Kövess minket!

Médiapiac

Otthon Hollywoodban

Magyarország nem foglal el jelentős helyet a nemzetközi filmes térképen, Návai Anikó mégis fontosnak tartja, hogy a filmvilág alkotóinak, világhírű sztárjainak világát közelebb hozza a magyar nézőkhöz. De hogy került egy magyar újságíró hollywoodi tűzközelbe, és miért nem zavarja a hazai sajtóban megjelent negatív kritika?

Alig lehet információt találni a múltadról, sok találgatás övezi a személyed. Hogyan indult az újságírói karriered?

1973-ban el kellett döntenem, hogy mi leszek, ha nagy leszek, de fogalmam sem volt, azt viszont tudtam, hogy noha bölcsészkart végeztem, nem akarok angol–orosz szakos tanár lenni, mert utáltam az oktatói gárdát, akik másról sem beszéltek, mint hogy mennyire hülyék a diákok. Ekkor tanácsolták, hogy jelentkezzem a Magyar Rádió kutatóintézetébe kérdezőbiztosnak, de a személyzetis megkérdezte, nem lenne-e kedvem inkább műsorokat szerkeszteni, aminek nagyon megörültem. Máltának és Kanadának készítettem promóciós anyagokat, időnként pedig bedolgoztam a 168 Órába és az ifjúsági osztálynak. 1976-ban indult az Ötödik sebesség című műsor, ahova szerkesztő-műsorvezetőként kerültem. Én készítettem a kis színeseket az adásban: Benkő Laci, Zalatnay, Vincze Viki, az LGT, Demjén voltak az én történeteim.

1980 tavaszán már terhes voltam, felhívtak telefonon, hogy Sylvester Stallone hamarosan Budapestre érkezik forgatni, menjek, készítsek vele interjút. Soha nem felejtem el, ahogy az egyik kezében egy műanyag zacskóval, a katonai sorfal mentén, biztonsági őrökkel körülvéve jött az újságírók hada felé. Már akkor is erős dohányos voltam, éppen rá akartam gyújtani, de nem találtam az öngyújtóm, idegességemben a kérdések sem jutottak eszembe, így amikor odakeveredtem hozzá, az első kérdésem az volt: „Van nálad gyufa?” (Nevet.) Ő persze rögtön megkérdezte, miért dohányzom terhesen, és máris a beszélgetés kellős közepén voltunk. Onnantól kezdve az egész magyar sajtó azt az interjút vette fel, amelyiket én készítettem vele. Mire ez az interjú adásba került, már disszidáltam, valaki más pedig nívódíjat kapott az anyagomért.

Mi vezetett ahhoz a döntéshez, hogy elhagyod az országot?

Több dolog együttesen járult hozzá.

Bár mindig én dolgoztam a legtöbbet, szakmailag nem úgy kezeltek, ahogy megérdemeltem volna. Volt, hogy egy interjúm miatt elvették az útlevelem. Amikor férjhez mentem, és közös vállalkozást indítottunk, abból is botrány lett. Megint csak a féltékenység, az acsarkodás… Huszonnégy óra alatt kellett elhagynunk az országot. Az akkor kicsi gyerekem csak hónapokkal később, amerikai képviselők segítségével jöhetett utánunk.

Erről az időszakról nem szeretnék többet mondani. (Elgondolkodik.)

1982-ben pincérnőként dolgoztál Amerikában, 1984-ben pedig már Andy Vajnával készítettél interjút.

A férjemmel először Miamiba mentünk, innen kerültünk New Yorkba, ahol a BBDO reklámügynökségnél kaptam állást. Maradhattam volna ügynökségi vonalon, de újságíróként szerettem volna elhelyezkedni, ami sikerült is, 1983 és 1986 között a Voice of America munkatársa lettem Washingtonban. Nagyon merev város volt, elegem lett, megkértem a rádió szerkesztőségének vezetőjét, hogy helyezzen át Kaliforniába. 1984-ben kerestem meg Andyt, aki a Rambo második részét forgatta, erről készült vele az a bizonyos első interjúm.

Návai Anikó
Návai Anikó

1999-ben lettél a Hollywoodi Külföldi Tudósítók Szövetségének tagja, azóta is egyetlen magyarként.

Los Angeles-i tudósító voltam, de nemcsak a szórakoztatóiparról írtam, hanem lényegében mindenről, ami a városban történt. Közös filmvetítéseket rendeztek a nemzetközi médiának, és mindig kértek, hogy csatlakozzam a szövetséghez, amit ebben az időben még nem tehettem meg, mert noha a közönségem külföldi volt, a rádió tulajdonosa amerikai.

