Kövess minket!

Médiapiac

Kiutasított Oroszország egy holland újságírót

Moszkva “adminisztratív jogsértésekre” hivatkozva visszavonta Tom Vennink holland újságíró vízumát, a holland Volkskrant című napilap kiutasított tudósítójának három napon belül el kell hagynia az országot, és 2025 januárjáig nem léphet Oroszország területére.

A holland médiában megjelent csütörtöki beszámolók szerint Moszkva arra hivatkozva utasította ki a 2015 óta Oroszországban dolgozó holland újságírót, mert állítása szerint Vennink 2019-ben elmulasztotta bejelenteni helyi lakcímét az illetékes hatóságoknak, ezért pénzbírsággal sújtották. Tavaly pedig azért bírságolták meg, mert a helyi kormányzó engedélye nélkül látogatott el a szibériai Csukotka térségbe. Vízumának visszavonásáról az orosz hatóságok hétfőn értesítették az újságírót.

Vennink a Volkskrant napilapnak adott nyilatkozatában kijelentette: kiutasítása megfélemlítést jelent más tudósítók számára is, ugyanis, – mint mondta – figyelemre méltó, hogy kisebb korábbi jogsértések miatt évekkel később vonnak vissza tartózkodási engedélyt. Hozzátette ugyanakkor: nem lát okot arra, hogy a kiutasítás személyesen ellene vagy a Volkskrant ellen irányulna.

A holland külügyminisztérium az eset kapcsán közölte: sajnálja Moszkva döntését. Hollandia számára elfogadhatatlan, ha egy újságírót akarata ellenére kényszerítenek arra, hogy elhagyja az országot. A sajtószabadság nagy érték – mondta Ben Knapen külügyminiszter.

Nem ez az első eset

A diplomáciai kapcsolatok Hollandia és Oroszország között az elmúlt években feszültebbé váltak, miután a holland kormány Moszkvát hibáztatja a maláj légitársaság Amszterdamból indult MH17-es járatának 2014-es lelövéséért Kelet-Ukrajna felett. A holland bíróságon zajló perben három orosz és egy ukrán állampolgárt vádolnak azzal, hogy részt vettek az ukrán kormánycsapatok ellen harcoló oroszbarát szakadárok által birtokolt terület feletti rakétatámadásban. A fedélzeten tartózkodó 298 utas közöl 196 holland állampolgár volt.

Idén nem ez az első eset, hogy Moszkva nyugati újságírót utasít ki területéről. A BBC brit műsorszolgáltató angol nyelven dolgozó két moszkvai tudósítója közül Sarah Rainsford oroszországi vízumát augusztusban végleg visszavonták. A hatóságok szerint Rainsford veszélyt jelentett Oroszország nemzetbiztonságára.

Médiapiac

Viszik a Jobbik Facebook-oldalait Jakabék

Továbbra is jobbikos Facebook-oldalak elvételével építi közösségi médiáját Jakab Péter, aki egykori pártja helyett „a nép pártját” választotta.

Közzétéve:

Borítókép: Jakab Péter még a Jobbik frakcióvezetőjeként az Országgyűlés plenáris ülésén, fotó: MTI/Kovács Attila

A Jobbik Ifjúsági Tagozatának (IT) közösségi oldalait happolja el Jakab Péter új formációja: mára az érpataki, az újfehértói és a nagykállói Facebook-csoportok Jakab Péter pártból való kilépésének napjától, azaz augusztus 12-e óta a Jobbik IT helyett a Nép pártja elnevezéssel futnak. A fentieken kívül a Szabolcs 6. Vk nevű közösségi csoport kapott még új nevet, úgy tűnik, Jakab Péter csapatának egyelőre négy oldalt sikerült átvennie a Jobbiktól a közösségi médiában – hívta fel a jelenségre a figyelmet a Magyar Nemzet.

Ezzel együtt a jobbikos csoportok is igen vegyes képet mutatnak, szemlátomást komoly harc megy a kisebb-nagyobb követői létszámú csoportokért. Az elmúlt napokban a Jobbikból való kilépésükről hírt adó 18 alapszervezetnél is jól érzékelhető, hogy több mint a fele közösségi oldalát továbbra is a Jobbik kezeli – tartalmuk teljesen megegyezik, vagyis látható, hogy a párt központilag teszi ki a különböző bejegyzéseket.

Dacára annak, hogy az oldal profilképén Jakab Péter és “A nép pártján” felirat látható. Van olyan oldal is, amely teljesen inaktív, ilyen például a dunaharaszti, a bőcsi vagy a tarcali csoporté. A tiszaújvárosi közösségi oldalon például az odalátogató még mindig a választás előtti összefogásban részt vevő elbukott baloldali pártok közös “Egységben Magyarországért” feliratával találkozik. A frissen feloszlott jobbikos taktabáji alapszervezetnek pedig nincs Facebook-oldala.

