Kövess minket!

Médiapiac

Lánglelkű forradalmár

Főszerepet játszik mozifilmekben – legutóbb a Kincsem című presztízsprodukcióban –, befolyásos politikust alakít a Katona József Színházban A bajnok című darabban, igazságközpontú karaktert ábrázol A Tanár című sorozatban. Védjegyévé vált a rendszerellenesség, nem bírja az álságosságot. Nagy Ervin a magyar film- és sorozatgyártás árnyoldaláról, az állandó harcban állásról, a médiapiacról, színészi hitelességről és az ösztönből elkövetett hülyeségekről.

Folyamatosan impulzust vadászó ember hírében állsz, akivel mindig történnie kell valaminek. Mi történt veled 2017-ben?

Életem egyik legboldogabb élményét köszönhetem az évnek: Berlinben Arany Medvét nyert Enyedi Ildikó filmje, amelynek főszerepéért a párom, Borbély Alexandra megkapta a legjobb európai filmszínésznőnek járó elismerést. Leforgattam egy hatvanrészes tévésorozatot, év végén pedig elkezdtem a Drakulics elvtársról szóló vámpírmozifilmet, amelyben egy belügyes elhárító-tisztet játszom.

Mennyiben változott meg a magyar film helyzete a Magyar Nemzeti Filmalap megalakulásával, a filmügyi kormánybiztos színre lépésével?

A filmkészítéshez biztosított az anyagi fedezet, de pozitív változás az is, hogy rengeteg a lehetőség fiatal alkotók számára, nagyon egyetértek az inkubátor programmal is. Az más kérdés, hogy becsúszik egy-egy olyan gikszer, mint a Pappa Pia.

A filmügyi kormánybiztossal való kölcsönös antipátiánk okán vannak súrlódások, de nem a kommunizmusban élünk, nincs a nevem mellé írva, hogy nem dolgozhatok.

Mennyire kiszámítható a magyar filmes piac?

A Kincsem óta hiszek egyfajta feltámadásban. Újra menő magyar mozifilmet nézni, miközben teljesen váratlanul színvonalas alkotások buknak meg. Nagyon kényes és kiszámíthatatlan a magyar néző, ettől függetlenül azt gondolom, visszanyertük a nézők bizalmát, ami nagy kincs.

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Mennyire érzed kreatívnak a filmes szcénát?

Andy Vajna a megfelelő emberekkel veszi körül magát. Nem biztos, hogy a Testről és lélekről vagy a Saul fia elkészült volna egy másik rendszerben. Ami nekem kevésbé szimpatikus, az az, hogy véleményem szerint gyenge képességű rendezők milliárdos költségvetéseket kapnak csak azért, mert Amerikából jöttek, és azt gondoljuk, hogy attól ők mindjárt jobbak, mint a hazaiak.

Mennyire kiszámítható a magyar sorozatgyártás?

Az HBO amerikai mintája a zászlóshajó, a fikciós sorozatgyártás területén ők kapcsoltak elsőként. A titkuk, hogy csodálatos művészi igényességgel tíz-húsz évre előre számolnak a piaccal nem pedig rövid távra, mint a kereskedelmi tévék. Nyilván nagyobb lefedettségben kell gondolkodniuk, mint egy mozicsatornának, de ez a jövő.

Egy ilyen kijelentésre vevők a magyar kereskedelmi médiumok vezetői?

Igyekszem meghatározó szereplője lenni a piacnak, szerintem érdemes néha rám hallgatni.

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Nem feltétlenül éri meg egy RTL-es sorozatban szerepelnem, ha az rossz lesz, mert ha lejáratom a pofám, a következő három filmemtől esem el, és a nézők is azt gondolnák, csapnivaló színész vagyok, pedig csak nem volt elég pénz a forgatókönyvre, a forgatásra. Jó munkát kívánok végezni, így csupán oda megyek, ahol biztosítva látom az ehhez szükséges feltételeket. Olyan régen vagyunk fiskálisak, legyünk kicsit ambiciózusak is. Hagyjunk valamit magunk után! Ezt a kereskedelmi médiában is meg lehet oldani színvonalasan.

Nem véletlenül vállaltam el A Tanár című sorozat főszerepét. Olyan a könyv, olyan a rendező, olyanok a kollegák, amilyeneket én elvárok. Hosszú távon pedig bízom abban, hogy akár egy saját gyártású, eredeti sorozattal is előáll az RTL.

Jellemzően az RTL képernyőjén tűnsz fel. A TV2-t szándékosan kerülöd?

