Kövess minket!

Médiapiac

A csatorna család. A bevétel kettő

Pap Gitkával, az RTL Klub kábelcsatorna portfolió igazgatójával beszélgettünk a Médiapiac október 8-i adásában a 90.9 Jazzy Rádióban. Szöveges összefoglalónkból kiderül többek között, hogy mit vár az RTL-csoport az RTL II-től, mit jelent az üzleti értelemben, hogy nem hagyományos kábeltévének szánják az új csatornát, és hogy számítottak-e a bevezető kampány elindította mém-lavinára.

Pap Gitka

Az RTL II bemutatkozó sajtótájékoztatóján találkoztunk először. Mióta töltöd be a pozíciódat?

Több mint 8 éve dolgozom az RTL Klubnál, különböző területeken. Az elmúlt pár évben már a kábelportfolió bővítése volt a feladatom. A portfolió egy éve létezik nálunk, azóta töltöm be a kábelcsatorna portfolió igazgatói pozíciót.

 

Még tavaly júliusi hír, hogy az RTL-csoport kivásárolta a magyar tulajdonost, és ezzel párhuzamosan megvásárolta az IKO hét kábelcsatornáját. Mennyiben jelentett ez új szakaszt az RTL kábelportfoliójának a fejlesztésében? Hogyan változtak azóta a kábeles folyamatok és üzleti lehetőségek az RTL-nél?

Az első és legfontosabb változás, hogy – akárcsak az RTL Gruppe legtöbb csatornája – már mi is 100 százalékos leányvállalatként működünk. Ugyanakkor ez az akvizíció teremtette meg a portfolióbővítés lehetőségét. Például az RTL II elindítását is azért halasztottuk el, mert a tranzakció akkor még nem zárult le. Az RTL II szempontjából azért is fontos, mert az RTL-csoporton belül külön figyelmet fordítanak azokra a csatornákra, amelyek az RTL nevet viselik.

Üzletileg két szempont van. A fragmentáció miatt a nagy csatornák nézettsége folyamatosan csökken, ezért ahhoz, hogy meg tudjuk tartani a piacvezető szerepünket, szükségünk van a csatornacsaládra. Másrészt a reklámpiac is csökken, tehát az a modell, amelyben a csatorna kizárólag a reklámbevételekből tartotta fenn magát, ma már nem működik. Egyelőre az országos csatornánkkal nem léphetünk be a terjesztési piacra, de a kábelportfoliónk erre lehetőséget ad. Ez az egész csoportra nézve egyfajta stabilitást ad, hiszen a kábelbevételek sokkal inkább tervezhetőek, mint a reklámbevételek.

 

A horvát piacon is volt hasonló kivásárlás. Nemzetközileg jellemző, hogy az RTL-csoport megszünteti a vegyes tulajdonokat? Ennyire fontos a nagyobb üzleti kontroll?

Igen. Csoportszinten cél, hogy 100 százalékos tulajdonban legyenek a csatornák, hiszen így sokkal rugalmasabban tudnak reagálni a piaci változásokra.

 

A tévés piac egyik jellemzője, hogy jönnek fel a kis tematikus csatornák. Bár nem veszélyeztetik még az országos csatornák pozícióját, de érezhető az átrendeződés. Az RTL-csoportban vannak kis és nagy halak is, hogyan néz ki belülről ez a küzdelem?

Természetesen nincsen olyan modell, amiben biztosan meg tudnánk akadályozni, hogy a csatornáink kannibalizálják egymást, de a cél ez. Gondoljunk csak bele, hogy ha növekszik a piac, a nézőknek egyre nagyobb lehetőségük van az elkapcsolásra, és ezt meg is teszik. Nemrég számoltuk ki az RTL Klubnál, hogy a tőlünk elkapcsolt nézők 70 százaléka a saját kábelcsatornáinkra megy, ami azt jelenti, hogy tíz néző helyett csak hármat veszítünk.