A rendszerváltás idején az európai osztály engem küldött Magyarországra, hogy tudósítsam a világot a választásokról. Rettegtem, mi fog velem itthon történni, az útlevelem nem mertem kiadni a kezemből.

Aztán 1991-ben elhatároztam, hogy hazajövök, mert nem szerettem volna, hogy a gyermekem olyan hatásoknak legyen kitéve, mint az átlag amerikai gyerekek, illetve azt akartam, hogy megtanuljon magyarul.

Itthon megalapítottam az ország első szórakoztatóipari PR-cégét. Az akkori párommal együtt képviseltük például az HBO-t, a Madách Színházat, az Európai Filmakadémiát, a Playboyt és a Magyar Filmszemlét.

1998-ban éreztem, hogy elég volt az itthoni körülményekből, így visszamentem Amerikába. Ekkor már ténylegesen mint külföldi újságíró dolgoztam, és közben képviseltem a Magyar Mozgókép Közalapítványt hollywoodi filmes nagykövetként, amiért ugyancsak kaptam itthon hideget-meleget, de legalább a szövetség már felvehetett a tagjai közé.

Tíz évig dolgoztál ebben a pozícióban. 2009-ben az Index Itthonról támasztják Návai hollywoodi létráját címmel jelentetett meg egy cikket, amelyben azt írták, a munkád többnyire abból állt, hogy partikra jártál. Majd az alapítvány meg is vált tőled.

Persze. Folyamatosan olyan cikkek jelentek meg, hogy semmilyen munkát nem végeztem, csak a vörös szőnyegen ugráltam. Akkor leírtam egy nyílt levélben, mit gondolok erről. A véleményem azóta sem változott.

Több orgánum zárójelbe teszi újságíróstátuszod, megkérdőjelezik a szakmaiságod, plágiummal vádolnak meg egy 2011-es Roman Polanski-interjúd kapcsán, a HVG egyik 2013-as cikke pedig azt írja: „Návai interjúi nélkülöznek mindent, ami az újságírói munkásságra emlékeztet”. Szerepelsz az Átlátszó 2012-es, „Milliárdos hűtlen kezelés gyanúja – kik fosztották ki a magyar filmipart?” című cikkében is.

A magyar sajtó azt ír rólam, amit akar. Ha akartam volna, helyre tettem volna a dolgot. Miért kellene védekeznem? Mindez nyilvánvalóan irigység. Nem vagyok hajlandó semmilyen negatív energiát beengedni az életembe. Nem látják, milyen mennyiségű munkát végzek, milyen tudással vérteztem fel magam az életem során. Egyáltalán nem biztos, hogy az a sok utazás irigylésre méltó. Egy ideig zavartak az ilyen jellegű hírek, különösen azért, mert a szövetségben dolgozó kollégáimat mind nagyon szeretik és megbecsülik a hazájukban. Meg kell mondanom neked, hogy magyar újságíróknak csak segítettem. Aki tőlem kért, mindig kapott. Nem ismernek el itthon, Amerikában viszont igen. Most mondjam azt, hogy ha küldök egy e-mailt Scott Rudinnak (elismert amerikai producer – a szerk.), két percen belül válaszol?

Nekem az bőven elég, ha eljuttathatom a riportjaimat a magyar nézőkhöz és olvasókhoz, akik értékelik az igyekezetem, és akiktől még nem kaptam negatív kritikát. A magyar közönség nem tehet arról, hogy a hazai média irigy.

2012-ben indult a Szeretettel Hollywoodból című műsorod a köztévén, majd 2017-ben Hello Hollywood címmel a TV2-re került, jelenleg pedig az AMC csatornáján látható. Mi a vándorlás oka?

Négy évig dolgoztam a közmédiának. Konkrét nevek és történések felidézése nélkül annyit mondok, a műsor megszűnéséhez köze volt annak, hogy valaki nem kapott akkreditációt a Golden Globe-díjátadóra, illetve jogtalanul használta fel az egyik anyagomat. Később olyan értesítést is kaptam, hogy felesleges velem műsort gyártatni, hiszen mástól jóval olcsóbbat és jobbat kapnak. A TV2-vel dolgozni egészen más volt, mivel egy kereskedelmi csatornáról beszélünk, ahol rövidebb, bulvárosabb anyagokat készítettem másfél évig, amíg nem váltottak programigazgatót és vele együtt koncepciót. Málnay B. Leventével, az AMC Networks Central Europe vezérigazgatójával még az HBO-s időkből ismerjük egymást, és Radóczy Katalin programigazgatóval közösen úgy döntöttünk, induljon el a műsor az AMC-n.

