Kövess minket!

Médiapiac

Erős év végi hajrára számít az online piac

A Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján nemrég már megvontuk az online piac gyorsmérlegét. Ezúttal a kiadói-tartalomtulajdonosai oldal vezetőit kértük meg, hogy értékeljék a folyamatokat és saját cégük teljesítményét.

Az integrált gondolkodásra óriási igény van a piacon – Lencsés Dávid digitális vezető, Marquard Média Magyarország

Nehéz nem jó dolgokat mondani erről a területről. Az első negyedéves bevallások alapján a piac 13,3 százalékos bővülése önmagában is bizakodásra adott okot. Még jobb hír, hogy ezen belül a mobil közel 48 százalékot nőtt. Ez a folyamatos növekedés számunkra nagyon fontos hirdetési szempontból, hiszen olyan fiatal női célközönségnek építünk portfóliót, amely egyre inkább mobilon van jelen. Számunkra igazán pozitív változás a tartalommarketing mind nagyobb előretörése. Komplett csapat dolgozik nálunk azon, hogy az ügyfelek a lehető legjobb megoldásokat kapják ezen a fronton, sőt a Marquard Content Studio divíziónk a portfóliónkon kívül eső, ügyfelek által birtokolt márkák tartalomgyártásáért felel. Éppen ezért szerencsés, hogy egyre több ügyfél ismeri fel az ebben a területben rejlő lehetőségeket.

A piac bővülése minket sem kerül el, sőt bőven az átlag felett teljesítünk. A női portfólió megerősítése mellett más termékeken is dolgozunk, melyek megjelenése az idei évben várható. Óriási előny lehet most számunkra, hogy a lengyel és a magyar cég egy ügyvezetői irányítás alá került, ennek velejárójaként a digitális csapatok is elkezdtek komolyabban együtt dolgozni, bevonva a munkába a német vállalat digitális tagjait is. Meggyőződésem, hogy ez a típusú nemzetközi tudásmegosztás a következő időszakban egészen biztosan óriási versenyelőnyt biztosít majd a számunkra.

A digitális bevételek eddig soha nem látott mértékben nőnek. Úgy ítéljük meg, hogy az általunk képviselt integrált gondolkodásra, ami magában foglalja a print, a rendezvény valamint a digitális lábakat is, óriási igény van a piacon. Egy jó példáért nem is kell messzire menni, elég a közelgő Joy-napokat említenem. Míg a legtöbb helyen teljesen szétválasztják ezeknek a területeknek a működését, mi komoly erőforrásokat csoportosítunk a csapatok hatékony együttműködésére és az integrált ügyfélkiszolgálásra. Ezenfelül az integrált értékesítési folyamatba újabb elemeket tervezünk behozni még az idei év során, egyre többször dolgozunk a márkáinkhoz közel álló influencerekkel, akikre, úgy tűnik, ügyféloldalon is van igény, sőt. Hamarosan ezzel kapcsolatban is lesz mondanivalónk.

Élénkülő versenyre számít – Palocsay Géza ügyvezető igazgató, Schibsted Classified Media Hungary/Használtautó Kft.

Bár a növekedés lassuló ütemben folytatódni látszik a piac egészét illetően, veszélyesnek gondolom, hogy a szakma egyáltalán nem tudta eddig kezelni a display hirdetések esetében kockázatot jelentő tényezőket (ad blocker használók számának növekedése, mobilra vándorlás a desktoplátogatottság kárára).

Várakozáson felül teljesítettünk minden termékünk kapcsán. Ráadásul cégösszeolvasztás közepette, különböző kultúrák összehangolása mellett sikerült minden termékünknél új árbevételi és gazdasági eredményességi csúcsokat elérnünk, melyek a nemzetközi testvéroldalainkhoz képest is egyedülállóak voltak.