Az új csatorna elindításával természetesen nem az a cél, hogy akár a kábelcsatornákról, akár az RTL Klubról veszítsünk nézőket, hanem az, hogy a konkurenciától hódítsuk el őket. A programing osztály legfontosabb feladata, hogy olyan műsorstruktúrát alakítson ki, amivel ez megvalósítható. Cégen belül szintén leginkább a programing területen látható az egymással való harc. Ez mindig így volt, és így is lesz, ugyanakkor problémát nem jelent, mert mindenki tudja, hogy az az elsődleges cél, hogy portfoiló szinten hozzuk a megfelelő eredményeket.

 

HVG címlap (forrás: HVG.hu)

Október 1-jén rajtolt el az RTL II, amelyről azt kommunikáltátok, hogy nem hagyományos tematikus tévé, és ezért a középmezőny élére szánjátok. Mennyire kell más stratégiával, más volumenű beruházással, marketinggel építeni egy ilyen televíziót? Egyáltalán mit jelent az, hogy nem hagyományos kábeltévé?

Az, hogy mennyiben kell más stratégiával, marketinggel vagy akár programinggal indítani egy olyan csatornát, amelyet már az elejétől nagyobbnak szánunk a kis tévék között, szerintem jól látható. A kampányunkban már eleve oda pozicionáltuk a csatornát, ahová szeretnénk, hogy a későbbiekben eljusson. Éppen ezért nem hagyományos kábelcsatorna-kommunikációt terveztünk, hanem több szakaszból felépített imidzskommunikációt. Aki ma Budapesten jár, az RTL Klubra kapcsol, vagy éppenséggel látta a 2-3 héttel ezelőtti HVG címlapját, szerintem pontosan érti, hogy mit akartunk elérni. Már most nagyon sokan beszélnek az RTL II-ről, engem is rengetegen kérdezgetnek, hogy hol lehet elérni a csatornát.

 

Tényleg, hol lehet?

Jelenleg kb. a háztartások egynegyedében látható a csatorna, de a megállapodások folyamatban vannak, a tárgyalások aktívan zajlanak. Bízunk benne, hogy az év végére ez egy sokkal nagyobb háztartás számot fog jelenteni.

 

Tehát addigra elérhető lesz kb. kétmillió háztartásban, ahogyan Dirk Gerkens vezérigazgató korábban mondta?

Igen, a célunk továbbra is ez.

 

Térjünk vissza a kommunikációra. Tényleg számítottatok arra, hogy ekkora mémgyártás indul? Teljesen tudatos volt ez?

Igen, már az elején, a kampány kiválasztásakor számítottunk erre. Úgy tűnik, hogy a mém hatott, mindenki tud róla. Mi szeretjük a kampányt, és úgy gondolom, hogy sikerült vele pont azt a célközönséget megtalálni, akikre ténylegesen célozni akartunk.

 

Mely csatornákkal kell az RTL II-nak közvetlenül versenyeznie?

Kezdetben minden kábelcsatorna közvetlen versenytárs az RTL II számára, hiszen még fel kell épülnie a csatornának, és először a kisebb kábeltévéket kell megelőznie. Hosszabb távon – ahogy az többször el is hangzott – az a célunk, hogy a középmezőny tagjává váljon, és a Cool, illetve a Film+ mellett egy nagyon erős csatorna legyen.

 

Milyen időtávon nőhet az RTL II a Cool és a Film+ társává, vagy akár azoknál nagyobbá?

Erre mi egy 1-2 éves időszakot határoztunk meg.

 

Elhangzott korábban egy még ambíciózusabb cél, hogy az RTL II a második legerősebb csatorna legyen. Ha a jelenlegi piacvezető RTL Klub marad az élen, akkor emögött lenne második az RTL II. Mennyire nehezen megvalósítható ez, és milyen időtávon van realitása?

