Kövess minket!

Médiapiac

A médiaszövetség vizsgálatot követel Friderikusz Sándor ügyében

A Magyar Nemzeti Médiaszövetség reméli, hogy a Magyar Újságírók Országos Szervezete (MÚOSZ) ezúttal megpróbál végre nevéhez méltóan viselkedni, és vizsgálatot indít a Friderikusz Sándor körül kirobbant botrány miatt. Mint ismert, a televíziós egy magát a sajtósának nevező munkatársa egy tavaly elhunyt televíziós rendező nevében küldhetett választ az egyik bulvárlapnak.

RTL Klub/sajtószoba

A Blikk munkatársa közben a 168 Órának elmondta: szerinte akár kegyeletsértést is elkövethetett Friderikusz, akinek többé nincs helye a médiában.

A Magyar Nemzeti Médiaszövetség őszintén reméli, hogy Virág Márton, a Blikk újságírója célt ér a felhívásával, s ennek eredményeként az utóbbi időben csak a vagyona felélésével foglalkozó MÚOSZ ezúttal megpróbál végre nevéhez méltóan viselkedni, és vizsgálatot indít a Friderikusz Sándor körül kirobbant botrány miatt

– írta a Magyar Nemzetnek eljuttatott közleményében a Magyar Nemzeti Médiaszövetség. Hozzátették: kíváncsian várják azt is, hogy a rendszerváltoztatás után szinte kizárólag baloldali újságíróknak odaítélt Pulitzer-díjat, valamint az 1997-ben kapott Toleranciadíjat megtarthatja-e az egykori tévés személyiség.

A közlemény emlékeztetett: a Media1 főszerkesztője szerint erős a gyanú, hogy Friderikusz egy, magát a sajtósának nevező munkatársa egy tavaly elhunyt televíziós rendező nevében küldött választ az egyik bulvárlapnak. Friderikusz azóta sem cáfolta a feltételezéseket, de bosszúhadjáratnak titulálta az állítást.

„Szövetségünk elfogadhatatlannak tartja, hogy egy ilyen súlyos etikai ügy ne maradjon felderítetlenül, akármilyen múltú vagy tekintélyű médiaszereplőről legyen is szó. Helyeseljük Virág Márton szándékát, s csatlakozunk hozzá: vele együtt várva el, hogy a Magyar Újságírók Országos Szövetsége, ha már hivatalból nem indított vizsgálatot, legalább most tegye ezt meg”

– nyomatékosította álláspontját a médiaszövetség.

Leszögezték, hogy elvárják a szakmai szervezetektől, akármilyen oldalon is állnak, hogy alapos és hiteles eljárást folytassanak le, és amennyiben bebizonyosodik a súlyos szakmai és emberi vétség, hozzák meg a szükséges intézkedéseket és zárják ki maguk közül az elkövetőt, akárkiről legyen is szó.

A Media1 szakportál hívta fel a figyelmet arra, hogy nem tisztázott Friderikusz Sándor sajtósának a személye, miután sajtónyilatkozatot adott a Blikk című napilapnak. A lap feltárta, hogy Csenterics Ágnes néven egyetlen sajtós sem ismert Magyarországon, miközben Csenterics Ágnes néven széles körben ismert egy rendező, ám ő tavaly elhunyt.

A szakportál azt írta: „Ezért nagyon nagy esélyét láttuk, hogy a meglehetősen furcsa, nem egy profi sajtósra valló nyilatkozatot maga Friderikusz Sándor adhatta a Blikknek, csak épp a halott rendező nevét felhasználva.” A Média1 kutatómunkája szerint az állítólagos „sajtós” Csenterics Ágnest például a Facebookon, a legnagyobb szakmai portálon, a LinkedInen, Instagramon, Tiktokon, a telefonkönyvben sem lehetett megtalálni. Nem ismerik újságírók és kommunikációs szakemberek (pr-esek) sem, az RTL munkatársai sem ismerik, de még Máté Krisztina – Friderikusz Sándor RTL-es műsorának, az Életünk történetének a producere – sem halott arról, hogy állítólag van Friderikusznak sajtósa, pláne ilyen néven, mint a tavaly elhunyt rendezőé, akinek a nevében küldte a nyilatkozatot a Blikknek a produkció.

A lap felkereste Friderikusz Sándort is, aki a portálnak nem reagált, majd egy YouTube-on és Facebookon közzétett videóban a Media1.hu-t és főszerkesztőjét, Szalay Dánielt kezdte el meglehetősen személyeskedően támadni, miközben nem adott érdemi magyarázatot a történtekre. Ráadásul a közel ötperces monológban nem cáfolta meg, hogy Csenterics Ágnes nevével küldött ki nyilatkozatot, és nem tisztázta, hogy létezik-e Csenterics Ágnes néven sajtósa vagy sem, de az ügyet lezártnak tekinti.