Návai Anikó
Návai Anikó

Milyen képesség révén jutottál el oda, hogy a világ legismertebb filmeseivel beszélgethetsz?

Emberismeret és empátia. Amikor kapsz négy-öt percet valakivel, gyorsan fel kell mérni a terepet, az alany hangulatát, és ez vagy sikerül, vagy nem. Hosszasan beszélhetnék arról, hány sztárral nem ment elsőre. Az is hozzátartozik, hogy nem vagyok rajongó típus.

Mindig azt mondom, celebeket interjúvolok, de én magam csak egy feketedoboz vagyok, aki ha jól végzi a dolgát, a néző azt látja és hallja, amit szeretne.

Tudod, kiktől esem hasra? Például az olyan háttéremberektől, mint Scott Rudin, Eric Fellner (a Working Title Films producere – a szerk.), Nancy Utley (a Fox Searchlight Pictures elnöke – a szerk.), Michael Barker (a Sony Pictures Classics társelnöke – a szerk.), Graham King és John Lesher producerek vagy Alfonso Cuarón rendező. Brad Pitt? Goorge Clooney? Aranyosak. Arra az öt percre.

Soha nem gondoltál arra, hogy mélyebb interjúkat készíts?

Angelina Jolie-val Magyarországon forgattam egy negyvenperces anyagot.

Vezessek talkshow-t? Minek? Hova? Itthon szponzor sem lenne rá. Imádom a munkám, gyermeki örömöt okoz számomra. Cannes, Velence, Toronto, a Golden Globe és az Oscar – ez valami olyan adrenalin, amit nem tudok elmondani. Minden évben ott vagyok a jelöléseknél is, pedig nem kellene, mégis szorítom a barátaim kezét hajnali öt órakor, mert nekik ez sokat jelent, én pedig boldog vagyok tőle.

A jelenleg is futó műsorban melyik volt a legemlékezetesebb interjúd?

Rami Malek. Ő most az egyik legnagyobb reménység Hollywoodban, nagyon fájt rá a fogam, és sikerült interjút készítenem vele. Hihetetlen, amit eljátszik a Bohemian Rhapsodyban, Freddie Mercuryja valódi metamorfózis. Christian Bale-t láttad a Vice trailerjében? Harminc kilót hízott, hogy eljátssza Dick Cheney-t, zseniálisan! Híres sztori vele kapcsolatban, hogy amikor a kilencvenes években le volt égve, és még a házát sem tudta fizetni, felhívta az ügynöke, hogy el kellene játszania Jézust egy tévéshow-ban. Elvállalta, így menekült meg a bukástól. Tudod, hol történt mindez? Budapesten. Nálunk, a felvételen ismerte meg a szerb származású feleségét is.

Magyarországot Nemes Jeles László filmje, a Napszállta (Sunset) képviseli a 2019-es Oscar-gálán. Mit gondolsz, melyik film fogja megnyerni a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díjat?

Ha nem csal a rutinom és a megérzésem, Alfonso Cuarón Roma című filmje a legesélyesebb az Oscarra. (Mosolyog.)

(Az interjú eredetileg a Médiapiac 2018/1. különszámában jelent meg. A lapra itt fizethet elő, illetve ezeken a standokon veheti meg.)

Médiapiac

Több mint kétmillió forintos bírságot szabott ki az NMHH

Több mint kétmillió forintos bírságot szabott ki a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa helytelenül közzétett politikai reklámok miatt.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleménye szerint a megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótták ki a bírságot a Médiatanács e heti ülésén. A tanács helytelenül közvetített virtuális reklám miatt is figyelmeztette a szolgáltatót.

Azt írták: a testület hatósági ellenőrzésen vizsgálta a TV2 szolgáltatóját és 2,062 millió forintos bírságot rótt ki rá. A csatornán februárban pillanatreklámként és reklámként leadott, “Digitalizáció” és “Digitalizáció/gyerekek/legnagyobbvállalkozás.hu” elnevezésű, reklámként összesen 1031 esetben leadott közleményeket a tartalmuk alapján politikai reklámként kellett volna közzétenni az erre vonatkozó megkülönböztető figyelemfelhívással és a megrendelő egyértelmű megnevezésével. A két közlemény üzenetével, szín- és formavilágával a Megoldás Mozgalom nevű politikai párt népszerűsítését szolgálhatta – tették hozzá.

