Kövess minket!

Médiapiac

RSF: romlott a sajtószabadság helyzete Magyarországon

Az újságíró szervezet összesítése szerint 16 helyet estünk vissza a listán.

Romlott a sajtószabadság hazai helyzete – írja az MTI a Riporterek Határok Nélkül (RSF) Berlinben frissen kiadott éves jelentésére hivatkozva. Magyarország 2011-ben a 40. volt a listán, tavaly viszont az 56. helyre esett vissza. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül előttünk Moldova, mögöttünk pedig Olaszország végzett.

A listát bemutató közlemény szerint Magyarországon “a vitatott médiatörvények hatályba lépése óta széles körben elterjedt az öncenzúra a szerkesztőségekben”. Hozzátették, hogy “” nemzeti konzervatív kormány ellenőrzi a közszolgálati médiát, a baloldali liberális Klubrádió pedig több mint egy éve a műsorsugárzási engedélye megtartásáért küzd”.

Az RSF 2002 óta évente rangsorolja az országokat a sajtószabadság minősége alapján. A szervezet közleménye alapján tavaly nem mutatkozott általános érvényű trend, és főleg az átalakuló arab világban mentek végbe jelentős folyamatok. Láthatóvá vált, hogy az “arab tavasz” országai közül hol dolgozhatnak szabadabban az újságírók és hol ellenőrzik a médiát a hatalom új birtokosai ugyanolyan szigorúan, mint leváltott elődeik – áll a közleményben, amely szerint számos arab országban sürgősen törvényt kell alkotni a sajtószabadságról és az újságírók védelméről.

A lista elején és végén nem történt változás az utóbbi évekhez képest, az élbolyhoz hagyományosan észak-európai országok – Finnország, Hollandia, Norvégia – tartoznak, a sereghajtók pedig továbbra is “a sajtót teljes mértékben ellenőrző diktatúrák”, így Észak-Korea, Eritrea és Türkmenisztán.

Az RSF szerint tavaly a legnagyobb mértékben Maliban romlott a sajtószabadság helyzete. A nyugat-afrikai ország az egy évvel korábbi 25. helyről a 99. helyre került. A romlás mértéke alapján a második Japán, amely a 22. helyről az 53. helyre csúszott vissza. Ennek oka a fukusimai atomkatasztrófa után bevezetett korlátozó jellegű állami tájékoztatási politika.

A legnagyobb mértékben a 146. helyről a 75. helyre jutó Malawiban és a 159. helyről a 96. helyre került Elefántcsontparton javult a sajtószabadság helyzete 2012-ben. A két afrikai ország azonban csak a korábbi helyezését szerezte vissza, amelyet a sajtószabadság csorbulásával járó súlyos belpolitikai válságok miatt veszítettek el.

Jelentősen, 22 hellyel előbbre jutott Afganisztán is, amely így a 128. helyet foglalja el. A besorolás javítását az RSF azzal indokolta, hogy az ázsiai országban tavaly egy újságíró sem halt meg a hivatása gyakorlásával összefüggésben, és az egy évvel korábbinál kevesebb újságírót tartóztattak le.

A rangsort kérdőíves felméréssel gyűjtött adatok alapján állítják össze az RSF szakemberei. A vizsgálatban újságíróktól, újságíró-szervezetektől, médiakutatóktól és jogászoktól kérnek adatokat egyebek között a médiára és képviselőire kifejtett nyomásgyakorlásról, valamint a média gazdasági és jogi környezetéről.

Médiapiac

A közmédia is a kommunizmus áldozataira emlékezik

A történelem egyik legsötétebb korszakának eseményeit a közmédia több csatornája felidézi: műsorokkal, filmekkel és aktuális történések feldolgozásával.

Közzétéve:

Fortepan / ETH Zürich

A közmédia számos csatornáján megemlékeznek a kommunizmus áldozatairól – közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA)a kommunizmus áldozatainak emléknapján.

Immár húsz éve ezen a napon “figyelmeztetőként és emlékeztetőként tekintünk vissza a korszak történéseire és emlékezünk a világszerte százmilliónál is több áldozatra”

– írták a közleményben.

A Duna Televízió csütörtökön este a kommunizmus áldozatainak emléknapja alkalmából 20.30-tól tűzi műsorára A színésznőt, az 1960-as években játszódó izgalmas filmdrámában az igaz szerelem és a hatalmi érdekek ütköznek egymással. Az M5 csatorna kulturális csatornán 20.55-kor kerül adásba az Örök tél, egy történelmi játékfilm, amely hitelesen mutatja be a kényszermunkára elvitt százezernyi magyar történetét.

