Kövess minket!

Médiapiac

Korrupciós ügyek feltárására 78 milliót nyert a Népszava kiadója

A XXI. század Média és a Branditorial reklámügynökséget is működtető AGL Group médiainnovációs startup konzorciumban 250.000 euró azaz, mintegy 78 millió forint támogatást nyert el a Google „The Digital News Initiative Innovation Fund″ (Google DNI Innovációs Alap) elnevezésű pályázatán.

A díjnyertes pályázat címe: Source Code Leak. A projekt  tényfeltáró újságírók számára készített automatikus információgyűjtő eszköz és szolgáltatás fejlesztésére irányul.

“Újságíróként nap mint nap szembesülünk azzal, hogy a politikai és a gazdasági elit nagy erőfeszítéseket tesz vagyona és üzleti kapcsolatai elrejtésésére a világ szeme elől. Eközben az újságírói eszközök ezek felderítésére nem bővültek jelentősen. Ma is leginkább belső szivárogtatók és hosszan elhúzódó perek segítségével,  jelentős újságírói erőforrások igénybevételével lehet hozzájutni olyan információkhoz, amelyek esetleg feltárhatnak egy-egy politikai-gazdasági összefonódást, vagy korrupciós helyzete” – olvasható a konzorcium szerdán kiadott közleményében.

Az AGL Group csapata ezért azon kezdtek el gondolkozni, milyen kiegészítő eljárásokat, és automatizált adatgyűjtési módszereket lehetne kidolgozni, amely a céghálók, nyilvános vagy kiszivárogtatott szerződések hagyományos átvizsgálása mellett értékes információforrásként tudna szolgálni tényfeltáró újságírók számára. Végül arra jutottak, hogy a megoldás ott van minden számítógépen, minden internethozzáféréssel rendelkező laptopon vagy mobilon. Bár egy-egy tulajdont viszonylag könnyű biankó szerződések és offshore cégek mögé rejteni, nagyon nehéz eltüntetni ugyanezen vállalkozások digitális nyomait az internetről.

Az AGL Group ezért egy olyan algoritmust tervezett, amelyek képes digitális nyomokat keresni az interneten, és olyan információkat feltárni, amelyek végül egy-egy címlapsztori alapját adhatja. Az ötlet mellé partnerként odaállt Magyarország legnagyobb politikai napilapja, a Népszava is.

Az automatizált adatgyűjtő-szolgáltatás várhatóan 2018 második felében válik hozzáférhetővé az oknyomozó újságírók számára.

A Google DNI több ilyen kezdeményezést támogatott már Magyarországon is, köztük volt például az Átlátszó üvegzsebfigyelője, a Független Médiaközpont nem etikus cikkváltozásokat követő rendszere vagy a CEU ötlete a médiatulajdonosi viszonyok monitorozására.

Az elnyert pénzből Magyarország legnagyobb olyan fejlesztőcsapata jön létre, amelynek egyetlen dolga az lesz, hogy fejlett technológiák segítségével korrupciós eseteket fedjen fel. A feltárt esetekről elsőként természetesen a Népszavából értesülhetnek majd az olvasók.

 

A Google DNI Innovation Fundról

A Google DNI program egy innovációs pályázat, melynek célja a minőségi online újságírás támogatása technológiai fejlesztéseken keresztül. A Google ezzel olyan projektekhez kíván hozzájárulni, amelyekről úgy tartja, fontos szerepük lesz a jövő digitális újságírásában.

A pályázatra bárki jelentkezhet a magánszemélyektől, a startupokon át egészen a nagy hagyományos kiadókig. Az egyetlen feltétel, hogy a pályázatot csupán európai projektre lehet beadni. Pályázati fordulókként mintegy ezer indulóból választanak ki nagyjából száz nyertes ötletet. A korábbi sikeres pályázók között olyan médiaszereplők is megtalálhatók, mint a német Frankfurter Allgemeine Zeitung, az AP hírügynökség vagy a Euronews. A mostani volt a negyedik forduló. A pályázat jövőre újabb fordulókkal folytatódik.

 

Médiapiac

A Wikipédia törölné a kommunizmus tömeggyilkosságairól szóló bejegyzést

A „Tömeggyilkosságok a kommunista rezsimek alatt” szócikket „elfogultság” miatt eltávolítanák a platformról.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

A Telegraph arról számolt be, hogy a Wikipédia egyik bejegyzésénél, amelynél „a kommunista rezsimek alatti tömeggyilkosságokat” részletezik, fennáll a törlés veszélye. A Wikipédia-oldalt, amely az egypárti kommunista rezsimekben, például a Szovjetunióban és Kínában élő emberek millióiról szól, törlésre jelölték.

A Wikipédia egyes szerkesztői állítólag nem értenek egyet azzal, hogy a tömeges népirtásért a kommunista ideológiát okolják.

A szócikk olyan kommunista személyiségek akcióit sorolja fel, mint Mao elnök, Sztálin, Pol Pot és Kim Dzsong Il. A cikket azzal vádolják, hogy elfogult „antikommunista” nézőpontot fogalmaz meg, és az oldal adminisztrátorainak kell dönteniük arról, hogy el kell-e távolítani a cikket.

