Kövess minket!

Médiapiac

Emberi méltóságot sértett a TV2

A csatorna Szita Bence halálát dolgozta fel olyan módon, hogy a Médiatanács sokmilliós büntetést rótt ki rá. Egyéb ügyekért is elmarasztalást kaptak. FRISSÍTVE: TV2-reakció.

Összesen 25,5 millió forintnyi büntetést kapott a TV2 a Médiatanácstól. Ebből 23 milliót azért osztott ki a médiahatóság, mert a csatorna a Szita Bence tragikus halálát feldolgozó műsoraiban megsértette az emberi méltóságra, illetve a kiskorúak védelmére vonatkozó jogszabályokat. További 2,5 milliót pedig azért kell fizetniük, mert megsértették a reklámszabályokat – közölte a Médiatanács.

Szita Bencét tavaly novemberben gyilkolták meg, erről a TV2 is beszámolt. A november 7-ei Mokkában és Tényekben viszont ezt a hatóság szerint jogszabályokat sértő módon tették. A Mokkában nyereményjátékban tettek fel kérdést a gyilkosság indítékára vonatkozóan. “A téma játékkal és nyereményekkel összefüggésben történő szerepeltetése, a bemutatás sértő módja széles körű, jogos felháborodást váltott ki a nézőkből. A hatóság vizsgálata megállapította, hogy a TV2 szerkesztői a szenzációhajhász, közízlést sértő és megbotránkoztató nyereményjátékkal súlyosan megsértették a médiaalkotmány emberi méltóság védelméről rendelkező szakaszai” – szól az indoklás. Emiatt a TV2 12,5 milliót fizethet.

További 500 ezer forintos büntetést kaptak a Tények november 7-ei adása miatt, amelyben “a TV2 a meggyilkolt gyermekét gyászoló édesanyát zaklatott lelkiállapotban, kétségbeesetten sírva, minden hírérték nélkül, kiszolgáltatott helyzetben, öncélúan mutatta be”. Újabb 10 milliót pedig azért osztott ki a médiahatóság, mert a csatorna a Mokkában a tragédia körülményeit oly módon mutatta be, hogy ki kellett volna rakni a “12 éven aluliak számára nem ajánlott” minősítést, mégsem tettek így. Így jött össze a 23 millió Szita Bence halálának bemutatása kapcsán.

A csatorna eközben áthágta a reklámszabályokat is, ami 2,5 milliós büntetést von maga után. A Médiatanács szerint a TV2 a Több, mint testőr és az Egészségmánia című műsorokban számos alkalommal megsértette a termékmegjelenítésre és a műsorszámok támogatására vonatkozó szabályokat. “A jogszabályi rendelkezések ellenére a műsorokban többször is közvetlenül hívtak fel áru megvásárlására, szolgáltatás igénybevételére, és a termékek indokolatlanul nagy hangsúlyt kaptak a műsorszámokban, ami nem fér bele a termékmegjelenítés kereteibe. A műsorok támogatásáról rendelkező szabályokat azzal sértették a szerkesztők, hogy a támogató cégek termékeinek beszerzésére, szolgáltatásaik igénybevételére ösztönözték a nézőket” – áll az indoklásban.

Kevesebb mint egy éve már kapott hasonló, szintén súlyos büntetést a TV2. Akkor a Médiatanács 10 milliós bírságot osztott ki a csatornának, amely szexuális zaklatás kiskorú áldozatát mutatta be az emberi méltóságot sértő módon. Kicsivel korábban az ÖsszeEsküvők és szintén gyerekeket érintő ügyek miatt kaptak kétszer is milliós büntetéseket.

 

FRISSÍTÉS – TV2-reakció:

“Ahogy az eljárásban is tettük, elismerjük, hogy szakmai etikai hibát vétett a csatorna, amikor a kisfiú halálával kapcsolatos kérdést összekapcsolta a szavazók körében meghirdetett nyereményjátékkal. Az ügyben indult belső vizsgálat megállapításai alapján olyan intézkedések születtek, amelyek kizárják, hogy a jövőben hasonló hiba bekövetkezzen, erre november 7-e óta nem is volt és a jövőben sem lesz példa.

Amellett, hogy a csatorna elismeri a szakmai hibát, vitatja a Médiatanács ezzel kapcsolatos jogi szerepét, így a határozat megsemmisítése érdekében bírósághoz fordul. Álláspontunk szerint az emberi méltósággal és a személyhez fűződő jogokkal kapcsolatosan konkrét személyek esetében a médiahatóság nem illetékes, ezek a kérdések a polgári eljárás keretében rendezendők.