Nem nagyon keresnek, de én sem nyitok feléjük.

Vannak olyan karakterek, akik fontosak, hogy egy csatornához legyenek kötve, akinek kell, hogy legyen respektje.

Persze, de ehhez szükségesek a legjobb szakemberek is. A RTL-re készülő A Tanár esetében ez azt jelentette, hogy Köbli Norbertnek kellett átírnia a forgatókönyvet, majd hatvan napig a Gosztola Ábris operálta a forgatást. A következő lépés szerintem, hogy a csatornák elkezdjenek saját formátumot gyártani. Tudom, hogy az RTL hamarosan elindul ezen az úton, még az is lehet, játszani fogok benne. Művészi szempontból hiszek a magyar csodában. Miért kell mindig valamilyen uszály után haladni?

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Számodra miről szólt a sorozat?

Olyan témákról, amelyek a magyar közoktatásban markánsan jelen vannak, például a bevándorlókról való vélekedésről vagy az iskolai bullyingról (angol szó, jelentése: bántalmazás – a szerk.), arról, hogy van egy kövér kislány, akit nullára szétszednek az osztálytársai.

Mennyire azonosultál az általad megformált karakterrel?

A Tanár figurája nagyon igazságközpontú, rendszerellenes, állandóan harcban áll. Ezeket a tulajdonságokat az én alapkarakterem is magában hordozza. Nem bírom azt az álságosságot, ami ebben az országban van. Lehet, hogy elkésem, másképpen színészkedem, vagy nem úgy nyilatkozom, mint ahogy elvárják, de van véleményem, amibe beleállok.

Mennyire hozzáadott érték ez a magatartás a hivatásodban? A simulékonyságot jobban szokták díjazni.

Egyre inkább. Úgy gondolok rá, mint egy védjegyre, ami megkülönböztet, amit respektálnak. Inkább féljenek tőlem, mint hogy kenyérre kenjenek vagy hülyének nézzenek. Nem bírom a se hús, se hal embereket.

Volt, hogy ezzel a mentalitással bajba sodortad magad?

Az elmúlt öt évben megszűntek a reklámalámondásaim, mert árat emeltem, de mindig meg is dolgoztam a pénzemért. A félelem abszolút igazgatja ezt a szakmát gazdasági értelemben. A színészek között sincs kellő összefogás. Higgyük el, ha erőt mutatunk fel, és negyven ember mondja azt, hogy nem dolgozik Kapitány Ivánnal, mert vizes zsemlét ad, a színésznői pedig a földön alszanak a forgatásokon, akkor a gyártó el fog gondolkodni.

Nincs valami jó véleményed a médiapiacról.

Vannak olyan szereplői, akik kitalálták, hogyan lehet a legolcsóbban fikciós sorozatokat forgatni, mivel a kereskedelmi tévék imádnak kevés pénzt költeni. Ők maguknak elteszik a saját részüket, a maradékból pedig valahogy legyártják a sorozatot.

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Azoknak a színészeknek, akik sorozatokat visznek a hátukon, mint a Stohl, Lengyel Tomi vagy én, kutya kötelességük kiállni, de nem mindenki konfrontatív személyiség. Hozzá vagyunk szokva a kommunista rendszerhez, hogy annak is örülhetünk, amink van.

Milyen a viszonyod a magyar médiaszemélyiségekhez?

A televíziózás nagyasszonyait, például Jakupcsek Gabit nagyon szeretem. Az elmúlt 10 év legértelmesebb beszélgetős műsorát csinálta a Ridiküllel. Borbás Marcsit is imádom az igényessége miatt, illetve van néhány öreg motoros, mint Friderikusz, akire felnézek. Azt hiszem, azokat értékelem, akik a mai napig megmaradtak kíváncsinak.

Mennyire lehetséges megőrizned a hiteled, mikor egyszerre jelensz meg egy-egy színházi előadásban a magas kultúra képviselőjeként, illetve egy tévéműsor könnyedebb légkörében?

Néha a hülyeséget is elvállalom ösztönből. Nem akarok védjegye lenni a magas művészetnek. Nem hiszek az elefántcsonttoronyban, ahol üldögélek a magas kultúra légkörében.

Ezért riszáltad magad kisgatyában a Playback Párbaj forgatásán?

Azt mondtam, egy életem, egy halálom, bevállalom. Senki sem kényszerített. Megmutatták a számot, és nagyon tetszett, annyira meredek volt az egész. Nem áll tőlem távol, hogy viccet csináljak magamból.

