Kövess minket!

Médiapiac

Kemény írással jeletkezett Kolosi Péter: ″támadás indult az RTL ellen″

„Teljesen egyértelmű, hogy a tegnapi napon az RTL Magyarország ellen összehangolt, hazugságokkal és csúsztatásokkal teli, támadás indult – olvasható abban a Facebook-posztban, amit Kolosi Péter, az az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és programigazgatója közölt péntek délelőtt az oldalán.

Kolosi Péter arra a Figyelőben megjelent írásra reagált, amely szerint az RTL meghamisítaná a tévés reklámpiacra, a reklámköltésekre vonatkozó adatokat, hogy így „magyarázhassa meg”, miért lettek rosszabbak a számai 2016-ban. A programigazgató szerint árulkodó, hogy a Figyelő cikkét rögtön szemlézte a közmédia hírportálja, a hirado.hu, az Origo pedig egy nézettségi összefoglalót tett közzé, amelyből az olvasható ki, hogy Andy Vajna kereskedelmi tévéje, a TV2 megelőzte nézettségben a német hátterű RTL-t. Kolosi ebből azt olvasta ki, hogy összehangolt támadás indult az RTL ellena kormánypárti médiában.

Szerinte a Figyelő cikke azzal a szándékkal született, hogy „azt a hamis látszatot keltse, az RTL vesztességes”, a tulajdonosai pedig el akarják adni. „A szerző szándékai egyértelműek: dezinformálni, az RTL Magyarország üzleti hírnevét aláásni” – írja Kolosi megjegyezve azt is, hogy a bíróságon fognak jogi elégtételt követelni a tavaly Schmidt Mária kormánybiztos tulajdonába került hetilaptól.

A tévétársaság vezérigazgató-helyettese megjegyzi: érdekes, hogy a lap beszámol arról, hogy a magyarországi tévétársaság luxembourgi anyavállalatánál 12 millió euró, azaz 3,6 milliárd üzemi nyereség keletkezett a főcsatorna (RTL Klub), a kábelcsatornák (Cool, RTLII, Film+ stb.) működéséből, illetve a magyar cég egyéb tevékenységéből, de amikoraz adózás utáni eredmény kerül szóba, akkor a Figyelő már csak az RTL Klub közel 1,5 milliárdos vesztességét emlegeti fel.

Vita az állami pénzekről

Kolosi kitér arra a vitára is, ami tavasszal folyt az állami reklámköltésekről. Az RTL ugyanis azt kezdeményezte, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületében (MEME), hogy a 2016-os teljes tévés reklámbüdzsé kiszámításánál vegyék azt is figyelembe, hogy mennyi pénzt költött el az állam a tévés piacon, ugyanis a kormány a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon keresztül az egyik legjelentősebb hirdetővé lépett elő. Az RTL kezdeményezését a MEME többsége támogatta, viszont a TV2 vitatta a metodikát, így a 2016-os reklámtorta bemutatása hónapokat csúszott.

Végül kiderült, hogy az állam 6,3 milliárd forintot költött tavaly, elsősorban a TV2-nél. A Figyelő a cikkében azt állította, hogy a piac közel 10 százalékot bővült, ám az RTL mégis vesztességes lett. „Továbbra is azt állítjuk, hogy a televíziós reklámpiac állami reklámköltések, valamint ügynökségi bónuszok nélkül csökkent az elmúlt évben. Egyébként ez valóban sajnálatos. A környező országok legtöbbjében ugyanis valódi növekedésről beszélhetünk” – hangsúlyozta posztjában Kolosi, akiegyben azt is megjegyezte, a Figyelő elfelejtette megemlíteni, hogy TV2 is vesztességes lett 2016-ban.

A TV2 egyébként a könyveiben 7,18 milliárdos mínuszt tüntetett fel 2016-ra, ugyanakkor az árbevétele 5 milliárddal nőtt. Korábban Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója a 24.hu-nak adott interjújában azt állította, azért keletkezett 1,44 milliárdos hiány az RTL Klubnál, mert a magyar állam által korábban jogtalanul beszedett reklámadót még nem kapták vissza.

Számháború

A programigazgató a pénteki posztjában kitér a nézettségi adatokra is. Az Origo által „bemutatott TV2-es grafikonok nem a piac jelentős része, és az RTL által is használt 18-49-es korosztályban, de még csak nem is a TV2 által használt 18-59-ben láthatók. Ezekben ugyanis az állításból egy szó sem igaz. Az Origo – és néhány órán belül 5-6 más, már előre pontosan megjósolható oldal – által megjelentetett TV2-es adatok most éppen a 18 éven felüli, „választókorú nézők”-re vonatkozik” – jegyezi meg az RTL vezérigazgató-helyettese.

Ezzel arra utalt, hogy ezek az adatok a piacon nehezen értelmezhetők, hiszen a kereskedelmi médiumok a hirdetők számára fontos célcsoportoknak készítik a műsoraikat, ezekben a szegmensekben versenyeznek, nem pedig 18+-ban. (A múlt hetinézettségi adatokat a Médiapiac ebben a cikkben elemezte.)

Médiapiac

Nőtt a DIGI csoport bevétele tavaly

Ehhez leginkább fő piacai, Románia és Spanyolország járult hozzá.

Közzétéve:

A vállalat MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a tavalyi 1,3 milliárd eurós konszolidált árbevétel 8,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

A társaság előzetes, nem auditált éves pénzügyi eredményei alapján 2020-ban a kiigazított EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 7,5 százalékkal 480 millió euróra nőtt az előző évhez képest.