A tavaly elhunyt Csenterics Ágnes televíziós rendező néhai férjének lánya, Fellegi Mária, az RTL Magyarország nyugalmazott volt vezető vágója felháborodottan beszélt a Media1.hu-nak arról, hogy átgondolják, tegyenek-e jogi lépéseket Friderikusz ellen.

“Nem tudom felfogni, hogy Sanyi ezt tette Ágnes emlékével, nem értem, hogyan juthatott odáig, hogy a 2015-ben eltemetett édesapám, Fellegi Tamás újságíró halott, tavaly decemberben eltemetett feleségének nevével (Csenterics Ágnes) visszaélt. Sanyival a családomnak 1975 óta volt kapcsolata. Miért teszi ezt velünk? Nem értem ezt az egészet, nem értem Sanyi indítékát sem” – mondta a Media1.hu-nak Fellegi Mária. Mint kiderült, az asszonynak az RTL Magyarország volt az utolsó munkahelye, mielőtt nyugdíjba vonult, ahol Friderikusz Életünk története című műsora is látható jelenleg. Fellegi vágóként dolgozott, azt is mondta, ő maga már az MTV-ben is dolgozott együtt Friderikusszal, az öccse pedig tanította Friderikuszt a jogi egyetemen, tehát a műsorvezető jól ismerte az egész családot.

Az ügy friss fejleménye, hogy Virág Márton, a Blikk munkatársa a 168 Órának azt nyilatkozta, szerinte akár kegyeletsértést is elkövethetett Friderikusz, akinek véleménye szerint többé nincs helye a médiában.

A 168 óra ugyanakkor kiemelte, hogy Virág Márton ezt a nyilatkozatát nem a Blikk munkatársaként, hanem mindössze „dühös újságíróként” tette nekik. Virág – bár nem tagja a szervezetnek –, de kérni fogja a Magyar Újságírók Országos Szövetségét (MÚOSZ), hogy foglaljon állást az ügyben, mert szerinte súlyos emberi és szakmai hibát követett el Friderikusz Sándor – olvasható a 168 óra cikkében.

„Mélységesen felháborítónak tartom, hogy Friderikusz egy halott ember nevével visszaélt. Nem vagyok benne biztos, hogy nem követett el kegyeleti jogsértést”

– fogalmazott Virág Márton.

Hozzátette: amikor Friderikusz „Szalay Dániel-féle” újságírókról beszél, akkor az újságírás alapjait kérdőjelezi meg, hiszen Szalay Dániel csak azt tette, ami a sajtó feladata, amikor utánajárt, hogy létezik-e az a személy, aki a sajtónak nyilatkozott.

Az újságíró azt is kifejtette, hogy szerinte abban a videóban, amiben Friderikusz reagál a produkcióját ért vádakra, „maszatol”, ahelyett, hogy tisztázná, ki írta és küldte el a Blikknek Csenterics Ágnes nevével a nyilatkozatot, személyeskedésbe megy át.

„Abban a pillanatban, amikor kitette azt a videót, ledöntötte a saját szobrát. Ilyen jelenségnek nincs helye a médiában” – közölte véleményét a Blikk főmunkatársa.

„Nagyon súlyos emberi és szakmai hibát vétett a Pulitzer-díjas Friderikusz, aki nem méltó a Pulitzer-díjra. Ez a kéregetés a Damu Roland szintje, csak ő adja hozzá a nevét és az arcát. Az pedig már a Damu Roland szintje alatt van, hogy egy halott ember nevével visszaél” – fejtette ki Virág Márton.

Borítókép: RTL Klub/sajtószoba

Médiapiac

Bújtatott reklámért szabott ki bírságot a Médiatanács

Jogsértést tárt fel a Médiatanács vizsgálata az ATV több műsorában is. A Baymax! című animációs sorozat egyik epizódja miatt a testület a holland társhatósághoz fordul.

Közzétéve:

MTVA/Bizományosi: Róka László

Júliusban megkezdett eljárása során a Médiatanács jogsértést tárt fel az ATV több műsorában is – közölte a hatóság.

A Hazahúzó egyik májusi adásában a riporter egy kistermelővel beszélgetett. A riport mindvégig egy reklámfelület előtt zajlott, melyen látható volt a vállalkozás teljes elérhetősége. A közvetítés során elhangzott a termékek értékesítési helye is.

Bár a műsor célja a hazai turizmus népszerűsítése, az ennyire részletes ajánlás, többletinformáció már burkolt reklámnak minősül, ami egyértelműen jogsértő.

Szabálytalannak bizonyult továbbá a Start+ Egészségügyi Percek rovatának két műsorrésze és a Pro Car című műsorszám egyik adása is. A hatóság vizsgálata alapján olyan részletességgel ábrázolták a műsort támogató termékeket és cégeket, ami már túllép a műsortámogatási és termékmegjelenítésre vonatkozó szabályok keretein, emellett a médiaszolgáltató egy alkalommal még a termékmegjelenítés tényéről sem tájékoztatta a nézőket.