Hasonlóképpen bírósághoz fordul a TV2 a Médiatanács másik, 10 millió forintos bírságot megállapító határozata ellen, amely a műsort a téma bemutatásával kapcsolatban marasztalta el. Jogi és szakmai etikai szempontból is elfogadhatatlannak, egyúttal diszkriminatívnak tartjuk a hatóság döntését. A témával kapcsolatos beszélgetések messzemenően figyelembe vették mind az érintettek, mind a nézőközönség szempontjait. Szakértőkkel, az ügyet mélységében, a minél alaposabb megértés és elemzés szándékával mutattuk be, semmilyen alapot nem adva a szenzációhajhászás vádjának.

A család a csatornával a legnehezebb napokban is kooperatív volt, soha panaszt nem tettek semmilyen közlésünk, adásunk ellen, ellenben mindig segítették a munkánkat és teljesen a beleegyezésükkel készítettük az anyagainkat. Aki felidézi azoknak a napoknak a hangulatát és megnézi az adott napokban megjelent egyéb sajtómegjelenéseket, megállapíthatja, hogy a vizsgált műsor semmilyen módon nem kifogásolható és semmilyen módon nem lóg ki a szörnyű esettel kapcsolatos tudósítások sorából.

A TV2 tehát a kérdés és szavazás összekapcsolásával okozott hibát elismeri, megerősítjük az adás napján kiadott közleményünket, amelyben elnézést kértünk és ismét leszögezzük, hogy természetesen nem állt szándékunkban semmilyen módon megsérteni Szita Bence kegyeleti emlékét” – olvasható a csatorna hozzánk eljuttatott közleményében.

Médiapiac

Partizán: a Karácsony Gergellyel készült interjúban szóba sem kerültek az amerikai pénzek

Bár Karácsony korábbi beosztottja, Korányi Dávid kalapozta össze az amerikai pénzeket a baloldalnak, a szintén amerikai támogatásból működő Partizán csütörtöki adásában fel sem merült a téma – veti fel a Mandiner.

Közzétéve:

A Mandiner is beszámolt Karácsony Gergely Partizánnak adott interjújáról. Ebben a főpolgármester hosszan beszélt 2024-es terveiről, reagált arra, hogy Gyurcsány Ferenc és Komjáthi Imre belengették: a DK és az MSZP kifarolhat mögüle a másfél év múlva esedékes önkormányzati választáson.

Szó esik még Budapest néhány sürgető problémájáról, az energiaválságról és az autóközlekedés korlátozásáról. Az interjú felvételekor már nyilvánosságra került titkosszolgálati jelentésről azonban egy kérdés sem érkezett Gulyástól

írja a Mandiner.

Ismert: a Karácsony korábbi beosztottja, Korányi Dávid által vezetett Action for Democracy (AfD) tolta bele az amerikai milliárdokat a baloldal 2022 tavaszi országgyűlési választási kampányába. Az elsődleges vizsgálatok megerősítették, hogy az AfD összesen 1.8 milliárd forint támogatást utalt a Márki-Zay féle Mindenki Magyarországa Mozgalomnak (MMM). Azonban ez még nem minden: az AfD nem csak Márki-Zay Mozgalmának juttatott elképesztő összeget, hanem további cégeknek is. Az ezalenyeg.hu nevű baloldali propagandaoldal mögött álló Oraculum 2020 Kft. is kapott 1 milliárd forintot. 

A Mandiner úgy tudja, a Partizán is kaphatott a guruló dolllárokból. 

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.

Borítókép: Gulyás Márton és Karácsony Gergely a Partizánban

Tovább olvasom

Médiapiac

Íme a számok: ennyi meghívást kapott az ellenzék a közmédia műsoraiba

És ennyit fogadott el…

Közzétéve:

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelõ Alap (MTVA) gyártóbázisának épületei Óbudán, a Kunigunda útja 64. alatt, előtérben az MR1 Kossuth Rádió logója, fotó: MTVA/MTI/Zih Zsolt

“Az elmúlt esztendőkben számos – valójában igaztalan – vád érte a közmédiát a baloldali ellenzék részéről, amely szerint »nem jöhettek a közmédiába«, holott a valóságban szerkesztőink napról napra, hétről hétre keresték és hívták telefonon a baloldal szereplőit” – olvasható a közmédia közleményében a hirado.hu oldalon. Hozzáteszik, mivel e meghívások akkoriban döntően telefonon történtek, hiába jelezték, hogy a vádak igaztalanok.