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Ez arról szól, hogy mindenáron ki akarod váltania hatást?

Olyan szempontból igen, hogy azt gondolom, mindent lehet jól csinálni. Jimmy Fallon mit meg nem enged magának, mégis mennyire jó. Műsort vezetni is lehet olyan színvonalon, teljes odaadással, ahogy teszi a Tilla vagy a Stohl. Emlékszem, amikor meghalt Kaszás Attila, rendeztek a Nemzeti Színházba egy emlékműsort, ahol Stohl két órán keresztül úgy vezette le a műsort, hogy mindenki egyszerre nevetett és sírt, katarzist éltek át a nézők. Ehhez neki szüksége volt az RTL-nél szerzett tapasztalataira is. Ezt ilyen hőfokon egyáltalán nem tudnám csinálni.

Mennyire alakítod tudatosan a rólad kialakult képet, a személyes márkád?

Az élet megtanított türelmesnek lenni. Már sokkal higgadtabban kezelem a konfliktusokat, de senki kedvéért nem bújok ki a bőrömből. A tudatosság inkább a mindennapi piaci döntésekben jelenik meg erőteljesen, abban, hogy például kinek adok interjút. Nem is tudom neked elmondani, mennyi melóm van abban, hogy kijavítom a cikkeket. Valamikor tíz percig keresek egy szinonimát, máskor három-négy óráig tart, amíg átírok egy interjút.

Hol tart Nagy Ervin, a színész?

A több lábon állásom a függetlenségem záloga. Többek között ezért is megyek egy független médiapiaci szereplő felé, szeretném biztosítani, hogy ne lehessen politikailag ellehetetleníteni. Örülnék egy nemzetközi koprodukciónak, de a nemzetközi karrierhez óriási szerencse kell. Szandra az első filmes főszerepével ért el átütő sikert, én pedig húsz éve itt baszom a rezet. (Nevet.)

Nagy Ervin
Nagy Ervin

Ennyire korlátozottak a lehetőségek egy magyar színész számára, ha nemzetközi karrierben gondolkodik?

A belépőkártya, a kijutás a tengerre egy európai filmdíj, amely kapcsán a színész neve is bekerül a körforgásba, nem csak a filmé. Borbély Alexandrával meg fog történi a magyar csoda. Nyugaton ügynökrendszer működik, ahol az ügynökök abból élnek, hogy munkát szereznek a színésznek, Magyarországon ez halott rendszer. Én három ügynöknél voltam, komoly tapasztalataim vannak ennek hiábavalósága kapcsán. Szandra történelmet írt, és most úgy látom, ő lesz az első fecske, aki átrepüli az óceánt és külföldi karrierbe is kezdhet.

Korábban is voltak jelentős színészi elismerések. Gondoljunk csak Törőcsik Mari vagy Páger Antal Cannes-i díjára!

Magyarországon voltak nálunk sokkal nagyobb színészek, Szandránál nagyobb színésznő Törőcsik Mari, ahogy nálam Páger Antal. Nem merem egy lapon említeni magunkat velük, sőt, megkockáztatom, a nagy külföldi kortársak sem érhettek a nyomukba.

Hol tart Nagy Ervin, az ember?

Igyekszem nem megtört lenni, megfelelő igazságérzettel, egyenes gerinccel. Az a mutatvány ebben, hogy a nagyon gyorsan változó, sokfajta igazságot tartalmazó világban autoriter személyiségként benne kell maradni egy állandó ellenzéki szerepkörben. Ha valamire büszke leszek negyven év múlva, az az, hogy bármilyen szél fújt, megpróbáltam a magam igazságát fütyülni. Ha ez összejön, büszke emberként fogok meghalni.

(Az interjú eredetileg a Médiapiac 2018/1-2. számában jelent meg. A lapra itt fizethet elő, illetve ezeken a standokon veheti meg.)

Médiapiac

Elindult a szavazás a Média a Családért díj közönségdíjasaira

2022. január 10-én éjfélig bárki leadhatja a szavazatát.

Közzétéve:

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

A Média a Családért Alapítvány lassan 15 éve díjazza azokat a családbarát cikkeket és műsorokat, amelyek a családról és a családnak szólnak:

történeteket mesélnek el, kérdéseket tesznek fel és válaszokat keresnek a családokat érintő élethelyzetekre, problémákra.

Az idei jelöltekre a közönség 2022. január 10-én éjfélig adhatja le voksát az alapítvány honlapján.

