Kövess minket!

Médiapiac

Ne a forgalmat, hanem a közönséget monetizáljuk

Több mint 250 fő részvételével zajlott hétfőn és kedden a hírmédiát nemzetközileg tömörítő INMA budapesti konferenciája. Tartalomdarabkák a második napról.

Az első nap összefoglalója ezen a linken érhető el.

Kedden a big data, a digitális tartalom monetizálása, a videó és a mobil térnyerésének következményei és az INMA kutatásának eredményei kerültek terítékre a budapesti konferencián.

Tony Haile (Chartbeat) arra hívta fel a figyelmet, hogy nem a látogató-forgalmat (traffic), hanem a közönséget (audience) kell monetizálni. Az általuk vizsgált oldalakra igaz, hogy az oldalmegtekintések (PV) 55 százaléka 15 másodpercnél rövidebb ideig tart. Az ilyen villámlátogatásokat elég nehezen nevezhetnénk tartalomfogyasztásnak.

Kérdés tehát, hogy a kiadók valóban azokkal a mérőszámokkal dolgoznak-e, amelyek igazán számítanak. Önmagában az, hogy egy témára sokan kattintanak, nem feltétlen jelent túl sokat kiadói oldalról, mivel a kattintékony témákra érkezők nagy eséllyel nem térnek vissza, nem válnak hűséges olvasókká. E szempontból a közösségimédia-felületek forgalomterelő/közönségépítő képessége is érdekes, és a Twitter és a Facebook például különbözőképpen működik e téren. A mobil megint másfajta kihívást jelent, ezen a platformon az olvasók leginkább a közösségi médiából érkeznek, és nehezen konvertálhatóak direkt látogatóvá, erre nem is biztos, hogy érdemes nagy erőket fektetni, érdemesebb okos közösségimédia-promóciókkal operálni.

Hozzátette: a kiadóknak a tartalomra és ezen keresztül a tartalmat fogyasztókra (nem a kattintókra) kell fókuszálniuk. A gondok egyik forrása az, hogy a fő bevételi forrást jelentő display hirdetés még mindig a minél több oldalletöltésről és kattintásról szól, így erre optimalizálnak. Ám a túlzott kompromisszumok olyan mértékben rontják a fogyasztói élményt, ami végül káros lesz.

Dianne Newman az INMA kutatásának eredményeit mutatta be, amelyet a Research and Analysis of Media (RAM) végzett a szakmai szervezet számára. Ebben 115 médiamárka olvasói (több mint 14 ezer fő) vettek részt. A főbb tanulságok szerinte:

  • A print még mindig fontos szerepet játszik a médiamixben.
  • A multiplatform közönség mind fontosabbá válik, a fogyasztói elköteleződés szintje ugyanakkor nagyon változó.
  • A digitális terület egyre nagyobb szerepet kap a hagyományos médiacégek működésében is, ám jellemzően nem a nyomtatott láb rovására.
  • A hírmédia márkákkal szembeni elköteleződés magas.
  • Ha a hírmédia márkákkal szembeni elégedettséget vizsgáljuk az összes olyan platformra, ahol jelen vannak, a print esetében a legmagasabb ez az érték.
  • A kiadóknak jobban oda kellene figyelniük a (spontán) márkanagyköveteikre.
  • A hirdetés működik e felületeken és fontos szerepet játszik, annál is inkább, mert a fizetős tartalom terén a médiacégeknek még nagyon sokat kell győzködniük a fogyasztókat. Most mindössze 36 százalék fizetne ugyanis az online kiadásért, a hírmárkák “rajongói” körében ez az arány 44%.

Szó esett a programozott vásárlásról, a mobilról és a videóról is, a végére maradt azonban az egyik legélesebb téma: az online tartalom monetizálása. E téren többen is beszámoltak tapasztalataikról. A Toronto Starnak például nem jött be a metered paywall modell (havi 10 cikk ingyen, a többiért fizetni kell). Hiába gondolták át részleteiben a bevezetést, és tettek mögé jelentős marketingaktivitást, kiderült, hogy az akvizíciós költségek túl magasak, a közönség pedig gyorsabban csökken, mint várták. Végül teljesen ingyenessé tették az online verziót, és készítettek egy iPad alkalmazást a lap számára, amelyben naponta egyszer frissül a tartalom, abban speciális interaktív elemek vannak, maga a hirdetés is izgalmasabb formákat ölthet ilyen módon.

