Kövess minket!

Médiapiac

Új információk a terrakotta hadseregről

1974-ben egyedülálló régészeti leletre bukkantak Kínában: egy 8.000 katonából, 500 lóból és több mint 100 szekérből álló agyaghadseregre, amely egy kétezer éves kultúra pontos lenyomatáról tanúskodott. A világ nyolcadik csodája máig rengeteg rejtélyt őriz, amelyekből jó néhányat most a Viasat History vasárnap este 9-kor debütáló A terrakotta hadsereg új titkai című műsora fed fel.

A terrakotta, azaz égetett agyagból készült, életnagyságú harcosokból, lovakból, szekerekből, továbbá akrobatákból, hivatalnokokból, madarakból és mindenféle eszközből álló hadsereget a világ nyolcadik csodájaként tartják számon. A mauzóleumot, amely eme páratlan leletsereget rejti, 1974-ben fedezték fel és a feltárása a mai napig folyik – ez pedig nem meglepő, hiszen méreteiben vetekszik a Manhattan-szigettel. A mauzóleum az időszámításunk előtti harmadik évszázadban készült, Csin Si Huang-ti, a kínai birodalom első és rettegett császára 37 évig tartó uralkodása idején. Hozzá és a Csin-dinasztiához köthető Kína megszületése: egy egyetemes jogrendszer és egy egységes valuta bevezetésével, valamint távoli földeket összekötő kereskedelmi utak segítségével egyesítette a leigázott tartományokat, és egy olyan császárságot hozott létre, amely méreteiben vetekedett a Római Birodalommal. Ugyanakkor Csin hírhedt volt kegyetlenségéről is: lemészárolta a háborús foglyokat, könyveket égetett el, minden kihágást kegyetlenül megtorolt, kritikusait pedig egyszerűen megölette.

És hogy miért épült ez a hatalmas sírhely? Egy régi kínai mondás szerint „úgy kezeld a halált, mint a születést”, és Csin Si Huang-ti úgy vélte, ha magával visz egy ekkora hadsereget, akkor ők a túlvilágon is szolgálni fogják. A több mint 50 km2-es kiterjedésű síremlék feltárása ma is zajlik, és magának a császárnak a sírját még mindig nem sikerült megtalálni, pedig a legenda szerint mélyen a föld alatt építettek számára egy hatalmas, díszes kamrát.

Maguk a harcosok öntőformák segítségével készültek – minden végtag külön-külön –, ugyanakkor szemmel láthatóak a különbségek: mintha nem lenne közöttük két egyforma figura! Kutatók 2D-s fényképek alapján készült 3D-s modellek segítségével vetették össze a figurákat, és arra jutottak, hogy bizony mind egyedi, azaz a kézművesek egytől egyig sajátos vonásokkal ruházták fel őket. Mi több, a szobrok felületén talált pigmentek arra engednek következtetni, hogy a katonák festettek voltak, és ez még nem minden: egy új, mikroszkópos eljárás segítségével bizonyítást nyert, hogy fegyverzetük nem csupán dísz volt, hanem korszerű gépekkel élezett, harcra kész pengékből, lándzsákból és nyílvesszőkből álló arzenál.

Ez pedig még csak a jéghegy csúcsa: A terrakotta hadsereg új titkai többek között korukat messze meghaladó eszközökről és fegyverekről, valamint olyan rendszerbe szervezett monumentális építőmunkáról rántja le a leplet, amely a munkások megfélemlítésén alapult. Az agyaghadsereg az örökkévalóságnak készült, és megnyitott egy elveszett világba vezető ajtót, amit a szeptember 13-án debütáló dokumentumfilm még szélesebbre tár.

Médiapiac

Összeomlott a Nickelodeon nézettsége a genderlobbi hatásásra

A Nickelodeon átlagos nézettsége 1,3 millió volt 2017 júliusában, de a folyamatos érzékenyítés miatt a 2021 júniusi átlagos nézettség 372 ezerre esett vissza.

Közzétéve:

Borítókép: V4NA

Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a Nickelodeon által is támogatott erőteljes gender lobbi negatív hatással van a csatorna megítélésére, és a nézettségi adataira is. 