A közlemény szerint az idei jelöltek sokféle műfajban és megközelítésben foglalkoztak a családdal, a többi között témájuk volt az önbántalmazás, a gyászfeldolgozás, az időskori félelmek, a szülés utáni depresszió, az irigység, a család melletti továbbtanulás, az örökbefogadás, a szülővel való együtt alvás problémája, vagy az, hogyan viselik a kamaszok a bezártságot.

A magyarországi és külhoni szakmai zsűri által havonta kiválasztott jelölteket a Képmás magazinban, az alapítvány weboldalán, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján is bemutatják.

Az eredményhirdetésre 2022. január 31-ig kerül sor – áll a közleményben.

Tovább olvasom

Médiapiac

A Wikipédia törölné a kommunizmus tömeggyilkosságairól szóló bejegyzést

A „Tömeggyilkosságok a kommunista rezsimek alatt” szócikket „elfogultság” miatt eltávolítanák a platformról.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

A Telegraph arról számolt be, hogy a Wikipédia egyik bejegyzésénél, amelynél „a kommunista rezsimek alatti tömeggyilkosságokat” részletezik, fennáll a törlés veszélye. A Wikipédia-oldalt, amely az egypárti kommunista rezsimekben, például a Szovjetunióban és Kínában élő emberek millióiról szól, törlésre jelölték.

A Wikipédia egyes szerkesztői állítólag nem értenek egyet azzal, hogy a tömeges népirtásért a kommunista ideológiát okolják.

A szócikk olyan kommunista személyiségek akcióit sorolja fel, mint Mao elnök, Sztálin, Pol Pot és Kim Dzsong Il. A cikket azzal vádolják, hogy elfogult „antikommunista” nézőpontot fogalmaz meg, és az oldal adminisztrátorainak kell dönteniük arról, hogy el kell-e távolítani a cikket.

Az írás főcíme jelenleg: „A cikk semlegessége vitatott”, és „a cikk törlését fontolgatja a Wikipédia a törlési politikájával összhangban”. A cikkről hosszas vita folyik a Wikipédia szerkesztői között. Egyikük a törléssel szemben foglalt állást, és bírálta a kommunista párti szerkesztőket: A Wikipédia védi és lehetővé teszi a nyilvánvaló visszaéléseket és manipulációkat egy maroknyi partizán részéről, akik a történelem átírására törekednek, és más partizán akadémikusokra hivatkozva elfednék a gyilkosságokat. Ha ezt megengedik, ez az egész projekt kudarcot vallott, és a Wikipédiának be kellene zárnia a boltot.”

A cambridge-i Robert Tombs történészprofesszor azzal érvelt, hogy a népirtás és az ideológia közötti kapcsolat lekicsinylése azt eredményezheti, hogy a fasizmus és a gyarmatosítás bűneit is figyelmen kívül hagyják.

Tombs kijelentette:Ez erkölcsileg védhetetlen, legalább annyira rossz, mint a holokauszt tagadása, mert »az ideológia és a gyilkolás összekapcsolása« a lényege annak, hogy miért fontosak ezek a dolgok. Elolvastam a Wikipédia-oldalt, óvatosnak és kiegyensúlyozottnak tűnik. Ezért az eltávolítására tett kísérletek csak ideológiailag motiváltak lehetnek” – olvasható a 888.hu cikkében.

Tovább olvasom

Médiapiac

Elfogadta az NMHH 2022-es költségvetését az Országgyűlés

A hatóság költségvetésének kiadási és bevételi főösszege egyaránt 47,8 milliárd forint.

Közzétéve:

Borítóképünkön az Országház épülete, fotó: Pixabay


122 igen szavazattal, 48 nem ellenében az Országgyűlés kedden elfogadta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2022-es költségvetéséről szóló előterjesztést.

A képviselők döntése alapján

a hatóság költségvetésének kiadási és bevételi főösszege egyaránt 47,8 milliárd forint.

Személyi juttatásokra 11,2 milliárd forint, dologi kiadásokra 16,2 milliárd forint, egyéb működési célú kiadásokra 14,3 milliárd forint, beruházásokra 4,1 milliárd forint, a járulékokra és adókra pedig 2 milliárd forint áll rendelkezésre jövőre.

A hatóság bevételeinek nagy része, 36,2 milliárd forint 2022-ben is a különböző díjakból, elsősorban a 31 milliárd forintos frekvenciadíjból származik, amit 2,6 milliárd forintos állami támogatás és 9 milliárd forintos működési bevétel egészít ki.

Az NMHH Médiatanácsa jövőre 695 millió forintból gazdálkodhat.

Tovább olvasom