Az új hazai és nemzetközi szereplők piacra lépésével élénkülő versenyre számítok, ami ősszel tovább fokozódhat, hiszen az e-kereskedelem fő szezonja az év vége, illetve a következő év eleje. Bízom benne, hogy a hazai üzleti környezet kiszámíthatósága javulni fog, és a cégcsoporton belüli közös nemzetközi fejlesztéseinket a piac jól fogja fogadni. Jelen állás szerint rekordévet zárhatunk mind a Használtautó, mind a Jófogás brand alatt működő összes termékünk esetében.

A széttöredezettség a legnagyobb kihívás – Sopov István ügyvezető igazgató, Adaptive Media – elnök, IAB

2017 érdekes év, nem lehet panasz az első felére, de számos olyan piaci hatás van, amely majd a negyedik negyedévben okozhat változásokat.

A prémium szereplők számára a széttöredezettség (sok ezer online termék és erős árverseny van) a legnagyobb kihívás, ez ellen hat azonban a márkabiztonság és például az átlag feletti viewability iránti igény. Jelenleg a párbeszéd zajlik, még nem alakult ki, hogy a jobb minőség milyen árszínvonallal párosítható. Ez egyben a hazai programmaticpiac nagy kérdése is, ahol már egyáltalán nem elméleti beszélgetés zajlik, hanem gyakorlati verseny a büdzsékért.

Szerencsére mindegyik üzletágunk szépen fejlődik, az ősz során nagyobb hangsúlyt helyezünk az in-app mobilmegoldásokra: újabb formátumokat vezetünk be a Viber– és Shazam-appokban, és megkezdtük az InMobi egyedi célcsoport-megoldásainak értékesítését. Emellett az új böngészőalapú fejlesztéseink is sikeresek, a nagy rich media boom mára eltűnőben van, a hirdetők az egyszerűbb, de látványos megoldások felé fordulnak (például giroszkóp, nagy méretű bannerek, akár statikus megjelenések), igyekszünk reagálni ezekre a trendekre. A natív megoldások iránt töretlen az igény, itt a cikk- és videóalapú megoldások mellett például a Honfoglaló-kérdésszponzorációt emelném ki.

 

Az IAB szemszögéből visszatekintve az év első felére az ad fraud/viewability kérdéskört vitte tovább a hirdetők, az ügynökségek és a média felé a Coalition for Better Ads kampány, amelynek az első bejelentésére idén tavasszal került sor, de már most látható, hogy a következő időszakban is fontos feladat lesz olyan kommunikációs megoldásokat találni, amelyek nem késztetik a fogyasztókat a reklámok blokkolására. Nemzetközi szinten új viewabilitymérési szabályok kialakítása zajlik, de például megvan az első ajánlás a virtual reality használatára is.

Ezek a változások a programmaticvilágon keresztül a hazai piacra is hatnak, ahogy ennek köszönhető az adatkereskedők, az adatfeldolgozó vállalkozások megjelenése is. Nem meglepő folyamat, hogy az automatizált kereskedelmi rendszerek egyre több adatot igényelnek, új elem viszont itthon, hogy a médiatulajdonosok mellett mind több olyan új cég jelenik meg adatfeldolgozóként a piacon, amelynek ez a fő üzleti ajánlata.

Az ősz egyik kulcseleme nyilvánvalóan a GDPR-felkészülés lesz. Minden, reklámiparban érintett számára pluszerőforrásokat igényel elsőként a megértése, majd az alkalmazása ennek a szabályrendszernek, amelynek egyik fő kérdése az egyes tevékenységek definíciójának és a szereplők meghatározása lesz. Új elem lesz a cégeken belüli adatfelelős beillesztése és munkájának kialakítása éppúgy, mint a szabályzatok újragondolása. Végül, de nem utolsósorban a hirdetési piac is leköveti és feldolgozza az utóbbi idők médiapiaci átalakulásait, ami a jövő évi választások közelsége miatt sűrű időszakot hozhat a reklámiparnak és a médiának egyaránt.