A testület emellett figyelmeztette a szolgáltatót, mert szintén februárban az Exatlon Hungary című műsorban közzétett, a Szerencsejáték Zrt. Tippmix játékát népszerűsítő virtuális reklám kezdetekor és végén nem szerepelt figyelemfelhívó jelzés.

Beszámoltak arról is, hogy médiatanács 50 ezer forintos bírságot szabott ki a Best FM szolgáltatójára, amiért egy februári adáshéten szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb hírt tett közzé.

Tovább olvasom

Médiapiac

Klasszikus filmek “újrahangolva” – szinkronokat restaurált a Rádióarchívum

Elkészültek a közmédia első, hangban restaurált, régi szinkronos filmjei. A Rádióarchívum munkájával A hét mesterlövész, a West Side Story és a Legénylakás hangsávjai újulhattak meg.

Közzétéve:

Flickr

A kulturális értékmegőrzés mindenkori igényét szem előtt tartva elkészültek a közmédia első hangfelújítással korszerűsített külföldi filmjei. A digitális innovációk nemcsak az új filmek elkészítésénél, hanem a restaurálási technológiában is segítségek nyújtanak abban, hogy a felújított filmklasszisokat még generációk hosszú sora élvezhesse a kor fejlett igényeinek megfelelően – ismerteti az MTVA.

Az MTVA Rádióarchívuma elsőként A hét mesterlövész, a West Side Story és a Legénylakás című filmek hangsávjainak felújítását végezte el, az archívum restaurátor hangmérnökeivel.

A restaurálással nemcsak az általános hangminőséget sikerült feljavítani, hanem a teljes hanganyagot átdolgozták. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az új HD kópia eredeti hangjából, az újonnan megszerzett nemzetközi hangból, a régi magyar szinkronból és esetlegesen filmzenei lemezekből építették újjá a hanganyagot. A felújításnak köszönhetően a három mestermű ezelőtt még soha nem szólalhatott meg olyan minőségben, mint ahogyan mostantól lesznek hallhatók. Az átalakulást a nézők saját fülükkel is megtapasztalhatják; a közmédia csatornáin hamarosan bemutatják a szinkronrestaurált klasszikusokat – közölte az MTVA.

Borítókép: jelenet a West Side Story című filmből

Tovább olvasom

Egyéb kategória

A bíróságon támadták meg az RT és a Szputnyik uniós betiltását

A holland újságírók szövetsége (NVJ) több jogvédő szervezettel és internetszolgáltatóval együtt pert indít az Európai Unió Bíróságán a RT és a Szputnyik orosz tévécsatorna uniós betiltása ellen, mivel az véleményük szerint, ez sérti az európai polgárok információszabadsághoz való jogát – jelentette a NOS hollandiai műsorszolgáltató.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Az EU március elején függesztette fel a Szputnyik és az RT orosz állami médiavállalat műsorszórási tevékenységét az unió területén, válaszul az Ukrajna elleni orosz katonai agresszióra. Az unió szerint az érintett csatornák dezinformációs és manipulációs tevékenységet végeznek.

A médiabojkott ellen tiltakozók keresete az uniós bíróság felé arra hivatkozik, hogy a tilalom “túlságosan széleskörű, továbbá elviekben helytelen, hogy politikusok egyik napról a másikra cenzúrát vezethetnek be”.

“Nem vagyunk rajongói az RT-nek, sem a Szputnyiknak, mindegyikük állami propagandát sugároz. Az azonban jogállamisági kérdéseket vet fel, hogy politikusok betiltják az információk terjesztését” – hangsúlyozta a NOS-nak adott nyilatkozatában Thomas Bruning, az NVJ titkára.

Bruning hozzátette: a tiltás megakadályozza, hogy az emberek hozzájussanak az információkhoz. “Nem gondoljuk, hogy az európai kormányzati vezetőkre tartozik annak meghatározása, hogy mi lehet hozzáférhető az interneten és mi nem” – jelentette ki.

Anco Scholte ter Horst, a Freedom Internet internetszolgáltató igazgatója szerint, mint szolgáltatónak kötelessége a semlegesség biztosítása és az internetes tartalmakba történő beavatkozás elkerülése. “Az RT és a Szputnyik bojkottja az első alkalom, hogy a hálózatsemlegesség elve a dezinformáció miatt sérül. Ez veszélyt jelent a nyílt és szabad internetes információ-hozzáférésre” – hívta fel a figyelmet.

Tovább olvasom