A jogsértések miatt a hatóság két esetben bírságot szabott ki, két esetben pedig figyelmeztette a médiaszolgáltatót.

Helytelen korhatár-besorolás miatt a holland társhatósághoz fordul a Médiatanács. Nézői bejelentés alapján vizsgálta a Médiatanács a Disney+ streamingszolgáltató tartalomkínálatában elérhető Baymax! című animációs sorozat egyik epizódját. A műsorrészben a sorozat főszereplője, egy robot arra bátorítja az egyik fiú szereplőt, hogy hívjon el randevúra egy másik fiút. A hatóság vizsgálata megállapította, hogy a szolgáltató által „9+” kategóriába sorolt műsorszámot a magyar szabályozás értelmében a „12 éven aluliak számára nem ajánlott” minősítéssel lehetett volna csak sugározni. Mivel azonban a magyar nyelven is elérhető Disney+ Hollandiában bejegyzett társaság, a holland médiaszabályok vonatkoznak rá, így a testület továbbítja az ellenőrzés eredményét az illetékes társhatóság, a Commissariaat voor de Media (CvdM) részére.

Borítókép: Az ATV kereskedelmi televízió székháza a X. kerület, Kőrösi Csoma Sándor u. 31-ben

Tovább olvasom

Médiapiac

Baranyi Krisztina szerint az ő feladata eldönteni, ki az újságíró és ki nem

Immár Karácsony Gergelyt bőszen védő szekusokkal és kordonok mögött tartott újságírókkal kezdődött a szeptemberi Fővárosi Közgyűlés, a baloldali szólásszabadság kitűnő ünnepe.

Közzétéve:

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Természetesen az élelmes újságírók megtalálták a lehetőséget arra, hogy a főváros baloldali vezetőit megpróbálják szóra bírni, az eredmény azonban szokás szerint kiábrándító volt. Karácsony Gergely egy trükkös testcsellel igyekezett mindenkit lerázni, hiszen vélhetően igen kellemetlen lett volna válaszolni a Gyurcsány Ferenc által belengetett selyemzsinórt firtató kérdésre – írja a PestiSrácok.hu. 

Annál közlékenyebb volt Niedermüller Péter, a DK erzsébetvárosi polgármestere, aki megengedően beszélt az árnyékkormány furcsa voltáról, az ellentmondásokról, de jó gyurcsányistaként hozzátette, hogy egy vélemény totális megváltoztatása simán benne van egy baloldali politikus repertoárjában. Elvégre, ha valaki kórházakat akar bezáratni, néhány évvel később miért ne lehetne a kórházak nagy barátja? 

A stábnak sikerült beszélnie Őrsi Gergellyel is, a II. kerület szocialista polgármesterével, akit a Margit-negyed projekt elmaradó eredményeiről és veszteségeiről kérdeztek. Őrsi rutinosan kerülte a konkrét számokat, igyekezett általánosságokba merülni, de végül csak sikerült elárulnia, hogy százas nagyságrendben vannak olyan önkormányzati ingatlanok, amelyek üresen állnak, így az a néhány bérlő valóban csak veszteséget tud termelni, nem számítva a két év alatt havonta kommunikációra elköltött egymillió forintot. 

Végül Baranyi Krisztinát is szerették volna megkérdezni, hogy miért olyan fontos neki Vágvölgyi B. András tűzzel-vassal történő újabb kinevezése a kerületi újság élére, azonban azt a választ kapták, hogy ő csak újságírókkal áll szóba, azt pedig ő dönti el, hogy ki az újságíró.

Így épül és terebélyesedik a ferencvárosi ellenzéki labor, az orbáni élet utáni csodás lakmuszpapír – tette hozzá a PestiSrácok.hu.

A Fővárosi Közgyűlésen tanúi voltak még a képviselők által csak Kuka-gate-nek nevezett vitának is, ahol az érvek és ellenérvek eljutottak odáig, hogy Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület fideszes polgármestere levonta a következtetést, miszerint a főváros dolgát is a kerületek teszik, tehát vajon mi szükség van akkor a fővárosi baloldali vezetésre, ha Budapest irányításával és működtetésével abszolút nem törődnek, csak szavakban vannak ott a vártán. 

További részletek az alábbi videóban:

Tovább olvasom

Médiapiac

Spanyol karikatúra készült az ukrajnai népszavazásról

Négy bocs hazatalál az anyamedvéhez, akinél már ott van az egyik bocsa.

Közzétéve:

Fotó: MTI/AP

A spanyolországi orosz nagykövetség tett közzé egy rajzot a Twitter-oldalán, amelyen négy kismedve található – a megszállt ukrajnai Luhanszk, Donyeck, Zaporizzsja és Herszon régiókat szimbolizálva –, amint hazatalálnak a népszavazások után az orosz anyamedvéhez.

Az ötödik, már anyamedve karjában lévő medvebocs pedig a 2014-ben megszállt Krím félsziget lehet – számolt be róla a Mandiner.hu.

Tovább olvasom