Kövess minket!

Médiapiac

Elhunyt Bernard Tapie volt miniszter, üzletember, laptulajdonos

Hetvennyolc éves korában vasárnap elhunyt Bernard Tapie volt francia miniszter, üzletember, a La Provence médiacég többségi tulajdonosa.

Fotó: MTI/EPA/Christophe Petit Tesson

Dominique Tapie és gyerekei végtelen fájdalommal tudatják, hogy a rákbetegségben szenvedett Bernard Tapie október 3-án vasárnap reggel 8 óra 40 perckor meghalt” – közölte a La Provence, amelyet 2012-ben vásárolt fel Tapie.  

A család közlése szerint az üzletember párizsi otthonában hunyt el, temetése Marseille-ben lesz, ahova több szállal is kötődött.

Az elmúlt negyven év egyik legismertebb francia közéleti személyiségeként Bernard Tapie az 1980-as években a társadalmi érvényesülés modelljének számított, mielőtt sorozatos korrupciós ügyek fűződtek a nevéhez. Ismert volt színészként és énekesként, politikusként, tévés műsorvezetőként, az Olympique de Marseille labdarúgó-csapat elnökeként, és laptulajdonosként is. Élete üzletének tekintette az Adidas sportszergyártó-cég felvásárlását az 1990-es években, majd továbbadását, amely miatt végül évekig tartó jogi vitába keveredett a francia állammal.

Elsők között emlékezett meg róla Emmanuel Macron államfő és felesége, akik szerint Bernard Tapie “ambíciója, energiája és lelkesedése a franciák nemzedékeinek szolgált inspirációs forrásként”.  

“Ez a férfi, akinek harcossága hegyeket volt képes megmozgatni és a csillagokat is lehozta az égről, soha nem tette le a fegyvert, a rák ellen is az utolsó pillanatig küzdött” – olvasható az elnöki közleményben.

Jean Castex miniszterelnök a “küzdő embertől” búcsúzott, aki “nagyon elkötelezett volt a szélsőjobboldal ellen, de főleg bizonyos ügyekért, a klubjáért, a városáért, a vállalkozásáért”.  

Bernard Tapie 1943. január 26-án egy párizsi munkáscsaládban született. Hangos véleménynyilvánításai és energikussága mellett eleinte a nehéz helyzetbe került cégek felvásárlásáról és rendbe tételéről vált ismertté, később azonban egyre több törvénysértő ügybe is belekeveredett.

A dél-franciaországi Bouches-du-Rhone megyében 1989-ben megválasztották szocialista képviselőnek, majd európai parlamenti képviselőnek, és két hónapig várospolitikai miniszter is volt 1992-ben Francois Mitterrand néhai államfő egyik kormányában. Televíziós vitájára 1989-ben Jean-Marie Le Pennel, az akkori Nemzeti Front elnökével a mai napig emlékszik a francia közvélemény.

Sportimádóként is ismert volt, 1983-ban egy kerékpáros klubot alapított, majd három évvel később felvásárolta az Olympique de Marseille labdarúgó-csapatot, amely 1993-ban az első és azóta is egyetlen francia klub lett, amely elnyerte a Bajnokcsapatok Európai Kupáját. Számos Marseille-i szurkoló számára mai napig Tapie a “Boss”.

Ugyanakkor ebben az időszakban robbant ki az első botrány Tapie körül, egy a Marseille és Valenciennes csapatai közötti elcsalt mérkőzés miatt 1997-ben 165 napi börtönbüntetésre ítélték korrupció vádjával. Ezt követően adócsalási és a visszaélési ügyek miatt többször is elítélték, így kénytelen volt a cégeit eladni és minden választott mandátumáról lemondani.

Négy gyerek apjaként 2012-ben vásárolta meg a dél-franciaországi La Provence médiacéget, amelyet haláláig irányított. A betegsége miatt legyengülve, de a megszokott energiájával májusban még megjelent a bíróságon, ahol csaknem harminc éve tart a peres ügye az Adidas felvásárlása és eladása miatt egy francia állami cégnek, amely az akkor még állami tulajdonban lévő Le Crédit Lyonnais bank érdekeltségébe tartozott. A bank később jóval drágábban adta tovább a sportszergyártó céget. Tapie emiatt éveken át perelte az államot, több pert meg is nyert, az államnak 135 millió eurós kártérítést kellett volna kifizetnie, de a fellebbezések késleltetették az ügy lezárását.