A Kossuth rádión 21.30-tól a Nagyok című műsorban a kommunista évtizedek jellegzetes alakjával, a rendszerellenes tüntetéseken szilárd elvi alapokon tiltakozó, sok éves börtönbüntetést, a börtönben számos éhségsztrájkot vállaló, többször elektrosokkal megkínzott Pákh Tibor jogásszal készült beszélgetés hangzik el.

A Duna Televízión, a Duna World-ön, az M5-ön és a Kossuth rádión több műsorban is megemlékeznek a kommunizmus áldozatairól, egész nap érdemes tehát figyelemmel követni a közmédia csatornáit – tudatta az MTVA.

Borítókép: József körút a Corvin (Kisfaludy) köznél. Harcképtelenné tett T-34/85 harckocsi. Szemben a Práter utca – Nap utca – Baross utca közötti házsor

Tovább olvasom

Médiapiac

Kanada és Ausztrália összefog a techcégek ellen

A két ország vezetői megegyeztek a techóriások megregulázásnak koordinálásában.

Közzétéve:

A Reuters jelentése szerint Justin Trudeau kanadai és Scott Morrison ausztrál miniszterelnök kedden egy telefonbeszélgetés során megegyeztek arról, hogy mostantól együttműködnek abban, hogy rákényszerítsék a techcégeket – köztük a Facebookot is – arra, hogy fizessenek az átvett hírekért.

A kormányfő az ottawai jelentés szerint „megegyezett, hogy fogják a koordináltan fognak cselekedni annak érdekében, hogy a techóriások bevételei egyenlőbb arányban legyen megosztva az alkotók és a médiumok között”.

Mint a Mandiner korábban megírta, Ausztrália az elmúlt héten bevezetett egy új médiakódexet, amely rákényszerítené a Googlet és a Facebookot arra, hogy fizessen az ausztrál médiumoktól átvett hírekért.

Erre a Facebook úgy reagált, hogy letiltotta az országban a hírek megoszthatóságát és befagyasztott több kormányzati, illetve hatósági fiókot is. Scott Morrison akkor figyelmeztetett, hogy amit ma Ausztrália megtesz, abban több ország is követni fogja – írja a Mandiner.

Tovább olvasom

Médiapiac

Háborút kezdett a baloldal a jobboldali sajtó ellen

A Newsmax, a Fox News és a One America News Network csatornák sugárzásának beszüntetésére szólította fel két demokrata képviselő a televíziós műsorszolgáltatókat, mert szerintük álhíreket terjesztenek.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Még mindig a Capitolium ostroma a téma az Egyesült Államokban, de nem csak Donald Trump szerepét vizsgálja a tragikus események kapcsán a szenátus. A demokraták a republikánusokat támogató médiát támadják.

Anna Eshoo és Jerry McNerney demokrata képviselők nyílt levelükben arra szólították fel a televíziós műsorszolgáltatókat, hogy vegyék ki programkínálatukból a Newsmax, a Fox News és a One Amerika News Network csatornákat, mert szerintük a Capitolium ostrománál támogatták a randalírozókat.

A Newsmax úgy reagált, a demokraták a szabad véleménynyilvánítás jogától akarják megfosztani a republikánusokat.

A Donald Trump mögött álló Newsmax televízió több műsora is foglalkozott a témával, az American Agenda például összeszedte, hogy műsorvezetőik már a Capitolium elleni támadás alatt elítélték a behatolókat.

Felháborítónak tartom a Capitoliumnál készült felvételeket, amelyeket láttam ma délután. Az erőszaknak nincs helye a társadalmunkban.

A közvagyon elpusztítása elfogadhatatlan, ez a rendfenntartó erők semmibevétele.

Ez nem amerikai viselkedés! Ezt nem tehetjük!

Ennél jobbak vagyunk, ezt el kell ítélni! Elítéljük az erőszakot. Elítéljük. Rendben?

Azokat, akik illegális dolgokat tettek, le kell tartóztatni!

Egy kisebb csoport, a hatalmas tömegből szerdán túl messzire ment. A Newsmax elítéli őket

– hangzottak el az alábbi mondatok az amerikai hírcsatorna több műsorában is, majd jogászokat, társadalomtudósokat, civil szakembereket szólaltattak meg, akik mind felemelték szavukat a sajtószabadság védelmében – hangzott el a Hír TV műsorában.

Mindezek ellenére kezdeményezték a demokrata képviselők a csatorna kivételét a televíziós műsorszolgáltatók kínálatából.

Tovább olvasom