Az elmúlt két hétben a Nickelodeon és a Nickelodeon Junior csatornán is közvetítették azokat a kisfilmeket, amelyekben a Transzneműek, pánszexuálisok, és az összes lmbtq elfogadására érzékenyítenek. 

Az egyik felháborodást okozó videóban, Nina West Drag Queent alakját alkották meg, amelyben egy pride felvonulás keretében, az lmbtq csoportokról, és az elfogadásról énekel mesehősök között. 

Ugyanebben a videóban egy transznemű hódot is meg lehet figyelni, akinek még látszódnak a műtéti hegek a mellén. 

Szintén a Nickelodeon által készített videóban Nina West egy dalon keresztül énekelve magyarázza el a gyerekeknek az lmbtq Pride zászló jelentését. A fogyasztók negatív reagálása után, Nina West is közzétette a twitteren a pride dalt, ahol a Nicelodeon hivatalos oldala azt írta, hogy a dal, “minden alkalommal jobb és jobb lesz amikor megnézzük”. 

Ezeket a videókat azt követően hozták nyilvánosságra, hogy a csatorna nyíltan ünnepelni kezdte a pride hónapot, és kijelentették, hogy a népszerű mesehős Spongyabob homoszexuális. 

A vállalat emellett azt is bejelentette az elmúlt időszakban, hogy újraindítja a Rugrats című sorozatot, de nem a régi, 2004-ben abbahagyott formában, hanem a főszereplők édesanyjából leszbikus szülőt csinálnak. 

Natalie Morales, a leszbikus anya szinkronszínésze szerint az, hogy az az általa megszemélyesített mesehős leszbikus, csodálatos, mert a mese jelzés lehet minden lmbtq személynek, hogy nincsenek egyedül. 

2017 júliusában a Nickelodeon heti átlagos nézőszáma 1,3 millió volt, ami 2021 júliusában mindössze 372 ezerre csökkent.

A nézettség annak ellenére is csökkent, hogy az anyavállalat a ViacomCBS szerződést kötött a Paramount+ műsorszolgáltatóval, annak érdekében, hogy több száz órányi, a Nickelodeon által készített filmet tegyenek elérhetőve a platform könyvtárában – írja a V4NA Hírügynökség. 

Tovább olvasom

Médiapiac

Bozsik Péter lett az év tévés szakkommentátora

Sportújságírókat díjaztak.

Közzétéve:

Borítókép: Bozsik Péter labdarúgó, edző, szakommentátor a köztévé egyik stúdiójában, fotó: MTI/MTVA/Zih Zsolt

Az M4 Sportnál dolgozó Bozsik Pétert választották az év televíziós szakkommentátorának, aki az ezzel járó Lázár Bence-díjat a Sportújságíró-kongresszus keretében vehette át. A tv-csatorna munkatársai közül Berkesi Judit Gyulai István-díjat, Tóth Bálint nívódíjat kapott.

A Magyar Sportújságírók Szövetségének (MSÚSZ) közgyűlése után a Városligeti Műjégpálya épületében, a labdarúgó Európa-bajnokság hivatalos szurkolói zónájában megtartott csütörtöki díjátadón Életműdíjat kapott Árvay Sándor, a tenisz-palya.hu portál alapító-főszerkesztője és a Magyar Teniszlexikon készítője, valamint Őri B. Péter, a Nemzeti Sport és a FourFourTwo magazin szerkesztője, az MSÚSZ korábbi főtitkára.

Feleki László-díjat vehetett át Morvai Katalin, a Magyar Hírlap sportrovatának vezetője és Vobeczky Zoltán, a Hír TV sportfőszerkesztője. Farkas József-díjas lett Kisbenedek Attila, az AFP francia hírügynökség, továbbá Mirkó István, a Magyar Nemzet fotóriportere.

Gyulai István-díjat kapott Bánki József, a Zöld és Fehér című magazin főszerkesztője; Berkesi Judit, az M4 Sport műsorvezető-riportere, Boros Miklós, a Kolozsvári Rádió munkatársa és a Nemzeti Sport helyi tudósítója; Szilágyi László, a Magyar Nemzet és a FourFourTwo újságírója; Szűcs Miklós, a Nemzeti Sport egyik vezető szerkesztője és Vasvári Ferenc, a Magyar Olimpiai Bizottság kommunikációs főmunkatársa.