Végül 2007-ben Christine Lagarde akkori pénzügyminiszter utasítása alapján választott bírósághoz fordultak a felek annak érdekében, hogy megegyezéssel zárják le az akkor 15 éve tartó pereskedést. A bíróság ekkor 403 millió eurós kártérítést ítélt meg Tapie-nak, az akkori baloldali ellenzék feljelentése nyomán azonban a csalás gyanúja miatt indított eljárással semmissé vált az ítélet. Azóta a teljes összeget vissza kellett az üzletembernek fizetnie, s az ügyészség öt év felfüggesztett szabadságvesztés kiszabását is kérte Tapie-ra közpénz elsikkasztása miatt. Az ítéletet elvileg szerdán mondja ki a bíróság.

Médiapiac

A 4iG részesedést szerzett az izraeli Spacecom vállalatban

A 4iG Nyrt. (4iG) megszerezte az AMOS műholdrendszereket üzemeltető és fejlesztő, izraeli Space Communications Ltd. (Spacecom) részvénycsomagjának 9,538 százalékát.

Közzétéve:

MTVA/Bizományosi: Róka László

A folyamatban lévő tranzakciósorozattal, a 4iG a Spacecom részvényeinek 20 százalékát vásárolhatja meg. A tranzakció zárását követő három év során pedig további 31 százalékkal növelheti részesedését a Spacecom-ban, amennyiben az izraeli illetékes tárca, valamint a vállalat részvényesei hozzájárulnak a további tulajdonszerzéshez.

A Spacecom a globális műhold-kommunikációs piac egyik jelentős szereplője. A tel-avivi tőzsdén jegyzett cég világszerte kínál sugárzott, valamint szélessávú műholdas szolgáltatásokat. A globális lefedettséggel rendelkező szolgáltató Magyarországon és a régióban AMOS 3 műholdján keresztül 2024-ig biztosíthatja szolgáltatásait a magyar geostacionárius pálya használatával.

A 4iG Nyrt. tulajdonszerzése a Spacecomban jelentős technológiai és üzleti támogatást biztosít majd az AMOS 3-at váltó, magyar kereskedelmi műhold fejlesztéséhez és üzemeltetéséhez is

– tájékoztatott korábban a 4iG.

A 4iG részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában kereskednek. A társaság részvényeit pénteken kora délután 700 forinton jegyezték. A papír árfolyama az elmúlt egy évben 625 forint minimumot és 968 forint maximumot ért el.

Borítókép: A 4iG International Innivative IT Investment irodaháza a III. kerületi Montevideo utcában

Tovább olvasom

Médiapiac

Körzeti rádió szerződéses kötelezettségeinek teljesítését vizsgálta a Médiatanács

A Prime csatornán vetített Dr. Balthazar című sorozat előzetesét vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti Forrás Rádió vizsgálata közben.

Közzétéve:

Pixabay

A Prime csatornán futó Dr. Balthazar című sorozat szeptember 2-án vetített epizódjának előzeteséről érkezett nézői bejelentés a hatósághoz.

A bejelentő azt sérelmezte, hogy a program előzetese felkavaró jeleneteket tartalmazott. Ugyan a Prime médiaszolgáltató a műsorszámot 15 éven aluliak számára nem ajánlott kategóriába sorolta és a magyar szabályoknak megfelelő időpontban, 21 óra után sugározta, azt nem vette figyelembe, hogy egy adott műsorszámot beharangozó előzetes is kizárólag a műsorszám besorolása szerinti időpontban kerülhet adásba.

A Prime Romániában bejegyzett társaság, így a román médiaszabályok vonatkoznak rá, ezért a Médiatanács értesíti a román társhatóságot (Consiliul Național al Audiovizualului) a felmerült jogsértésről, valamint továbbítja a vizsgálat eredményét és a hatóság álláspontját – közölte a szervezet.

Szabálytalanságokat tárt fel a testület a körzeti vételkörzetű rádió műsorstruktúrájában

A Médiatanács június 20–26. közötti időszakban vizsgálata a Tatabánya–Komárom–Esztergom körzetében fogható Forrás Rádió műsorait. A hatóság azt elemezte, hogy a rádió műsorstruktúrája megfelel-e a hatósági szerződésében vállalt kötelezettségeknek. A vizsgálat megállapította, hogy a médiaszolgáltató a szerződésében meghatározottakhoz képest kevesebb hír- és közszolgálati műsort, valamint a helyi közéletet bemutató programot kínált a hallgatóinak. A hatóság ezért bírságot rótt ki a Forrás Rádió médiaszolgáltatójára.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

Hogyan lehet keresztény szellemiségben megnyilvánulni a médiában?