A jobbikos oldalak elvétele egyébként nem újdonság. Jakab július 15-én, aznap, amikor képviselőtársai leváltották a Jobbik frakciójának vezetéséről, “A nép pártján elnevezéssel” új közösségi teret nyitott önmaga reklámozására. Akkor a bukott politikus bizalmasával, Molnár Enikővel a Jobbikhoz köthető Zöld Válasz Egyesület Facebook-oldalát vette el. Mint a Magyar Nemzet megírta, a szervezet egyik képviselője Nunkovics Tibor, a Jobbik nemrég megválasztott pártigazgatója, de korábban Molnár Enikő is tagja volt az egyesületnek, a teljesen inaktív oldalnak pedig kezelője volt, így annak átnevezése és új arculatának megteremtése nem okozhatott nehézséget Jakabnak és Molnárnak.

Az új brand építése egyébként az évek óta létező jobbikos IT-oldalak elvételével sem egyszerű, hiszen a követők száma messze alulmarad a Jobbiknál maradt központi csoportokénál. Érpatak esetében például a Jobbiknak tízezer követője van, ezzel szemben a Jakabék által elhappolt, ma már “A nép pártján Érpatak” néven futó oldalt csak 611-en kísérik figyelemmel.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Tovább olvasom

Médiapiac

Letelt az orosz külügyminisztérium hétnapos büntetése a Twitteren

Még csak nem is a háború, hanem a Covid miatt zárták az oroszokat a spájzba.

Közzétéve:

Borítókép: Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője. Fotó: MTI/EPA/Makszim Sipenkov

Letelt az orosz külügyminisztérium hivatalos Twitter-fiókjának egy hétig tartó büntetése. A platformon augusztus 4-én jelent meg az a tweet, amelyben az oroszok kijelentik: új adatok láttak napvilágot az USA és szövetségeseinek Ukrajnában és más országokban végzett biológiai kísérleteiről, ennek fényében pedig feltételezhető, hogya Covid-járvány kialakulása összefüggésbe hozható az Egyesült Államok kormányzatával,

pontosabban az USA Nemzetközi Fejlesztési Hivatalával (USAID).

Bár a bejegyzés még most is látható a Twitteren, a platform figyelmeztető címkével látta el, amelyben a hamis és félrevezető információkra hívja fel a figyelmet.

De hogy nyomatékosítsa rosszallását,az orosz külügyminisztérium oldala kapott egy hét napig érvényes tiltást is, azaz az ominózus bejegyzés után nem jelentethetett meg új tartalmat. 

A Kreml nyilatkozata elítélte a Twitter-szigort. Marija Zaharova, a külügyminisztérium szóvivője úgy fogalmazott: állításukat dokumentumok és a legfrissebb adatok alapján fogalmazták meg, azokat pedig a Twitternek nincs joga vagy hatásköre ellenőrizni és felülbírálni. Ami a büntetést illeti, a szóvivő újabb ügyetlen kísérletnek nevezte, aminek egyetlen célja van: Oroszország elhallgattatása a nemzetközi színtéren – írta a Mandiner

Tovább olvasom

Médiapiac

Halálos fenyegetést kapott J.K. Rowling

Az írónőt megfenyegető pakisztáni aktivista korábban arról is tweetelt, hogy el akarja pusztítani Izraelt.

Közzétéve:

Fotó: MTI/EPA/Neil Hall

 Harry Potter-írója szombaton halálos fenyegetést kapott egy Twitter-felhasználótól, aki méltatta, hogy megkéselték Salman Rushdiet – szúrta ki a neokohn. Rowling péntek este posztolt Rushdie megkéseléséről: „Borzalmas hír. Most nagyon rosszul érzem magam”.

Később megosztott egy képernyőfotót Meer Asif Aziz válaszáról, aki magát pakisztáni „diákként, társadalmi és politikai aktivistaként” írta le.

Aziz azt válaszolta a posztjára, hogy a késelő, Hadi Matar egy „forradalmár síita harcos” volt, a továbbiakban pedig megfenyegette Rowlingot – olvasható a Mandiner szemléjében.

„Ne aggódj, te leszel a következő” 

– írta kommentben.

Szombati bejegyzésében Rowling a Twittertől kért támogatást a fenyegetővel szemben, aminek meg is lett az eredménye ugyanis Aziz fiókját letiltották. A fiók archívuma szerint Aziz korábban arról tweetelt, hogyel akarja pusztítani Izraelt, és „terrorista államnak” bélyegezte a zsidó államot, Ukrajnát és Indiát is.

Emellett Aziz korábban támogatásáról biztosította Irán legfelsőbb vezetőjét, Ali Hámenei ajatollahot is. „Kedves vezető, az iszlám világért folytatott küzdelmed nem lesz hiábavaló” – írta Aziz egy Hámenei-tweetre adott válaszában.

Tovább olvasom