Boskovics Jenő-díjat vehetett át Szilágyi Anna a 2020 januárjában Budapesten megrendezett vízilabda Európa-bajnokság döntője után készített fotójáért, amelyet korábban a Nemzetközi Sportújságíró Szövetség, az AIPS is Médiadíjban részesített.

Nívódíj elismerésben részesült Szalmás Péter, a Magyar Olimpiai Bizottság fotóriportere a Karanténsport című fotósorozatáért; Tóth Bálint (M4 Sport) a Zaj a csendben című, a magyar labdarúgó-válogatottnak az idei Európa-bajnokságra való kijutásáról készült filmjéért; Somogyi Zsófia (Kossuth Rádió) egy parasportolóval készített rádiós anyagáért; Mészáros Géza, az Új Néplap munkatársa a tragikus sorsú Szűcs Sándor labdarúgóról készített sorozatáért; a Csillag Nóra, Csillag Péter, Hegyi Tamás, Helle Maximilián, Szabóky Zsolt és Szeli Mátyás által készített, a Nemzeti Sport Online felületén megjelent Budapesti futballmesék című filmetüdsorozatért, valamint Faragó Richárd és Gallai László NFL című, az amerikaifutball első 100 évéről készített könyvükért.

Tovább olvasom

Médiapiac

Új fővárosi rádiós pályázatot készít elő a médiatanács

Elfogadta a Budapest 96,4 MHz és egy veszprémi helyi rádiós frekvenciára szóló pályázati felhívás tervezetét, emellett négy helyi, vidéki frekvenciapályázatot zárt le e heti ülésén a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa.

Közzétéve:

Flickr

A tanács elfogadta a Budapest 96,4 MHz körzeti és a Veszprém 94,6 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára vonatkozó pályázati felhívásainak tervezetét – tájékoztatott az NMHH kommunikációs igazgatósága csütörtökön.

A grémium döntött a Szolnok 97,1 MHz, a Veszprém 98,3 MHz, a Békéscsaba 91,8 MHz és az Eger 99,1 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázatokról is: a nyertes mindegyiken az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.

Közölték azt is, hogy az M1-en 2021 első negyedévében három esetben a reklámok átlagos hangereje túllépte a környezetükben mért műsorok átlagos hangerejét, ezért a testület 180 ezer forintos bírságot rótt ki a csatorna szolgáltatójára.

A Balaton Televízió szolgáltatóját szintén 180 ezer forintra bírságolta a médiatanács, amiért a Portré – Kőszeginé Törköly Ágnes és a Balatoni 5letek – csodahelyek Fonyódon című műsorok egy-egy januári adásában egy ruhaszalon és egy bisztró bemutatásával – amely alkalmas volt a bemutatott vállalkozások népszerűsítésére – burkolt reklámot tett közzé.

A Kisdunainfo internetes portál szolgáltatóját szintén burkolt reklám miatt figyelmeztette a tanács, amiért cikkeiben egy nyelviskola és egy weblaptervező cég szolgáltatásainak részletes bemutatásával azok igénybevételére sarkallhatta az olvasókat – tették hozzá.

Figyelmeztette a testület a City TV szolgáltatóját is, miután február végén az ÉPI-TECH Magazin egyik adásában a műsort támogató, építőanyagokat forgalmazó cég termékeinek beszerzésére ösztönözte a nézőket, ami jogszabályellenes.

A kecskeméti Gong FM szolgáltatójára 50 ezer forint bírságot rótt ki a grémium, amiért szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb szöveget, helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő, közszolgálati műsort és magyar zenét tett közzé a vizsgált márciusi adáshéten. A testület a szankció alkalmazásakor ebben az esetben is figyelembe vette, hogy a pandémia idején a médiaszolgáltatók is nehéz helyzetbe kerültek, például a helyi jellegű műsorszámokkal kapcsolatos vállalásaik teljesítésekor – közölték.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom