi sajtó is nagy lelkesedéssel fogadta a második világháborúban, a megszálló magyar katonák sorsát követő Természetes fényt, amelyet a Vertigo Média mielőbb szeretne hazánkban is bemutatni, amint kinyitnak a mozik.

A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült Természetes fény a második világháborúban, a Szovjetunió megszállta vidékein játszódik egy kiismerhetetlen, mocsaras erdőségben. A keleti fronton harcoló alakulatok mellett csaknem százezer magyar katona teljesített szolgálatot a front mögötti területeken. Semetka István – egyszerű magyar földműves – szakaszvezetőként teljesít szolgálatot az egyik gyalogos honvéd alakulatnál, amely a vidéket járva eldugott orosz falvakban illegális partizáncsoportok után kutat. A történet a katonák mindennapjait mutatja be Semetka szemszögén keresztül, aki parancsnokának váratlan halála miatt súlyos terhet kap a vállára.

A Természetes fény magyar-lett-francia-német nemzetközi koprodukcióban, a Campfilm gyártásában, a Mistrus Media, a Lilith films, a Propellerfilm és a ZDF Arte, a Novak Prod és a Proton Cinema koprodukciójában a Nemzeti Filmintézet, a Magyarországi filmszakmai adókedvezmény, az Eurimages, a CNC – Aide aux Cinemas du Monde, a National Film Centre of Latvia, a Riga City Council és a Kreatív Európa Media program támogatásával készült. Vezető producerei László Sára és Gerő Marcell. A szereplők között van Szabó Ferenc, Bajkó László, Garbacz Tamás, Franczia Gyula, Stuhl Erno, Szilágyi Gyula és Mareks Lapeskis.

Az idei Berlinálén csupán két színész díjat ítéltek oda: a legjobb fő- és legjobb mellékszereplő díját. Ezek közül az egyiket kapta meg Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjének egyik mellékszerelője, Kizlinger Lilla. “Felfoghatatlan, nagyon fura és lenyűgöző” – idézi a film alkotóinak közleménye a nyertest, aki Janisch Attila és Nagy Viktor osztályában tanulja a filmrendezést.

Fliegauf Bence legújabb szerzői filmje – az első részhez hasonlóan – hétköznapi életünk, párkapcsolataink lázálomszerű útvesztőjébe kalauzol, ahol a szereplők életük talán legnagyobb titkát próbálják felfejteni: a másik embert. A hat kis történeteben láthatatlan fonál köti össze az azokban szereplő embereket.

A filmet Fliegauf Bence írta és rendezte. A filmben szerepel Sodró Eliza, Gubik Ági, Jakab Juli és Végh Zsolt, Balla Eszter, de mások mellett feltűnik a zenész Víg Mihály és a majdnem százéves Lénárt István is, valamint Keresztes Felicián és a rendező fia, Fliegauf János is.

A Fraktál Film és az M&M Film gyártásában készült alkotás producerei Mesterházy Ernő, Fliegauf Bence és Mécs Monika, a co-producerek Pataki Ági és Kovács Gábor, az operatőrök Gyuricza Mátyás és Nyoszoli Ákos, a vágók Gelencsér Terence Gábor, Kiss Wanda és Kovács Dávid. A film zenéjét Fancsikai Péter, Beke Tamás és Fliegauf Bence szerezte.

Tovább olvasom