A közéleti szereplőket, politikusokat, elemzőket, szakértőket, közszereplőket a közmédia két napi műsorfolyamába hívták és hívják most is: az M1 aktuális csatorna Ma reggel és a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorába – írják, rámutatva, hogy

2022. április 3-i választásoktól 2022. november 30-ig folyamatosan hívták, keresték a frakcióval rendelkező és nem rendelkező ellenzéki pártokat, volt baloldali miniszterelnököt, pártelnököket a műsoraikba, így

ez időszak alatt összesen 4462 meghívást küldtek el, amelyek közül összesen 101 alkalommal fogadták el azt, 4361 esetben pedig nem éltek a lehetőséggel.

Összes meghívás az M1 Ma reggel és a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsoraiba, pártokra bontva:

a DK 604 meghívást kapott, 1 esetben fogadta el azt, 603 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Jobbik 694 meghívást kapott, 10 esetben fogadta el azt, 684 alkalommal nem jelent meg, 10 alkalommal vett részt,

az MSZP 1730 meghívást kapott, 4 esetben fogadta el azt, 1726 alkalommal nem jelent meg, 4 alkalommal vett részt,

a Momentum 698 meghívást kapott, 8 esetben fogadta el azt, 690 alkalommal nem jelent meg, 8 alkalommal vett részt,

a Mi Hazánk 24 meghívást kapott, 24 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 24 alkalommal vett részt,

a Párbeszéd 418 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 418 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt,

az LMP 58 meghívást kapott, 28 esetben fogadta el azt, 30 alkalommal nem jelent meg, 28 alkalommal vett részt,

az ISZOMM 22 meghívást kapott, 14 esetben fogadta el azt, 8 alkalommal nem jelent meg, 14 alkalommal vett részt,

a Megoldás Mozgalom 8 meghívást kapott, 8 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 8 alkalommal vett részt,

a Kétfarkú Kutya Párt 12 meghívást kapott, 2 esetben fogadta el azt, 10 alkalommal nem jelent meg, 2 alkalommal vett részt,

a Mindenki Magyarországa Mozgalom 10 meghívást kapott, 2 esetben fogadta el azt, 8 alkalommal nem jelent meg, 2 alkalommal vett részt,

a Nép Pártján Mozgalom 184 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 184 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt.

Meghívások az M1 Ma reggel című műsorába pártokra bontva:

a DK 302 meghívást kapott, 1 esetben fogadta el azt, 301 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Jobbik 347 meghívást kapott, 5 esetben fogadta el azt, 342 alkalommal nem jelent meg, 5 alkalommal vett részt,

az MSZP 865 meghívást kapott, 2 esetben fogadta el azt, 863 alkalommal nem jelent meg, 2 alkalommal vett részt,

a Momentum 349 meghívást kapott, 4 esetben fogadta el azt, 345 alkalommal nem jelent meg, 4 alkalommal vett részt,

a Mi Hazánk 12 meghívást kapott, 12 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 12 alkalommal vett részt,

a Párbeszéd 209 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 209 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt,

az LMP 29 meghívást kapott, 14 esetben fogadta el azt, 15 alkalommal nem jelent meg, 14 alkalommal vett részt,

az ISZOMM 11 meghívást kapott, 7 esetben fogadta el azt, 4 alkalommal nem jelent meg, 7 alkalommal vett részt,

a Megoldás Mozgalom 4 meghívást kapott, 4 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 4 alkalommal vett részt,

a Kétfarkú Kutya Párt 6 meghívást kapott, 1 esetben fogadta el azt, 5 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Mindenki Magyarországa Mozgalom 5 meghívást kapott, 1  esetben fogadta el azt, 4 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Nép Pártján Mozgalom 92 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 92 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt.

