Kövess minket!

Médiapiac

Az RTL Klub ellopta egy magyar írónő regényét (videó)

Lopott sztoriból forgatta az RTL az Oltári csajokat, de az eredeti regény írónője szembeszállt a médiaóriással és leleplezte a német hátterű csatornát. Az RTL nem próbálta meg békés úton rendezni a nyilvánvaló jogsértés miatt kialakult konfliktust, az Oltári csajok sorozat producere, Kalamár Tamás és társai ellen már vádat is emeltek.

MTI Fotó: Máthé Zoltán

Köbli Viktória megmutatta, hogy nem fog megfutamodni, és kiáll az igazáért. Az írónő ugyanis évek óta küzd azért, hogy elismerje a médiaorgánum: az ő regényét használták fel az Oltári csajok címmel futó RTL-es szuperprodukcióhoz – derül ki a Pesti Srácok cikkéből.

A második gyermek

A jogász végzettségű Köbli Viktória 2012-től kezdődően írta meg a „Szerelemkereső” című, nőknek szóló regényét, amely az időközben cseperedő gyermeke mellett, ahogy fogalmaz, „második gyermekévé vált”. A sokéves munkát követően azonban az írónő úgy gondolta, hogy a regényét elsőként a mozivásznon lenne érdemes bemutatni, és majd csak azt követően könyv formában, mint a reménybeli sikerfilm forrásművét. Éppen ezért fordult – a könyve szakszerű levédetése után – az ország vezető producereihez még 2016-ban. Ekkor kezdődött nem várt kálváriája is – számol be róla a portál.

Annak ellenére, hogy a producerek számára kiküldött anyagok alapján a regény filmadaptációs projektje gyakorlatilag kútba esett, 2017 nyarán egy órásplakáton látta visszaköszönni regénye karaktereit, de a reklámplakáton a Szerelemkereső cím helyett már Oltári csajok szerepelt.

Az írónő rövidesen értesülhetett a médiából arról, hogy az RTL magyarországi programigazgatója büszkélkedik a csatorna új telenovella-sorozatával, amellyel megmutathatják anyavállalatuknak, hogy érdemes ilyen jellegű, tisztán magyar produkciók elkészítését finanszírozni – olvasható az oldalon.

Ilyen még nem volt – kürtölte világgá Kolosi Péter

“Egyszer a magyar RTL történetében már volt ilyen, méghozzá egy hasonló sorozat, de mégis azt kell mondanom, hogy igazi telenovellát, amit Magyarországon írnak magyar írók, kifejezetten a magyar nézőknek készült, kifejezetten magyar alkotókkal és magyar színészekkel, ilyen még nem volt, most lesz, ez az Oltári csajok” – nyilatkozta Kolosi Péter, aki azt a körülményt már nagyvonalúan elhallgatta a nyilvánosság elől, hogy az Oltári csajok alapjául ugyan valóban magyar alkotó munkáját használták, de Köbli Viktória neve helyett Kalamár Tamás neve fémjelezte a produkciót.

A programigazgató a készséges, együttműködést ajánló írónő többedik hivatalos megkeresését is – Köbli Viktória visszaemlékezése szerint – pökhendi magaslatokból, lenézően utasította vissza. Miután az ügyvédi levélváltások is sikertelennek bizonyultak, 2017 őszén elindult az RTL II csatornán az Oltári csajok. A hatalmas országos siker azonban új helyzet elé állította Viktóriát – írja a Pesti Srácok.

Végül úgy döntött, hogy a forgatókönyvnek összehasonlítás céljából történő kiadását megtagadó csatornával szemben csak úgy tud fellépni, ha maga írja ki a levetített epizódok teljes szövegét, majd a leirattal fordul a hatóságokhoz.

A naponta megjelenő epizódokat esténként és hétvégente jegyzetelte ki az írónő az utolsó szóig, hiszen a 101 rész összesen 70 óránál is hosszabb pontosan kiírandó anyagot jelentett. Ez a teljesítmény pedig annak fényében még inkább példa nélküli, hogy mindezt egyedülálló, kisgyermekes édesanyaként tette.

A 2017 óta tartó jogi huzavona újabb szakaszához érkezett, 2021 nyarán vádat emeltek Kalamár Tamás és társai ellen.

A szakértők bizonyították Köbli igazát

Az írónő ügye hosszú évek gyűrődései után mára győzelemre áll, amiben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2019. március 12-én szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok vétsége miatt nyomozást rendelt el.

A nyomozó hatóság kirendelése alapján 2019. június 11-én a Szerzői Jogi Szakértői Testület szakértői véleményt készített, amelyben összességében megállapíthatónak tartotta a regényből a forgatókönyvbe, illetve a filmsorozatba való szövegszerű átvételeket. A szakértői vélemény szerint a jellemzések, kifejezések között olyan nagy számában van egyezés a két vizsgált mű között, amely az adott történettípusban nem nyilvánvaló, és ez nem lehet véletlen.

Az RTL Klub nem nyugszik

A sorozatot a műsorrendből kivették, és az állított jogsértés miatt büntetőeljárás van folyamatban. Az elsőfokú ítéletbe a felperesek nem tudtak beletörődni – fellebbeztek. Így került az ügy a Fővárosi Ítélőtáblára, amely márciusi határozatában alaptalannak minősítette az RTL és Kolosi beadványát.

Az évek óta húzódó peres eljárásnak még mindig nincs vége. Köbli Viktória bátor kiállása azonban már most győzelem, hiszen példája ékes bizonyítéka annak, mindig érdemes kiállni az igazunkért.

További részletek az üggyel kapcsolatban itt olvashatók.

Borítókép: illusztráció/Aula a Magyar RTL budatétényi székházában

Médiapiac

Több mint kétmillió forintos bírságot szabott ki az NMHH

Több mint kétmillió forintos bírságot szabott ki a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa helytelenül közzétett politikai reklámok miatt.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleménye szerint a megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótták ki a bírságot a Médiatanács e heti ülésén. A tanács helytelenül közvetített virtuális reklám miatt is figyelmeztette a szolgáltatót.

Azt írták: a testület hatósági ellenőrzésen vizsgálta a TV2 szolgáltatóját és 2,062 millió forintos bírságot rótt ki rá. A csatornán februárban pillanatreklámként és reklámként leadott, “Digitalizáció” és “Digitalizáció/gyerekek/legnagyobbvállalkozás.hu” elnevezésű, reklámként összesen 1031 esetben leadott közleményeket a tartalmuk alapján politikai reklámként kellett volna közzétenni az erre vonatkozó megkülönböztető figyelemfelhívással és a megrendelő egyértelmű megnevezésével. A két közlemény üzenetével, szín- és formavilágával a Megoldás Mozgalom nevű politikai párt népszerűsítését szolgálhatta – tették hozzá.

A testület emellett figyelmeztette a szolgáltatót, mert szintén februárban az Exatlon Hungary című műsorban közzétett, a Szerencsejáték Zrt. Tippmix játékát népszerűsítő virtuális reklám kezdetekor és végén nem szerepelt figyelemfelhívó jelzés.

Beszámoltak arról is, hogy médiatanács 50 ezer forintos bírságot szabott ki a Best FM szolgáltatójára, amiért egy februári adáshéten szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb hírt tett közzé.

Tovább olvasom

Médiapiac

Klasszikus filmek “újrahangolva” – szinkronokat restaurált a Rádióarchívum

Elkészültek a közmédia első, hangban restaurált, régi szinkronos filmjei. A Rádióarchívum munkájával A hét mesterlövész, a West Side Story és a Legénylakás hangsávjai újulhattak meg.

Közzétéve:

Flickr

A kulturális értékmegőrzés mindenkori igényét szem előtt tartva elkészültek a közmédia első hangfelújítással korszerűsített külföldi filmjei. A digitális innovációk nemcsak az új filmek elkészítésénél, hanem a restaurálási technológiában is segítségek nyújtanak abban, hogy a felújított filmklasszisokat még generációk hosszú sora élvezhesse a kor fejlett igényeinek megfelelően – ismerteti az MTVA.

Az MTVA Rádióarchívuma elsőként A hét mesterlövész, a West Side Story és a Legénylakás című filmek hangsávjainak felújítását végezte el, az archívum restaurátor hangmérnökeivel.

A restaurálással nemcsak az általános hangminőséget sikerült feljavítani, hanem a teljes hanganyagot átdolgozták. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az új HD kópia eredeti hangjából, az újonnan megszerzett nemzetközi hangból, a régi magyar szinkronból és esetlegesen filmzenei lemezekből építették újjá a hanganyagot. A felújításnak köszönhetően a három mestermű ezelőtt még soha nem szólalhatott meg olyan minőségben, mint ahogyan mostantól lesznek hallhatók. Az átalakulást a nézők saját fülükkel is megtapasztalhatják; a közmédia csatornáin hamarosan bemutatják a szinkronrestaurált klasszikusokat – közölte az MTVA.

Borítókép: jelenet a West Side Story című filmből

Tovább olvasom

Egyéb kategória

A bíróságon támadták meg az RT és a Szputnyik uniós betiltását

A holland újságírók szövetsége (NVJ) több jogvédő szervezettel és internetszolgáltatóval együtt pert indít az Európai Unió Bíróságán a RT és a Szputnyik orosz tévécsatorna uniós betiltása ellen, mivel az véleményük szerint, ez sérti az európai polgárok információszabadsághoz való jogát – jelentette a NOS hollandiai műsorszolgáltató.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Az EU március elején függesztette fel a Szputnyik és az RT orosz állami médiavállalat műsorszórási tevékenységét az unió területén, válaszul az Ukrajna elleni orosz katonai agresszióra. Az unió szerint az érintett csatornák dezinformációs és manipulációs tevékenységet végeznek.

A médiabojkott ellen tiltakozók keresete az uniós bíróság felé arra hivatkozik, hogy a tilalom “túlságosan széleskörű, továbbá elviekben helytelen, hogy politikusok egyik napról a másikra cenzúrát vezethetnek be”.

“Nem vagyunk rajongói az RT-nek, sem a Szputnyiknak, mindegyikük állami propagandát sugároz. Az azonban jogállamisági kérdéseket vet fel, hogy politikusok betiltják az információk terjesztését” – hangsúlyozta a NOS-nak adott nyilatkozatában Thomas Bruning, az NVJ titkára.

Bruning hozzátette: a tiltás megakadályozza, hogy az emberek hozzájussanak az információkhoz. “Nem gondoljuk, hogy az európai kormányzati vezetőkre tartozik annak meghatározása, hogy mi lehet hozzáférhető az interneten és mi nem” – jelentette ki.

Anco Scholte ter Horst, a Freedom Internet internetszolgáltató igazgatója szerint, mint szolgáltatónak kötelessége a semlegesség biztosítása és az internetes tartalmakba történő beavatkozás elkerülése. “Az RT és a Szputnyik bojkottja az első alkalom, hogy a hálózatsemlegesség elve a dezinformáció miatt sérül. Ez veszélyt jelent a nyílt és szabad internetes információ-hozzáférésre” – hívta fel a figyelmet.

Tovább olvasom