 

Jelentős bővülést látnak a programmatic területén – Zalai Ágnes vezérigazgató, Nosalty

Az első fél évben piacvezető receptoldalként sikerült tovább növelnünk látogatottságunkat az előző évhez képest. A Nosaltyn a közösségi recepttárunk mellett egyre nagyobb szerepet kap a szerkesztett tartalom mind gasztro-, mind életmódtémában. Idén útjára indítottuk ízHUSZÁR magazinunkat, amelynek révén a fiatalos városi közönséget szeretnénk elérni étterem- és programajánló videókkal, cikkekkel, érdekes receptekkel. Videós üzletágunk immár több mint 900 gasztrovideót állított elő, és nincs megállás.

Bevétel szempontjából nagyon bizakodóak vagyunk, 2017-ben is folytatódik az a pozitív trend, hogy legfőbb hirdetőink – az élelmiszeripar, a kereskedelem és az FMCG-szektor szereplői – egyre nyitottabbak az online reklámköltésre, ennek köszönhetően már az első fél évben is növekedést könyvelhettünk el. További jelentős bővülést látunk a programmatic területen is. Önálló értékesítési csapatunknak sikerült más területekről is bevonzania új hirdetőket (például OTC és autóipar). Az utolsó fél év, ezen belül az utolsó negyedév a legfrekventáltabb időszak nálunk a karácsony és a szilveszter miatt, így még optimistábban várjuk az év végét.

Két fontos változást tapasztaltunk idén a hirdetőknél: a klasszikus megjelenéseink mellett a videós üzletágunk lett az egyik legjelentősebb bevételi forrásunk a videókban található termékelhelyezések révén. A másik pozitív változás, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a mobilmegoldásaink iránt, bár e terület látogatói súlyánál még mindig jóval kisebb arányban részesedik a bevételeinkből.

Az összes médiaszegmens digitalizálódik – Ziegler Gábor ügyvezető igazgató, CEMP Sales House

Egyre kevésbé beszélhetünk külön digitális piacról, szép lassan az összes médiaszegmens digitalizálódik. A szűken értelmezett online piac bevételei komoly mértékben növekednek, a hazai IAB második negyedéves adatai alapján 15 százalékot meghaladó mértékben bővült az ágazat az előző év azonos időszakához képest. A piacot meghatározó globális játékosokra jól reagáló, a folyamatosan és gyorsan fejlődő üzleti környezetnek megfelelő működés, üzletimodell-fejlesztés a hazai szereplők előtt álló egyik fő kihívás idén. A szereplők egy részét ugyanakkor elsősorban az itthoni környezet változása köti le, ahol például a reklámadó 7,5 százalékra való emelése és az ennek megfelelő gazdálkodás kialakítása pluszfeladatokat von maga után, de komoly stratégiai különbségeket eredményez kiadói szinten az is, hogy az adott cég vonzó partner-e az állami hirdetőknek, vagy nem.

A CEMP Sales House a legnagyobb reklámbevételű hazai szereplő az online piacon, az általunk képviselt kiadók idei eredményei segítik piacvezető pozíciónk erősödését. Az előző év azonos időszakához képest a napi.hu elérése másfélszeresére nőtt, mára az egyik legnagyobb hazai gazdasági portállá vált, az Index pedig első számú hazai hírforráshoz méltón teljesített a FINA-világbajnokság alatt is. Az idei kiadványmegújulások a CEMP esetében leginkább a női termékek terén jelentősek: a Femina már megújult az első fél év során, a szintén megújult Díványt pedig a következő hónapokban élesítjük.

Az utolsó negyedév a szezonalitásból adódó szokásos megugráshoz képest várhatóan lényegesen erősebb lesz idén, kifejezetten pozitív várakozásaim vannak.

Médiapiac

Rosszhiszeműséggel vádolják a Twittert az oroszok

Március 1-jén lépett hatályba az a törvény, amely szerint a közösségi szolgáltatóknak maguknak kell kiszűrniük és blokkolniuk a tiltott tartalmakat.

Közzétéve:

Pixabay

A tömegtájékoztatási és távközlési felügyelet (Roszkomnadzor) közölte, hogy a Twitter 2017 óta 2862 olyan anyagot nem távolított el, amely Oroszországban tiltott tartalomnak számít – írja az MTI. A hatóság szerint

öngyilkossági módszereket részletező, önpusztításra felszólító, fiatalkorúakat ábrázoló pornográf és kábítószer előállításához való útmutatást tartalmazó anyagokról volt szó.