Mindenképpen hosszútávon. A célunk továbbra is az, hogy az RTL II az RTL Klub mögött a nézők második választása legyen. Ezért mindent megteszünk, és szerintem ezt jól mutatja az a kampány, amivel a csatornát elindítottuk és az a programing invesztíció, amit már a kezdetektől beletettünk a csatornába. Ezt a továbbiakban is így kívánjuk folytatni. Az első hét eredményei azt bizonyítják, hogy jó eséllyel meg tudjuk ezt lépni.

 

Milyen közönségarányt ért el az RTL II az első héten a kereskedelmi célcsoportban?

Az első hét eredményei alapján 1 százalék körül mozgott a csatorna. Voltak kiemelkedő műsorok, például a Forró nyomont a tévénézők 1,8 százaléka nézte. Az epizód második része az adott idősávban a közszolgálati televíziót is megelőzte.

 

Ez hogyan viszonyul az első hétre vonatkozó előzetes elvárásaitokhoz?

Voltak elvárásaink, reményeink, de úgy gondolom, hogy ez felülmúlta az elképzeléseinket.

 

Már említetted, hogy a terjesztési bevételek felértékelődnek, miközben a hirdetési bevételekről tudjuk, hogy 2008 óta csökkenek, nem egy évben két számjeggyel, és idénre sem prognosztizál senki sokkal jobb eredményeket. Ha jól emlékszem, éppen Dirk Gerkens mondta néhány éve egy konferencián, hogy “content is king, distribution is King Kong”. Mennyire küzdelmes a disztribúciós pálya? Tényleg King Kong?

Igen. Ma már minden bevételi típusra szükség van, és összpiaci szinten az is kimutatható, hogy ma már a terjesztési bevételek piaca nagyobb, mint a hirdetési bevételeké. Éppen a legszínesebb kínálattal rendelkező, legnagyobb költségvetéssel működő két országos csatorna van egyelőre kizárva erről a piacról. Az jól látható, hogy az a modell, amelyben ez a két csatorna csak a reklámbevételekre számíthat, hosszú távon nem tartható fenn. Ezért a cél az, hogy hosszú távon a nagy csatornákkal is be lehessen lépni erre a piacra.

Az RTL II esetében úgy tervezzük, hogy az első egy-két évben még a kábelterjesztési bevételek lesznek a nagyobbak, de ahogy nő a csatorna nézettsége, meg fog nőni a hirdetési bevétel is, és akár meg is haladhatja a terjesztési bevételt. Ez nem jelenti azt, hogy bármelyikre ne lenne szükség a jövőben.

 

A nem klasszikus kábeltévés pozicionálásban az is benne van ezek szerint, hogy az RTL II bevételi modellje inkább a nagy csatornákéhoz hasonlít?

Ahhoz, hogy meg tudjuk tartani azt az erős programingot, amellyel a csatornát elindítottuk, mindenképpen két bevételi lábra van szükség. Ezért fontos, hogy a nézettség minél hamarabb felépüljön, és a csatorna a középmezőny élére kerüljön.

 

Az RTL II esetében egymilliárd forintot meghaladó induló beruházásról volt szó. Ez milyen időtávon térülhet meg?

Nyilván nem az első évben térül meg, és lehet, hogy nem is a második évben, de utána már mindenképpen azt várjuk, hogy a csatorna a portfolión belül, önállóan is nyereséges legyen.

 

A portfolió egészét “megrángatta”, hogy ekkora invesztícióval indult el az új tag?

Szerencsére ez a portfolió már egészen stabil, így nincs szó arról, hogy megrángatta volna.  Nyilván érinti a portfoliót, de továbbra is az a cél, hogy az nyereséges maradjon.

 

A legnagyobb konkurens TV2-csoport belengette, hogy a SuperTV2 idei indulása után akár már jövőre újabb csatornával léphet piacra. Vannak-e az RTL-csoportnak hasonló ambíciói?

Portfolió szinten mi már most közel 40 százalékos közönségarányt érünk el, az utánunk jövő TV2-csoport nem éri el a 20 százalékot. Már most több mint kétszer akkorák vagyunk, mint a közvetlen konkurencia. Pillanatnyilag nem gondolkodunk új csatorna indításában, sokkal inkább a jelenlegi portfolió megerősítésén dolgozunk, aminek nagy mérföldköve az RTL II.

 

Amennyiben az RTL II felépül oda, amit vártok tőle, milyen lehet a főműsoridős, kereskedelmi célcsoportos közönségarány a mostani 40 százalékhoz képest?

Ha figyelembe vesszük, hogy az országos kereskedelmi tévék közönségaránya folyamatosan csökken, akkor már az is nagy eredmény, ha ezt meg tudjuk tartani a portfolió többi elemének a segítségével.

 

A további csatornák indítása olyan mértékű kannibalizációt okozna, hogy az már nem érné meg? Végeztek számításokat az optimális portfolió-méretre vonatkozóan?

Folyamatosan végzünk ilyen számításokat, a piaci változásokat, igényeket is folyamatosan elemezzük. Ezek alapján nem látjuk úgy, hogy újabb csatorna indításába kellene belevágnunk.

 

A Pap Gitkával készült beszélgetés teljes hanganyaga (zenékkel együtt) csütörtöktől elérhető lesz a Mediapiac.com On air rovatában. Itt meghallgathatóak a korábbi adások is.

Műsorunk minden hétfőn 20 órától hallható a 90.9 Jazzy Rádióban. Következő vendégünk október 15-én Hídvégi Zoltán, az MPG Key Account Directora lesz.

Médiapiac

Szombat délutánig jelentkezhetnek a tévék, rádiók az NVB-nél

Szombat 16 óráig jelentkezhetnek a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB) azok az országos televíziók és rádiók, amelyek az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásának kampányidőszakában politikai reklámot kívánnak közzétenni.

Közzétéve:

Flickr

Az alaptörvény rögzíti, hogy a demokratikus közvélemény kialakulásához választási kampányidőszakban szükséges megfelelő tájékoztatásért politikai reklám kizárólag ellenérték nélkül, az esélyegyenlőséget biztosító feltételek mellett közölhető. A választási eljárásról szóló törvény különbséget tesz a politikai hirdetés és a politikai reklám között.

A jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatásra ösztönző, sajtótermékben (illetve az interneten és moziban) közzétett tartalmat.

A politikai reklám – amelynek a célja ugyancsak a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítése – televízióban, rádióban jelenhet meg.

A választási eljárásról szóló törvény szerint a nem közszolgálati médiaszolgáltató egyenlő feltételek mellett teheti közzé a jelöltet, illetve listát állító jelölőszervezetek és a független jelöltek politikai reklámjait, közös jelölt, illetve közös lista esetén a jelölőszervezetek együttesen jogosultak a politikai reklám megrendelésére.

A politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos, közzétételéért a médiaszolgáltató ellenszolgáltatást nem kérhet, és nem fogadhat el.

A jogszabály szerint

amennyiben a közszolgálatinak nem minősülő, országosan elérhető lineáris médiaszolgáltatást nyújtó szolgáltatók (televíziók és rádiók) biztosítani kívánják politikai reklám közzétételének lehetőségét, ezt legkésőbb a kampány hivatalos kezdetéig, április 20-án 16 óráig kötelesek közölni a NVB-vel.

Külön kell megtenni a politikai reklám közzétételére vonatkozó jognyilatkozatot az EP-választásra, az önkormányzati, valamint a nemzetisági választásra.

Az európai parlamenti képviselők, valamint a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásával kapcsolatban a bejelentésnek tartalmaznia kell a politikai reklám közlésére szolgáló országos lineáris, illetve a kizárólag interneten elérhető lineáris médiaszolgáltatásnak vagy médiaszolgáltatásoknak a megjelölését és a politikai reklámok közzétételére szánt időtartamot, amely összesen nem lehet kevesebb 150 percnél.

A nemzetiségi választással kapcsolatban a bejelentésnek csak a közlésre szolgáló médiaszolgáltatás megjelölését kell tartalmaznia.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

Újabb bírság az RTL-nek: erőszakos Sztárbox-jelenetek a Kanapéhuszárokban

A testület adásonként 4 millió forint, azaz összesen 8 millió forint bírságot rótt ki a csatornára.

Közzétéve:

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Összesen 8 millió forint bírságot rótt ki az RTL-re a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Kanapéhuszárok című műsorszám két epizódja miatt, miután állampolgári bejelentésre, hatósági ellenőrzést követően hivatalból indított közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben.

A Kanapéhuszárok vizsgált epizódjaiban a Sztárbox olyan erőszakos jelenetei is láthatók voltak, amelyek alkalmasak lehettek a tizenhat éven aluli gyermekek személyiségfejlődésének kedvezőtlen befolyásolására

– közölte a hatóság kommunikációs igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.

A közlemény szerint a Kanapéhuszárok két vizsgált epizódjában nem az eredeti, élőben sugárzott Sztárbox-jeleneteket játszották le, hanem azok szerkesztett változatát.

A műsorszám azt mutatta be, hogy a „kanapéhuszárok”, akik között egy család is volt négy kiskorú gyermekkel, hogyan reagálnak a látottakra.

A médiaszolgáltató a Kanapéhuszárokat a III. korhatári kategóriába sorolta (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott), az epizódokat ugyanakkor tizenhat éven aluliak számára nem ajánlottként (IV. korhatári kategória) kellett volna klasszifikálni, figyelemmel arra, hogy a tizenhat évesnél fiatalabb kiskorúak személyiségfejlődését a műsorszámban halmozottan előforduló erőszakos jelenetek és azok következményeinek közvetlen ábrázolása, valamint az erőszakos jelenetekre és a sérülésekre reflektáló, intenzív félelmi reakciók bemutatása negatívan befolyásolhatta – írták, hozzátéve, hogy ezért

a testület adásonként 4 millió forint, azaz összesen 8 millió forint bírságot rótt ki az RTL-re.

Úgy folytatták, hogy mivel a klasszifikációs rendelkezések megsértése súlyos jogsértés, indokolt a nyilvánosságot erről minél szélesebb körben tájékoztatni, ezért a médiatanács az RTL-t a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte, a jogsértés ismételtsége miatt pedig 50 ezer forint bírságot szabott ki a médiaszolgáltató vezető tisztségviselőjére.

Pályázati beszámoló

Közölték azt is, hogy ugyanezen az ülésén a testület elfogadta az MTVA Támogatási Irodájának a Médiatanács Támogatási Program keretében meghirdetett, médiaszolgáltatások támogatását célzó pályázati eljárásokra vonatkozó negyedéves beszámolóját.

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében négy, a médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban (Rádióállandó2023, TVállandó2023, KMUSZ2023, Rezsi2024) nyolcvankét támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók között.

Bírságot kapott a Rádió 1 Sirius

A közleményből kiderült az is, hogy a médiatanács elmarasztalta a Radio Plus Kft.-t, mert a 91,1 Rádió 1 Sirius január 19. és 25. között megsértette a szerződéses vállalásait, mivel nem tett közzé elegendő közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, műsorelemet, valamint szöveges tartalmat, a zenei művek körében irányadó vállalását pedig túllépte.

Mindezek miatt a testület 130 ezer forint bírsággal sújtotta a médiaszolgáltatót, illetve a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.

Elmarasztalták a Forrás Rádiót

Az ugyancsak elmarasztalt Forrás Rádió pedig azzal sértette meg a szerződéses vállalásait, hogy január 9. és 15. között nem tett közzé sem megfelelő mennyiségű hírműsorszámot, sem közszolgálati és helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, ezért a médiatanács a médiaszolgáltatót, a Turul Média Kft.-t 70 000 forint bírsággal sújtotta, és közlemény közzétételére is kötelezte – tették hozzá.