Egy másik esettanulmány a The Times és a Sunday Times monetizációs törekvéseivel foglalkozott. Nekik viszont bejött a fizetős tartalomra való átállás. Abból indultak ki, hogy a jó munkához pénz (is) kell, a klasszis teljesítménynek megvan az ára. A heti 6 fontos árat jó üzletnek gondolják mind a maguk, mind az olvasók számára. A lapot 2010-ben tették fizetőssé, és mostanra 170 ezer digital-only előfizetőjük van. Alan Hunter két további pozitív hatásról is beszélt: a print jól tartja magát, a veszteség pedig nyereségbe fordult. Talán apróságnak tűnhet, mégsem az, hogy Hunterék az előfizetőket tagoknak nevezik, amellyel egy mélyebb kapcsolatra utalnak.

Az INMA konferenciablogját itt érdemes böngészni a további részletekért, mi magunk pedig az október végén megjelenő Médiapiacban írunk részletesebben a konferencián érintett témákról.

Médiapiac

Új közmédiatörvény tervezetét hagyta jóvá a szlovák kormány

A szlovák közmédia vezetésének megválasztási folyamatát érintő módosításokat, valamint névváltoztatást is tartalmazó új közmédiatörvény tervezetét hagyta jóvá a pozsonyi kormány szerdán.

Közzétéve:

MTI/Koszticsák Szilárd

A Szlovák Rádió és Televízió (RTVS) jelenlegi formáját és nevét 2011-ben Iveta Radicová – később idő előtt távozó – liberális kormányának idején hozták létre a Szlovák Rádió (SR) és a Szlovák Televízió (STV) összevonásával. Az RTVS élére később a legnagyobb szlovák kereskedelmi televízió egyik korábbi vezetőjét nevezték ki, és számos vitatott változtatásra is sor került, amelyekkel kapcsolatban az intézményt nem egy bírálat érte, egyebek mellett hírszolgáltatásának kiegyensúlyozottságát megkérdőjelezve.

A Robert Fico kormánya által most elfogadott – a pozsonyi törvényhozás liberális ellenzéke által élesen bírált – törvényjavaslat a TASR közszolgálati hírügynökség közlése szerint egyebek mellett módosítja az intézmény nevét, amelyet a jövőben Szlovák Televízió és Rádiónak (STVR) hívnak majd, de megtartja annak összevont formáját.

A javasolt új törvény által bevezetett érdemi változtatások egyike az intézményvezető megválasztásának folyamatát, konkrétan a vezérigazgatót megválasztó kilenctagú közmédiatanács összetételét érinti. A közmédiatanács tagjait eddig a parlament választotta egy speciális forgószabály alapján. A jövőben a tagok közül négyet a kulturális miniszter jelöl majd. Az új közmédiatörvény hatálybalépésével a szlovák közmédia jelenlegi vezetésének megbízatása megszűnik majd.

Az új jogszabály változást hoz majd a szlovák köztelevízióban sugározható reklámok mennyiségével kapcsolatban is, a teljes adásidő eddig megengedett 0,5 százalékáról 5 százalékra emelve a reklámidő maximális hányadát.

A szlovák miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy reményei szerint a jogszabályt még nyáron elfogadja a parlament.

Borítókép: Robert Fico szlovák kormányfő

Tovább olvasom

Médiapiac

Reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.

Közzétéve:

Pixabay

Megsértette a műsorszámok támogatására vonatkozó törvényi rendelkezést a TV2 a Trendmánia (9. évad 40. rész) című műsorszám december 16-án sugárzott adásával – mondta ki a médiatanács április 23-án meghozott határozata.

A műsorrészt egy szépségipari cég üzletében vették fel, amelynek polcain márkanévvel ellátott szépségápolási termékek voltak láthatóak, amelyek egy részét a riporter ki is próbálta, illetve jótékony hatásukról beszélgetett az üzletvezetővel – írták.

Mindezek miatt a testület a műsorszámot reklámriportnak tekintette, és 500 ezer forint bírsággal sújtotta a TV2-t, a jogsértés ismételtségére tekintettel pedig 25 000 forint megfizetésére kötelezte a csatorna vezető tisztségviselőjét.

A közlemény szerint nézői bejelentés alapján, a kiskorúak védelme szempontjából vizsgálta a médiatanács az M4 Sporton február 28-án 18 óra 46 perctől sugárzott MOL Magyar Kupa DVSC-Ferencvárosi TC-nyolcaddöntőt a műsorszámban hallható trágár nézői bekiabálások miatt.

A testület figyelembe vette, hogy az élőben közvetített sportműsorszám szerkesztésére a médiaszolgáltatónak éppúgy nem volt lehetősége, mint a sugárzás időpontjának megválasztására, ezért nem indult hatósági eljárás a médiaszolgáltatóval szemben.

Ugyanezen az ülésén két rádiós frekvenciára kiírt pályázati eljárást is eredményesnek nyilvánított a médiatanács: a Fonyód 101,3 MHz és a Siófok 92,6 MHz helyi vételkörzetű rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázatok nyertese a Radio Plus Kft. lett.
A közlemény szerint nézői észrevétel nyomán kereste meg a médiatanács a cseh társhatóságot Kőhalmi Zoltán – Történjen bármi című, a Comedy Centralon január 1-jén 15 óra 56 perckor sugárzott műsorszáma miatt.

