Kövess minket!

Médiapiac

Hajszállal, de befutott a Sztárban sztár. Ám az RTL-t sem kell félteni

Az indulását követő második héten átvette a vezetést a TV2 örök aduásza, a Sztárban sztár. Ám csakis a teljes népességben mért adatot tekintve, ami a hirdetőknek nem releváns. Ugyanis ők a kereskedelmi célcsoportot nézik, ahol az RTL még mindig legyőzhetetlen. Meglepő, hogy a fogyatkozó stábja ellenére a Tények időnként jól teljesít.

Fej-fej mellett versenyez a TV2 és az RTL Klub hétvégi fő műsora, a Sztárban sztár és az X-faktor. Az előző héthez képest – amikor az X-faktor mindent vitt – a 37. héten az előbbi átvette a vezetést a teljes népesség, azaz négyévesnél idősebb tévénézők körében.

A különbség viszont minimális. A Sztárban sztár mindössze 38 ezer nézővel hozott többet a TV2-nek (átlagos nézőszám: 1,25 millió), mint az előző nap vetített X-faktor (átlagos nézőszám: 1,21 millió). A közönségarányt tekintve 14,4%:13,9% az állás. A 18-49-es kereskedelmi célcsoportban viszont az RTL tehetségkutatója győzött: 34 ezerrel többet hozott a piacvezető csatornának, mint a TV2 celebvetélkedője.

Fotó: TV2 – Sztárban sztár

Mint azt korábbi cikkünkben is megjegyeztük: a két műsor más-más napon fut (az X-faktor szombaton, a Sztárban sztár vasárnap), így a szó szoros értelmében nem egymással versenyeznek, viszont a két csatorna ezzel a két show-val küzd a nézők kegyeiért a hétvégén. Azaz mindig is lényeges kérdés volt, hogy melyik mekkora nézettséget ér el. Jellemző amúgy, hogy egyelőre egyik csatorna sem szállt versenybe a másik hétvégi fő műsorával: inkább filmet vetítettek elengedve az adott műsorsávot.

A korábbi hetekben fel-fel vetődött, hogy képes lesz-e hétköznaponként megelőzni a stúdióban felvett Séfek séfe a sokkal többe kerülő, egzotikus színhelyen készült Survivort. Az RTL műsora továbbra is tartja magát, a kereskedelmi célcsoportban nem talált kihívóra, sőt, péntek kivételével – amikor a fiatalok elmennek bulizni – végig 200 ezer felett teljesített. Ugyanakkor a teljes népességben a főzőshow kétszer is felébe tudok keveredni, igaz, a hirdetők – akikből a kereskedelmi tévék élnek – nem ezt a kategóriát részesítik előnyben. Viszont egész jól teljesített önmagához – mi több a Séfek séféhez képest is – az Áll az alku?, amely ha nem is verte a Barátok köztöt és az Éjjel-nappal Budapestet, kétszer is befigyelt a 18-49-es korcsoportban 200 ezer felé.

Fotó: RTL Klub – Survivor

Meglepő viszont, hogy a Kökény-Szalai Vivien, a volt Sztory-főszerkesztő által irányított Tények csütörtökön verte az RTL-es Híradót 18-49-ben. Sőt, 4+-ban négy alkalommal is tudott előzni. Egyébként ebben a nézettségi adatkategóriában a Top 10-be négy adással is be tudott kerülni a Tények. Pedig a sajtó arról cikkezett a napokban, hogy egyre több szerkesztő hagyja el a Tényeket, a stáb hátramaradt tagjai pedig nem vállalják névvel a műsort. Persze, ha a kereskedelmi célcsoportot nézzük, akkor a Top 10-be csakis egy TV2-s műsor, a Sztárban sztár fért be a múlt héten.

37. hét legnézettebb műsorai a teljes lakosság körében

Ami a csatornacsoportok versenyét illeti, a Nielsen Közönségmérés adatai szerint 18-49-ben már nincs olyan nagy különbség, mint pár évvel ezelőtt: 18-49-ben az RTL-csoport főműsoridőben 30 százalékot tudhat a magáénak, a TV2-csoport 24,4 százalékot.

A múlt héten a közmédia ismét egy közvetítéssel tört be Top 50-be: a Forma-1-re a kereskedelmi célcsoport 17,5 százaléka volt kíváncsi vasárnap délután.

Médiapiac

Itt vannak a Médiatanács legfrissebb döntései

Figyelmeztetést kapott több médium és bírságot is kiszabtak.