Az írás főcíme jelenleg: „A cikk semlegessége vitatott”, és „a cikk törlését fontolgatja a Wikipédia a törlési politikájával összhangban”. A cikkről hosszas vita folyik a Wikipédia szerkesztői között. Egyikük a törléssel szemben foglalt állást, és bírálta a kommunista párti szerkesztőket: A Wikipédia védi és lehetővé teszi a nyilvánvaló visszaéléseket és manipulációkat egy maroknyi partizán részéről, akik a történelem átírására törekednek, és más partizán akadémikusokra hivatkozva elfednék a gyilkosságokat. Ha ezt megengedik, ez az egész projekt kudarcot vallott, és a Wikipédiának be kellene zárnia a boltot.”

A cambridge-i Robert Tombs történészprofesszor azzal érvelt, hogy a népirtás és az ideológia közötti kapcsolat lekicsinylése azt eredményezheti, hogy a fasizmus és a gyarmatosítás bűneit is figyelmen kívül hagyják.

Tombs kijelentette:Ez erkölcsileg védhetetlen, legalább annyira rossz, mint a holokauszt tagadása, mert »az ideológia és a gyilkolás összekapcsolása« a lényege annak, hogy miért fontosak ezek a dolgok. Elolvastam a Wikipédia-oldalt, óvatosnak és kiegyensúlyozottnak tűnik. Ezért az eltávolítására tett kísérletek csak ideológiailag motiváltak lehetnek” – olvasható a 888.hu cikkében.

Tovább olvasom

Médiapiac

Elfogadta az NMHH 2022-es költségvetését az Országgyűlés

A hatóság költségvetésének kiadási és bevételi főösszege egyaránt 47,8 milliárd forint.

Közzétéve:

Borítóképünkön az Országház épülete, fotó: Pixabay


122 igen szavazattal, 48 nem ellenében az Országgyűlés kedden elfogadta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2022-es költségvetéséről szóló előterjesztést.

A képviselők döntése alapján

a hatóság költségvetésének kiadási és bevételi főösszege egyaránt 47,8 milliárd forint.

Személyi juttatásokra 11,2 milliárd forint, dologi kiadásokra 16,2 milliárd forint, egyéb működési célú kiadásokra 14,3 milliárd forint, beruházásokra 4,1 milliárd forint, a járulékokra és adókra pedig 2 milliárd forint áll rendelkezésre jövőre.

A hatóság bevételeinek nagy része, 36,2 milliárd forint 2022-ben is a különböző díjakból, elsősorban a 31 milliárd forintos frekvenciadíjból származik, amit 2,6 milliárd forintos állami támogatás és 9 milliárd forintos működési bevétel egészít ki.

Az NMHH Médiatanácsa jövőre 695 millió forintból gazdálkodhat.

Tovább olvasom

Médiapiac

Az MTV hazug lejáratóvideót készített Magyarországról

A legnagyobb zenei televíziós csatorna lejáratóvideót készített Magyarországról. Szándékos és egyértelműen tetten érhető hazugságokkal dúsított videót gyártottak, amelynek elkészültéhez a Budapest Pride egyik szervezője nyújtott segítséget, hívja fel rá a figyelmet a Kontra magyar hírportál.

Közzétéve:

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A Budapest Pride egyik szervezője, Radványi Viktória nyerte idén az MTV European Music Awards “Generation Change” nevű elismerését. A díjátadóra Magyarországon, a budapesti Puskás Arénában került sor, a nagyszabású show-t az állami Magyar Turisztikai Ügynökség is támogatta – olvasható a V4NA hírügynökség szemléjében.

A “Generation Change” díj nyerteséről, Radványi Viktóriáról az MTV egy filmet is készített, ami azonban hazug, hamis képest fest Magyarországról, és a magyarországi LMBTQ-közösség helyzetéről, hívta fel rá a figyelmet a Kontra magyar hírportál.

A videóban Radványi Viktória “érzelmes zene mellett mesélt arról, hogy Budapesten nem foghatja meg a barátnője kezét, folyton a háta mögé kell nézzen, mert veszélyben érzi az életét”, írja a Kontra, és hozzáteszik, hogy miközben a Budapest Pride szervezője megpróbáltatásairól beszél, egy videófelvétel képeit láthatják a nézők, amelyen egyenruhások az LMBTQ-közösség tagjait rángatják, inzultálják, sőt egyeseket le is tartóztatnak (a videóban 4:15-től).

Az említett képsoroknak azonban köze sincs Magyarországhoz, azok Grúziában készültek.

Tehát miközben Radványi Budapest utcáin zajló erőszakról beszélt, azt a film készítői a MTV-nél egy másik országban készült felvételekkel szemléltették, nyilvánvalóan azért, mert nem találtak olyan felvételt, ami alátámasztotta volna díjazottjuk állításait. Vagyis, ahogy a Kontra összegez:

A legnagyobb zenei televíziós csatorna lejáratóvideót készített Magyarországról. Szándékos és egyértelműen tetten érhető hazugságokkal dúsított videót gyártottak, amelynek elkészültéhez a Budapest Pride egyik szervezője nyújtott segítséget.

Miután hétfőn napvilágot látott a hír, hogy nemes egyszerűséggel hazug a videó, az MTV megváltoztatta annak a tartalmát. Úgy tűnik, rájöttek, hogy itthon mégse verik az LMBTQ embereket, hiába gondoljuk egyre többen úgy, hogy az apa az férfi és az anya az nő – tette hozzá a Mandiner.

Tovább olvasom