A műsort a médiaszolgáltató korhatárjelölés nélkül sugározta, azonban az a magyar szabályozás alapján a III. korhatári kategóriába (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) tartozna.

Az RRTV megállapította, hogy a műsorszám ugyan nem sértette meg a rádiós és televíziós műsorszolgáltatásról szóló cseh rendelkezéseket, de a társhatóság a magyar jogszabályokra tekintettel felhívta a médiaszolgáltatót, a Viacom CBS Networks International Czech s.r.o.-t, hogy tegyen eleget a magyar törvényben meghatározott, az általános közérdeken alapuló szigorúbb szabályoknak a korhatárjelölés tekintetében, amelyet a műsorszám sugárzásakor elmulasztott feltüntetni.

A médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak – áll a közleményben.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

A TikTok végleg kivághatja a kellemetlenkedőket

Így használd a közösségi médiás profilodat – III. rész: Törölni lehet, és azokat is törölhetik, akik sokakkal kiszúrnak.

Közzétéve:

A TikTok kínai videomegosztó applikáció ikonja egy okostelefonon, fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon

Ezt nem kellett volna kitenni – elképzelni is nehéz, mennyi alkalommal gondolták ezt a közösségi médiafelületek használói egy-egy kevésbé jól sikerült, vagy éppen utóbb szűkebb-tágabb körben botrányt okozó poszt kapcsán. A megoldás egyszerű, de mi van akkor, ha más posztját akarjuk törölni? A lehetőségeket a médiahatósággal járta körbe a Médiapiac.com.

A nagy számok törvénye sajátos módon érvényre jut a közösségi médiában is: minél aktívabb az ember, minél többet posztol, annál nagyobb az esélye annak, hogy olyan tartalmat tesz ki, vagy tesznek ki róla mások, amit nem akart volna megosztani a virtuális – vagy bármilyen – nyilvánossággal. Hogy mi a teendő ebben a helyzetben, arról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakembere adott tájékoztatást a Médiapiac.com kérdésére.

A sajátot könnyű…

Fáczán Gábor főosztályvezető előbb a legegyszerűbb esetről beszélt, kifejtve, hogy a saját tartalom eltávolítása a legtöbb platformon problémamentesen megoldható, az online felületek kivétel nélkül lehetőséget adnak posztjaink, képeink eltávolítására.

… és másét?

De mi van akkor, ha valaki más tesz közzé olyan tartalmat, amit nem akartunk volna magunkról közölni? – A válasz – magyarázta a főosztályvezető – szintén a platformok szabályzatának tanulmányozásával adható meg. A legtöbb online felületen rendelkezésre áll a „jelentés” lehetősége, vagyis legtöbbször egy űrlap segítségével jelezni lehet a szerzői jogi vagy adatvédelmi jogsértést. Legtöbbször pedig a platform maga eltávolítja a problémás tartalmat. – A TikTok esetében érdemes arra is ügyelni, hogy

többszöri szerzői jogsértésnél nem csupán a tartalmat távolíthatja el, hanem akár a felhasználó fiókját is felfüggesztheti, törölheti

– jegyezte meg Fáczán Gábor.

S mi a helyzet akkor, amikor valaki a sajátjaként tünteti fel más tartalmát? Plágium ez?

– Elsődlegesen a komment tartalma lesz irányadó. Ha a komment szerzői alkotásnak minősíthető, akkor felmerül a plágium kérdése. Ebben az esetben azonban a jelentés nem elég – jegyezte meg a főosztályvezető. Szükség van még arra, hogy a bejelentő bizonyítsa, a más által közzétett tartalomban az ő alkotása szerepel. Meg kell adni, hogy mi a vita tárgya, vagyis például fényképről, szövegről, videóról van szó, ahogy meg kell jelölni azt a tartalmat is, amelyben a plagizált rész szerepel. Végül az is megjelölendő, hogy milyen alappal kéri az érintett a tartalom eltávolítását. A platform kivizsgálja az esetet, és ha megállapítja, hogy valóban plagizálás történt, akkor eltávolítja azt. Azaz megy a virtuális szemetesbe.

Sorozat indul!

A Facebook mára életünk része lett. A Médiapiac.com cikksorozatban járja körbe a közösségi médiaműködés ama mozzanatait, amelyek a gyakorlatban a legtöbb gondot okozzák. A pontos kép felrajzolásában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság segítette lapunkat. Első írásunk azt taglalta, kié is a közösségi média felhasználói által közzétett tartalom, a másodikból pedig az derült ki, hogy a Facebook nem olyan, mint az utcai lomtalanítás.

Jakubász Tamás

Tovább olvasom