A címben feltett kérdésre keresték a választ a Magyar Máltai Lovagok Szövetsége által csütörtök este szervezett hitvédelmi konferencián a meghívottak. Az előadók egyetértettek abban, hogy az egyházi közösségeknek a tudatos médiahasználatra kell ösztönözni az arra fogékonyakat, továbbá megfelelően alkalmazni a szakemberek segítségét a minőségi tartalomgyártáshoz.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

A média hatalom, a kommunikáció pedig fegyver mindannyiunk kezében, amelyet jól kell használni

 – hangsúlyozta Szabadhegyi Gabriella, a Magyar Máltai Lovagok Szövetségének kancellárja a Katolikus Pedagógiai Intézetben tartott konferencia megnyitása alkalmával.

A hitvédelmi eseményt azért szervezték, hogy megvilágítsák az egyházi közösségek, elöljárók és keresztény médiaszereplők felelősségét a tartalomgyártásban és a megnyilvánulásaikban. 

A katolikus egyháznak óriási kihívást jelent, hogy a számos megjelenési lehetőséget igényes, minőségi tartalommal töltsék meg, jól kell élni a szakemberek segítségével

 – hívta fel a figyelmet előadásában Martos Levente Balázs atya, a Központi Papnevelő Intézet rektora. Arról is beszélt: az egyház ma már mindenféle médiaeszközzel hirdetheti az evangéliumot, ami dicséretes. Azonban, mint mondta, úgy látja: az igazság továbbadásának igénye határozza meg a kommunikációt ezért az igazság megsértésétől való félelem bénítja meg a megnyilvánulásokat. Ezen változtatnia kell a katolikus egyháznak, hangsúlyozta, majd a Timóteusnak írt II. levélből idézve kiemelte: az evangéliumot hirdetni kell akár alkalmas, akár alkalmatlan.

Az előadások rávilágítottak arra: a média világa már nem pusztán csatorna, hanem egy új valóság, új típusú függőségi viszonyrendszer, mely valós veszélyeket rejt. Különösen fontos odafigyelni a fókusz nélküli tájékozódás elkerülésére, az irracionális elemek terjedésének megakadályozására valamint ahogy Kovács Ákos, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció és Médiatudományi Intézet vezetője fogalmazott, feladatunk a médium perszonalizálása, személyessé tétele.

Süveges Gergő újságíró, a Kossuth Rádió munkatársa “Legyetek éberek” címmel osztotta meg egy személyes interjúélményét, amely meghatározó médiapillanattá nőtte ki magát. A műsorvezető egy rutinbeszélgetésnek induló helyzet bemutatásával érzékeltette, hogy egy interjú is tanúságtétellé válhat, a közszolgálat és az objektivitás nem zárja ki a keresztény hit védelmét. 

A konferencia részét képezte még a Magyar Máltai Szeretetszolgálat ukrajnai menekülteket támogató missziójának képes beszámolójával egybekötött A hírvivők felelőssége című útmutatás is. 

Ahogyan Romhányi Tamás, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetője fogalmazott: a képek komplex közlésre alkalmas eszközök, ezért nagy odafigyelést igényel a kiválasztásuk. A szeretetszolgálat munkatársainak a szomszédban zajló háború kirobbanása óta tanúsított kommunikációs magatartására hívta fel a figyelmet: elmesélte, hogy a humanitárius krízis kirobbanása óta rengeteg negatív benyomás is érte őket, azonban ezekkel semmiképpen nem szerették volna rombolni a társadalmi szolidaritást.

Mint mondta: az arányosság elvét alkalmazták, a megoldásokra koncentráltak, továbbá arra, hogy mennyi mindenkin tudnak segíteni, ezért mára egy jól működő rendszer alakult ki a munkájukban. 

Jelen volt még a rendezvényen Madocsai Bea, a Kossuth Rádió katolikus hitéleti műsorának szerkesztője, Kuzmányi István, a Magyar Kurír és az Új Ember hetilap főszerkesztője, továbbá Szikora József is, a Magyar Katolikus Rádió főszerkesztője.

A szerkesztők próbálták meghatározni milyen tematizációs trendek és lehetőségek nyíltak a rendszerváltás óta az egyházi médiában, valamint kerekasztal-beszélgetésen vették számba a blogok lehetséges szerepét az evangelizációban – olvasható a Magyar Nemzet cikkében. 

Tovább olvasom