A Roszkomnadzor a közlemény szerint több mint 28 ezer, tiltott bejegyzések eltávolítását követelő felszólítást intézett az online szolgáltató igazgatóságához.

Oroszországban március 1-jén lépett hatályba az a törvény, amelynek értelmében a közösségi szolgáltatóknak maguknak kell kiszűrniük és haladéktalanul blokkolniuk a tiltott tartalmakat. Ha a szolgáltató nem képes önállóan eldönteni, hogy törvénysértő-e egy tartalom, akkor azt át kell küldenie a Roszkomnadzornak.

Az orosz parlament alsóháza decemberben olyan törvénymódosításokat szavazott meg, amelyek

lehetővé teszik a közösségimédia-szolgáltatók fokozottabb bírságolását, sőt hozzáférhetőségük letiltását is abban az esetben, ha “diszkriminációt” alkalmaznak az orosz médiával szemben.

A Roszkomnadzor kifogásolta, hogy a nagy online szolgáltatók január végén megosztották az Alekszej Navalnij ellenzéki politikus letartóztatása miatt meghirdetett, de a hatóságok által nem engedélyezett tüntetésekre mozgósító üzeneteket.

Vlagyimir Putyin orosz elnök januárban aggodalmát fejezte ki a hivatalban lévő amerikai államfőt, Donald Trumpot letiltó közösségi médiumoknak a kormányokéval vetekedő befolyása miatt. Egy bíróság februárban megbírságolta a Twittert, amiért nem oroszországi szervereken tárolja az orosz állampolgárok adatait.

Tovább olvasom

Médiapiac

Szlovénia megelégelte az álhírháborút Brüsszellel

A szlovén EU-elnökség közeledte látványosan aggasztja a brüsszeli balliberális sajtót, amely immár az Európai Bizottság képviselőinek segítségével kezdett lejáratókampányba a jobboldali koalíciós kormány vezette Szlovéniával szemben.

Közzétéve:

Fotó: MTI/EPA/Reuters/Yves Herman

Július elsejével Szlovénia veszi át az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét, így a Janez Janša vezette ország fél évig meglehetősen fontos uniós szerephez jut. Utóbbi látványosan aggasztja a brüsszeli balliberális sajtót, amely immár az Európai Bizottság képviselőinek segítségével kezdett lejáratókampányba a jobboldali koalíciós kormány vezette Szlovéniával szemben. A magyar olvasóknak ismerősen csenghet: Janšáéknak a jogállamiság „általános” helyzetét, így a médiapluralizmust és igazságszolgáltatást érintő problémákat róják fel – írja a Magyar Nemzet.

Az Európai Bizottság „házi” lapjában, a Politicóban pedig az utóbbi hetekben számos lejárató cikk jelent meg

– például Szlovénia háborúja a sajtó ellen; Janša miniszterelnök támadja az újságírókatSzlovénia nyugtatni próbál az EU-elnökség közeledtével címekkel. Utóbbi írásban Orbán Viktornak is fontos szerep jut: mint írják, a szlovén kormányfő barátja a magyar miniszterelnöknek, így a szlovénoknak magyarázkodniuk kell, hogy az elnökségi ciklusuk idején majd nem Budapest érdekeinek megfelelően alakítják a tanács agendáját. (A Politico kimondatlanul arra gondolhat, hogy nehogy a szlovén EU-elnökség zárja le a hazánkkal szembeni, hetes cikkely szerinti eljárást – a szerk.). A történtek pikantériája, hogy

az Európai Bizottság is egyértelműen a szlovén kormányt folyamatosan kritizáló balliberális brüsszeli újságírók mellett áll ki, s következetesen elítéli, amikor Janša álhírekkel vádolja vagy hazugnak nevezi – például a balliberális Politico – munkatársait.