Közzétéve:

Pixabay

Nem megfelelő korhatár-besorolás és a műsortámogatási előírások megsértése miatt 1,75 millió, illetve 300 ezer forintos bírságot rótt ki a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa

– tájékoztatott az NMHH Kommunikációs Igazgatósága.

A bírságot azért szabta ki a testület, mert a Tények Plusz egy májusi epizódját 16-os korhatár-besorolás helyett 12 éven aluliaknak nem ajánlottként tették közzé, és – a 21 és hajnali 5 óra közötti idősáv helyett – 18 óra után sugározták. A műsorban a plasztikai műtétekhez kapcsolódóan olyan videók és fotók jelentek meg, amelyek a beavatkozások ijesztő, torz, túlzásba vitt példáit mutatták be, és több illusztráció szexuális töltetű volt, így azok a 16 éven aluliak számára káros hatással lehettek.

A testület 300 ezer forintos bírságot is kirótt a szolgáltatóra, amiért az áprilisban az Életmódi című műsorban olyan táplálékkiegészítőket mutatott be, amelyeket az egyik szponzorcég forgalmazott, azok megvásárlására ösztönözve a nézőket.

A médiatanács burkolt reklámok miatt figyelmeztette a szegedi egyetem televízió szolgáltatóját, mert egy áprilisi adást követő támogatói üzenetben megjelent a műsort szponzoráló cég pontos elérhetősége. Továbbá márciusban megkülönböztető jelzés nélkül adtak reklámot, ami megtévesztő lehetett a nézők számára.

A testület a szerződéses vállalásoktól való eltérés miatt figyelmeztetett három rádiót.

A dunaújvárosi 93.1 Best FM kevesebb magyar zenét, a Rábaköz Rádió FM 94,5 kevesebb közszolgálati, a helyi közélettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort, hírműsorszámot és szöveget, míg a székesfehérvári 101,8 Best FM kevesebb közszolgálati, a helyi közélettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort, valamint magyar zenét tett közzé.

Emellett a műsorkvótákra vonatkozó 2020-as kötelezettségek elégtelen teljesítése miatt 10 ezertől 90 ezer forintig terjedő bírságokat szabtak ki hat televízió, négy rádió és egy lekérhető médiaszolgáltatás szolgáltatójára.

A testület megvizsgálta a 2020-ra vonatkozó beszámolási kötelezettség teljesítését is az arra kötelezett rádiók, televíziók körében; harminc médiaszolgáltatás szolgáltatója ezt nem végezte el határidőn belül.

Nyolc szolgáltató 25 ezer és 105 ezer forint közötti bírságot kapott, huszonkettőt pedig felhívásban szólítottak fel jogkövető magatartásra.

Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatosan is hoztak döntéseket. A médiatanács folytatja a Budapest 98,0 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályáztatását. A Mosonmagyaróvár 90,9 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázat nyertese az egyedül pályázó Karc FM Média Kft. A Budapest – Astoria (belváros) elvi telephelyű kisközösségi rádiós lehetőség pályázati felhívására egyetlen ajánlat érkezett; a testület nyilvántartásba vette a benyújtót, az Első Pesti Egyetemi Rádiót működtető Media Universalis Alapítványt.

A tanács véglegesítette a Székesfehérvár 106,6 MHz, a Tatabánya 107,0 MHz, a Dunaújváros 99,1 MHz, a Mór 89,0 MHz és a Szekszárd 102,5 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű pályázati felhívásait, valamint elfogadta a Szolnok 102,4 MHz helyi és a Szeged 87,9 MHz körzeti frekvencia kereskedelmi jellegű pályázati kiírásait.

A grémium pályázati felhívások tervezeteit fogadta el Berettyóújfalu, Mezőtúr, Székesfehérvár, Szombathely és Törökszentmiklós telephelyű kisközösségi rádiós lehetőségekre, valamint a helyi vételkörzetű Kaposvár 97,5 MHz közösségi jellegű használatára szólóan.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

Szélsőségesnek minősítették a Belsat televízió honlapját

Nyugtalanítónak találta a lengyel külügyminisztérium szerdai közleményében, hogy Fehéroroszországban szélsőségesnek minősítették a lengyel közszolgálati televízió által működtetett, Belsat nevű, fehérorosz nyelven sugárzó csatorna honlapját és ennek közösségi médiafelületét.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Arról, hogy a fehérorosz Homel város bírósága szélsőségesnek minősítette a Fehéroroszországban sugárzó tévéhez kapcsolódó internetes tartalmakat, kedden a minszki belügyminisztérium tájékoztatott.