Meghívások a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorába pártokra bontva:

a DK 302 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 302 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt,

a Jobbik 347 meghívást kapott, 5 esetben fogadta el azt, 342 alkalommal nem jelent meg, 5 alkalommal vett részt,

az MSZP 865 meghívást kapott, 2 esetben fogadta el azt, 863 alkalommal nem jelent meg, 2 alkalommal vett részt,

a Momentum 349 meghívást kapott, 4 esetben fogadta el azt, 345 alkalommal nem jelent meg, 4 alkalommal vett részt,

a Mi Hazánk 12 meghívást kapott, 12 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 12 alkalommal vett részt,

a Párbeszéd 209 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 209 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt,

az LMP 29 meghívást kapott, 14 esetben fogadta el azt, 15 alkalommal nem jelent meg, 14 alkalommal vett részt,

az ISZOMM 11 meghívást kapott, 7 esetben fogadta el azt, 4 alkalommal nem jelent meg, 7 alkalommal vett részt,

a Megoldás Mozgalom 4 meghívást kapott, 4 esetben fogadta el azt, minden alkalommal megjelent, 4 alkalommal vett részt,

a Kétfarkú Kutya Párt 6 meghívást kapott, 1 esetben fogadta el azt, 5 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Mindenki Magyarországa Mozgalom 5 meghívást kapott, 1  esetben fogadta el azt, 4 alkalommal nem jelent meg, 1 alkalommal vett részt,

a Nép Pártján Mozgalom 92 meghívást kapott, 0 esetben fogadta el azt, 92 alkalommal nem jelent meg, 0 alkalommal vett részt.

A közölt adatok írásos dokumentumokkal bizonyíthatók, a műsorokban szereplők megszólalásai pedig visszanézhetők a mediaklikk.hu oldalon – írja a hirado.hu.

Tovább olvasom

Médiapiac

Hatalmas bukás a Disney új rajzfilmje, homoszexuális főszereplővel

Nem tolongtak a családok a mozipénztáraknál a Strange World amerikai nyitóhétvégéjén. Százmillió dolláros veszteséget okozhat a Disney-nek az első homoszexuális tinédzser főhős és a kritikus által is fantáziátlannak nevezett sztori. Mindenesetre azt ígérik, a karácsonyi ünnepre már felkerül az LMBTQ-rajzfilm a Disney+ csatornára.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Bár a Strange World a hálaadásnapi hosszú hétvégén debütált az amerikai mozikban, ami önmagában garantálhatta volna a sikert a családi rajzfilmnek, az animációs sci-fi mégis csúfosan megbukott: mindössze 18,6 millió dollárt hozott, így a 180 millió dolláros gyártási költségek és a marketingkiadások miatt az alkotók százmilliós veszteséget könyvelhetnek el, nagyjából 360 millió dollárt kellene hoznia a filmnk ahhoz, hogy nullszaldós legyen.

A Strange World bemutatását hatalmas várakozás előzte meg az LMBTQ-közösségben, mivel ez az első olyan Disney-mese, amelynek főszereplője egy homoszexuális tinédzser, a 16 éves queer Ethan Clade.

A Pride.com szerint a Strange World egy családbarát film, amelyet az egész család, köztük a kisgyerekek is élvezhetnek, a Disney pedig hatéves kortól ajánlja a megtekintését – számolt be minderről a Híradó.hu.

Csakhogy a nézőszám jócskán elmaradt a reményeiktől. Az Lgbtqnation.com szerint a bukás oka – amellett, hogy néhány konzervatív és LMBTQ-ellenes szülő nem volt hajlandó elvinni a gyerekeit a filmre – az, hogy a Disney „elszúrta” a promóciót: nem voltak Happy Meal játékok, nem volt popdal a filmzenéből, sem elég metróreklám. Mindez talán nem véletlen – vetették fel a rajongók.

A cikkben megjegyzik ugyanakkor, hogy a streaming is szerepet játszhat az alacsony mozijegy bevételben, hiszen sokan inkább megvárják, amíg egy-egy film felkerül a Disney+ kínálatába, és otthon nézik meg. (A Stranger Worldöt egyébként karácsonykor tűzi műsorra az online csatornán a Disney.)

Bár tény, hogy a Covid-járvány óta egyre kevesebben járnak moziba, a premierek számszerűsített eredményei összehasonlíthatók. A Variety.com, amely a Disney egyik legrosszabb nyitóhétvégéjét emlegeti a Stranger Worlddel kapcsolatban, rámutat, hogy az Encanto 96 millió dollárt kereset, a Lightyear pedig 118 milliót.

A Stranger World tehát talán mégsem olyan nagyszerű, mint azt az LMBTQ-körökben állítják, a CinemaScore-on a közönségtől egy gyenge B minősítést kapott.

A Variety vezető kritikusa, Peter Debruge pedig, bár dicsérte a film színes látványvilágát és szereplőit, magát a történetet viszonylag fantáziátlannak nevezte.

Tovább olvasom