A TV2 Comedy is hibázott

Azt írták, hogy a hatóság a román társhatósághoz fordult a TV2 Comedy csatornán március 11-én reggel 9 óra 25 perctől vetített Amerikai fater című műsorszám Smikulás című epizódja miatt, mert az a magyar szabályozás alapján – tekintettel a szexualitás megjelenítésére, a trágár nyelvezetre, az erőszak-ábrázolásra, a vallást érintő kijelentésekre, a zoofíliára utalásra, valamint az alkohol- és drogfogyasztásra – alkalmas volt a tizenhat éven aluliak személyiségfejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, miközben a médiaszolgáltató azt „A következő műsorszám csak szülői engedéllyel ajánlott” felhívással, valamint „AP” korhatári jelöléssel sugározta, ami a hazai szabályozás szerint a III. korhatári kategóriának (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) feleltethető meg.

A médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak – áll a közleményben.

Tovább olvasom

Médiapiac

Szoboszlai Dominik – Az interjú a Spíler TV-n! (videó)

Szombat este 20:25-kor tűzi műsorára a Spíler 1 a legsikeresebb magyar focista, a Liverpoolban játszó Szoboszlai Dominikkal készült exkluzív interjúját.

Közzétéve:

MTI/EPA/Adam Vaughan

A Manchester City-Chelsea FA-kupa elődöntőt követően a Spíler 1-en szombat este 20:25-től érkezik a Szoboszlai Dominik – Az interjú. Az exkluzív filmnek fontos része a sztárjátékossal készített interjú, nem csupán a magyar válogatott csapatkapitányáról tudhatnak meg sokat a nézők, ha szombat este a Splíer 1 programját választják. Baumstark Tibor végigjárta azokat a helyszíneket, amelyek a legszorosabban kötődnek a Liverpool FC-hez. A világklasszis középpályás gondolatain és érzésein túl pedig betekintést nyerhetünk a labdarúgással mélységesen átitatott városnak, a Liverpool-nak a mindennapjaiba is.

„Szoboszlai Dominik részletesen mesél arról, hogy mi történt a Liverpoolnál, miután minden idők egyik legeredményesebb futballedzője, Jürgen Klopp néhány hónappal ezelőtt meghökkentő időzítéssel bejelentette az évvégi távozását. Benézhettünk a kulisszák mögé, így megmutatjuk a topfutball egyik legmodernebb, leginkább felszerelt edzőközpontját, meglátogatjuk a legendás Anfield stadion történelemmel és legendákkal átitatott környékét, és a Spíler TV kameráin keresztül a focirajongók azt is láthatják, amit a világon nagyon kevesen, hogy hogyan fest a mérkőzés előtti percekben a Liverpool öltözője” – árulta el Baumstark Tibor. – „A Dominikkal készült interjún túl a Premier League történetének legjobb játékosai közül is megmutatjuk néhány egykori sztár véleményét az angol bajnokság kihívásairól, és persze Szoboszlai Dominik teljesítményéről” – tette hozzá.

Vasárnap a Spíler 2 közvetítésében Szoboszlai Dominik és a Liverpool a Fulham otthonában lép pályára, majd közvetlenül utána a La Liga és az egyetemes futballvilág csúcsrangadója, az El Clásico kerül képernyőre.

Ezúttal is különleges fel- és levezető műsorral készül a Spíler stábja a rangos küzdelemre. Elismert szakértők, elvakult drukkerek és a futballszakma képviselői lesznek a La Liga műsorvezetőinek vendégei a több helyszínes, kiterjesztett valóságot is felvonultató stúdiókban, valamint helyszíni kollégáik is bejelentkeznek a műsorba, így a spanyol futball rajongóinak vasárnap érdemes a Spíler közvetítésére kapcsolniuk – ismerteti a TV2 közleménye.

Borítókép: Szoboszlai Dominik, a Liverpool játékosa az angol első osztályú labdarúgó-bajnokság Liverpool-Crystal Palace mérkőzésén a liverpooli Anfield Road-i Stadionban 2024. április 14-én

Tovább olvasom