A döntésre kedden reagáló lengyel külügyi közleményben úgy ítélik meg: ez újabb eleme annak a sok hónapja tartó üldöztetésnek, amely a független médiát és “a kormányzóktól eltérő módon gondolkodó köröket” éri a minszki hatóságok részéről.

“Aggodalommal fogadtuk a fehéroroszországi bíróság döntését” – áll a közleményben, mely szerint Varsó magyarázatot kér a fehérorosz féltől.

A független média és a szólásszabadság elleni megszorító intézkedések a fehéroroszországi társadalom megfélemlítésének és üldöztetésének egyik eleme, ez pedig elfogadhatatlan a nemzetközi közösség számára – olvasható a dokumentumban.

A Belsat tévé független és megbízható információforrásnak számít, tevékenységének mindenfajta korlátozása pedig Varsó “egyértelmű tiltakozását” váltja ki – hangsúlyozta a lengyel külügyi tárca.

Korábbi információk szerint a fehérorosz hatóságok az utóbbi időben számos akciót hajtottak végre független médiumok, újságírók és civil szervezetek ellen. A Fehérorosz Újságírók Szövetségének hétfői tájékoztatása szerint jelenleg 27 újságíró van börtönben az országban.

A fehérorosz nyomozóbizottság július közepén azt közölte, hogy olyan információkra tett szert, amelyek szerint számos civil szervezet és médium érintett volt “a Lukasenka-kormányzat elleni tüntetések finanszírozásában”.

Fehéroroszországban a tavaly augusztus 9-én tartott elnökválasztás után rendszeressé váltak a hatodszor hatalomra került Lukasenka rendszere elleni tömegtüntetések, amelyeket a hatóságok könyörtelen brutalitással igyekeztek megfékezni. Több tiltakozó meghalt, sokan a fogvatartásuk során elszenvedett kínzásokról számoltak be, és vannak, akik azóta sem kerültek elő, hogy őrizetbe vették őket.

Az ellenzék szerint a 66 éves Lukasenka választási csalással került ismét hatalomra. A választás eredményeit a nyugati hatalmak sem ismerték el.

Tovább olvasom

Médiapiac

Elrettentésül vették filmre az újságíró kivégzését

A rendőrség szerint két férfi lesben állva arra várt, hogy Peter R. de Vries -t lelőjék, és lefilmezhessék az esetet azért, hogy közzétehessék az interneten – közölték a vizsgálathoz közeli források az AD holland újsággal.

Közzétéve:

Fotó: MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel

„Aki maximális figyelmet szeretne tesz hasonlót, majd gondoskodik arról, hogy a sokkoló videók azonnal el is terjedjenek az interneten. Gyanítható, hogy a férfiak ott vártak, hogy ezt megtehessék” – mondta egy forrás az újságnak.

Az utcai kávézók térfigyelő kameráján látható, ahogy két szürke ruhás férfi nyugodtan követi De Vries –t, amint elhagyta az RTL Boulevard stúdióját és a Lange Leidsedwarsstraaton átsétál az autója felé. Mindketten elővették ekkor a telefonjukat, de nem tettek velük semmit. „Mintha azonnal a kezükbe akarnák volna venni a fényképező gépeiket” – mondta a forrás. 

A két férfi jól látható egy helyi lakos által egy emeleti ablakból készített fotón is, amelyen De Vries látható. Úgy tűnik, nyugodtan mennek körbe De Vries teste körül, miközben őt filmezik. „A két férfi mozgása nagyon természetellenes, és kifejezetten figyelünk rájuk” – mondta a lap forrása.

A nyomozók azt is gyanúsnak tartják, hogy a két férfi szinte egyformán van öltözve – kék farmert, fehér tornacipőt, szürke pulóvert viseltek, mellkasukon táskával.  A két férfit még nem sikerült azonosítani. De Vries-t július 6-án lőtték le Amszterdamban, a Lange Leidsedwarsstraat utcán. 

Július 15-én kórházban sérüléseibe belehalt. A rendőrségen két gyanúsított van előzetes letartóztatásban, a 35 éves Kamil E. és a 21 éves Delano G. Az AD újság forrásai szerint nem kétséges, hogy a két titokzatos járókelő is részt vett a gyilkosságban – emlékeztetett a Mandiner.

Tovább olvasom