Janša meghívót küldött Brüsszelnek

Szlovénia olyannyira megelégelte az álhírháborút, hogy a kormányfő pénteken közzétett egy levelet, amelyben tényfeltáró misszióra hívja az országba az Európai Bizottság képviselőit. Mint azt az Ursula von der Leyennek címzett dokumentumban írta,

már az első szlovén EU-s elnökség idején, 2008-ban is hasonló helyzet állt elő, a sajtó akkor is „féltette” Szlovéniától az uniót, ám most furcsa mód az Európai Unió képviselői is az országgal szemben foglalnak állást. Janša az írásban kiemeli Věra Jourová bizottsági alelnököt, aki az elmúlt napokban ismét élesen bírálta a szlovén sajtó helyzetét.

„Igazából valóban vannak problémák a szlovén demokrácia állapotával. De ennek az okai sokkal régebbre nyúlnak vissza, s a kommunizmus hagyatékában gyökereznek” – vélekedik a kormányfő, egyúttal azt hangoztatva, hogy

nem akarja, hogy Európában állandósuljanak a megalapozatlan vádaskodások a szlovén kormánnyal szemben.

„Remélem, hogy gyorsan megállapodásra tudunk jutni a tényfeltáró misszió megalakulásával és annak szlovéniai látogatásával kapcsolatban” – zárja sorait Janez Janša.

Az Európai Bizottság a csütörtöki és pénteki uniós csúcstalálkozó miatt péntek délutánig hivatalosan nem tudott reagálni a szlovén levélre.

Tovább olvasom

Médiapiac

78. alkalommal adták át a Golden Globe-díjakat

Idén főként olyan filmeket ismert el a HFPA, amelyek illeszkednek a tavalyi BLM-eseményekhez.

Közzétéve:

Pixabay

A koronavírus-világjárvány miatt a szokásos januári időpont helyett február utolsó éjszakáján és ezúttal virtuális gála keretében adták át az elismeréseket.

A hollywoodi külföldi tudósítók szövetsége (HFPA) idei gálája leginkább annyiban emlékeztetett a koronavírus-járvány előtti időszakra, hogy a díjátadót ezúttal is az NBC közvetítette, egy olyan időszakban, amikor a mozik bezárása miatt a filmfogyasztás – és ahogy a Golden Globe példája is mutatja: a díjgálák – elsődleges helye az internet lett – számolt be róla az Origo.

A vörös szőnyeges pompa idén megfakult, a Beverly Hilton nagytermében ugyan helyet foglalt néhány vendég, de ők is az egészségügyi előírásoknak megfelelően maszkban, a szociális távolságtartásra ügyelve egymástól távol ültetve, miközben az online bejelentkezések miatt az idei Golden Globe sokkal inkább emlékeztetett virtuális konferenciára, mintsem a film hollywoodi ünnepére. Ugyanakkor a műsornak furcsa bájt – ha úgy tetszik: az élő adás varázsát – is kölcsönzött a technika ördöge: amikor a legjobb mellékszereplőnek járó díjat elnyerő Daniel Kaluuya bejelentkezett otthonából, hogy megköszönje az elismerést, nem működött a számítógépe mikrofonja, ezért először lekeverték, majd kisvártatva újból képernyőre engedték.

Kaluuya díja a Fekete Párducok chicagói vezetőjéről szóló Judas and the Black Messiah című életrajzi drámában csak azért meglepő, mert voltaképp nem mellékalakja, hanem főszereplője a filmnek. Ugyanakkor épp az ő – a gála menete szempontjából: korai – díjazása már jelezte, hogy

idén főként olyan filmeket ismert el a HFPA, amelyek illeszkednek a tavalyi BLM-eseményekhez, de legalábbis kielégítik a “kvótafetisisztákat”.