A tavalyi értékesítési mutatók megerősítették a cég piacvezető helyét, különösen Romániában, Spanyolországban és Magyarországon – közölték.

Az ügyfeleknek nyújtott összes szolgáltatás (jövedelemtermelő egységek – RGU-k) száma 2019. december 31-hez képest 12 százalékkal, 18,1 millióra nőtt.

Vezető helyének megőrzése érdekében a csoport tavaly 371 millió eurót fektetett hálózatfejlesztésre, főként Romániában, Spanyolországban és Magyarországon, megerősítve és bővítve 4G és 5G hálózatát, valamint a száloptikai hálózat további kiépítésére.

Magyarországon a cég 2019-ben kezdte meg a kereskedelmi mobilszolgáltatását, a DIGIMobil az ország 70 százalékán rendelkezik kültéri lefedettséggel, közel 700 településen biztosít hálózati elérhetőséget. Kitértek arra, hogy a szolgáltató az Opensignal nemrégiben megjelent vásárlói elégedettségen alapuló riportjában a 4G elérhetőségi díjat kapott.

Az Opensignal jelentése különböző területeken hasonlította össze a magyarországi mobilszolgáltatókat 2020. októbertől 90 napon át gyűjtött adatok alapján. A 4G elérhetőségi kategória azt az időtartamot mutatja, amíg a felhasználók csatlakoztak a 4G hálózathoz. A DIGIMobil 96,7 százalékot ért el, amivel megnyerte a kategóriát – közölték.

A DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. a Bukaresti Értéktőzsdén jegyzett DIGI Communication N.V. magyarországi leányvállalata. A csoport Magyarországon, Romániában, Spanyolországban és Olaszországban van jelen, a magyar piacon 1998 óta. A DIGI Kft. Magyarország egyik meghatározó távközlési szolgáltatója, jelentős szerepet tölt be másodikként a kábeltelevíziós piacon 29 százalékos, a vezetékes internet szegmensben 24 százalékos piacrésszel, míg a vezetékes telefonszolgáltatásban 23 százalékot ért el az NMHH 2019 év végi adatai alapján.

Tovább olvasom

Médiapiac

Varga Mihály: a magyar jogszabályok biztosítják a sajtószabadságot

A magyar jogszabályok biztosítják a sajtó szabadságát, a kormánynak sem eszköze, sem szándéka nincs beavatkozni a médiaviszonyokba – írta a holland pénzügyminiszternek Varga Mihály.

Közzétéve:

Fotó: MTI/Soós Lajos

A tárcavezető csütörtökön a közösségi oldalán osztotta meg azt a levelet, amelyben sajnálatát fejezte ki Wopke Hoekstra nyilatkozata miatt. A holland pénzügyminiszter a De Volkskrant című napilapban azt állította, hogy Magyarországon korlátozzák a sajtó szabadságát.     

Varga Mihály szerint a belföldi médiumok piaci alapon működnek, és a mindennapok gyakorlata is igazolja, hogy a nyilvános vitákban valódi sokszínűség van. Hozzátette, hogy a kormánykritikus médiumok piaci részesedése minden objektív mérés szerint meghaladja az 50 százalékot.

A legolvasottabb hírportálok, a legtöbb embert elérő sajtóorgánumok többsége erősen bírálja a kormányt, a legnézettebb tévéadó a legkritikusabbak közé tartozik – fogalmazott.     

A pénzügyminiszter a magyar médiahelyzetet áttekintését javasolta, bízva abban, hogy holland kollégája ezután csak hiteles forrásokból fog tájékozódni.

A magyar kormány tisztában van azzal, hogy rendszeresen jelennek meg valótlan állítások a sajtószabadság helyzetéről, márpedig a félreértéseket csak a tények oszlathatják el.

Mindez kívánatos lenne a mostani helyzetben, hiszen az uniós tagállamok előtt álló kihívásokat csak együttműködve, tényeken alapuló véleményalkotással lehet megoldani – olvasható Varga Mihály levelében.

Tovább olvasom

Médiapiac

Burkolt reklám miatt milliós bírságot kapott a TV2

Rádiós pályázatok kapcsán is hozott döntéseket a Médiatanács.

Közzétéve:

Az NMHH kommunikációs igazgatóság csütörtökön azt közölte az MTI-vel, a TV2 szolgálatója azért kapott 1,2 millió forintos büntetést, mert a Mokka egy októberi adásában a műsort támogató divatüzlet termékeiről olyan részletes információt közölt, hogy ezzel vásárlásra sarkallta a nézőket. Ilyet a törvény csak reklámblokkban engedélyez – tették hozzá.

A rádiós pályázatokról azt írták, a médiatanács eredménytelennek nyilvánította a Berettyóújfalu telephely kisközösségi használatára kiírt rádiós pályázati eljárást, ugyanis a benyújtott pályázati ajánlat érvénytelen volt.

A testület elvégezte a Budapest 98,0 MHz körzeti frekvencia közösségi használatára beadott ajánlatok alaki vizsgálatát, és pályázati nyilvántartásba vette a Match Point Official Kft.-t.

A grémium elfogadta és pénteken teszi közzé honlapján a Szekszárd 104,5 MHz és a Salgótarján 99,3 MHz helyi frekvencia pályázati felhívásainak tervezetét közösségi jellegű használatra.

Tovább olvasom