Igaz, ezt már akkor lehetett sejteni, amikor a két műsorvezetőnő, Tina Fey és Amy Poehler egymástól távol, de az internet segítségével mégis közösen megtartott gálafelvezető “monológjában” mintegy számonkérték – a nem mellékesen külföldi tudósítókból álló, tagjaikat nem feltétlenül bőrszínük, hanem hivatásuk alapján megválasztó – HFPA-n, miért nincsenek feketék a mintegy 90 tagot számláló tudósító-szövetségben (aprócska megjegyzés: kérdés, hogy mit szólnak a németek Fey humorosnak szánt megjegyzéséhez, miszerint a pletykák szerint a HFPA német tagja tulajdonképpen egy kolbász, aminek arcot rajzoltak).

A HFPA mindenesetre az összesen 14 filmes elismerésből mintegy féltucat díjjal igyekezett ellensúlyozni tagságának “homogén” összetételét: Kaluuya után a legjobb drámai színész díját (posztumusz) nyerte Chadwick Boseman a Ma Rainey: A blues nagyasszonya című életrajzi filmért, a legjobb drámai színésznő pedig ugyancsak egy életrajzi zenés filmben nyújtott alakításáért (The United States vs. Billie Holiday) Andra Day lett.

De az idei legjobb animációnak választott és a legjobb filmzene díjával is kitüntetett Lelki ismeretek is egy jazzkarrierről álmodó fekete középiskolai tanárt állít meséje középpontjába – ennek egyik társ-forgatókönyvírója és társrendezője, Kemp Powers ugyancsak afroamerikai, aki rendezőként épp ezzel a filmmel mutatkozott be, így a Golden Globe 78 éves történetének ő az első “pályakezdő” díjazott fekete rendezője.

De nem csak a két műsorvezetőnő emlegette fel a HFPA összetételét: a legjobb színészként (vígjáték/musical) is díjazott Sacha Baron Cohen a “teljesen fehér” HFPA-nak köszönte meg az elismerést, amikor a Borat Subsequent Moviefilm nyerte a legjobb vígjáték díját.

A HFPA annyira magára vette a tagságának összetételét illető kritikákat, hogy még a gála alatt gyorsan meg is szólaltak a kérdésben. A szövetség elnöke, Ali Sar, alelnöke, Helen Hoehne és az egykori elnök, Meher Tatna együtt igyekeztek megnyugtatni Cohent és a műsorvezetőnőket, hogy hamarosan színesebbé válik a HFPA tagsága (amit korábban azért ért kritika, mert tagságának csupán egynegyede volt főállásban dolgozó újságíró).

A film és tévé világához hasonlóan az újságírásban is fontos a feketék reprezentálása. Szükségünk van fekete tagokra a szervezetünkben – mondta Hoehne a gála alatt, Tatna pedig igyekezett leszögezni, hogy a HFPA számára fontos minden kisebbség jelenléte, amit Sar végül azzal toldott meg, hogy a heterogén közösségeknek nem kivételnek, hanem normának kellene lennie.

Korábban főként a női kvótát kérték számon a HFPA-n, nem is a tagsága, inkább a rendezői és forgatókönyvírói kategóriák jelöltjei miatt. A női alkotók jelölésével ugyan idén kevesebbet foglalkozott az amerikai szaksajtó, de a HFPA 87 tagja a korábbi mulasztásait azzal kompenzálta, hogy a 6 jelölt rendező között 3 nő is volt, és a díjat is végül nő nyerte: a kínai származású Chloé Zhao A nomádok földjé-ért, amelyet idén a legjobb drámának is választottak. De a forgatókönyvírók 5 nomináltja közé is bejutott 2 hölgy – a díjat Aaron Sorkin nyerte A chicagói 7-ek tárgyalása szkripjéért.

A tévés elismerésekkel együtt a streaming-szolgáltatók ünnepévé vált gálán a legtöbb díjat a Netflix vehette át – ugyanakkor épp e szolgáltatóhoz tartozik az idei filmünnep legnagyobb vesztese, a Mank, amelyet a legtöbb, összesen 6 kategóriában jelöltek, de végül egyetlen díjat sem kapott.

Az idei Golden Globe filmes díjai:

Dráma: A nomádok földje

Vígjáték vagy musical: Borat Subsequent Moviefilm

Színésznő (dráma): Andra Day (The United States vs. Billie Holiday)

Színész (dráma): Chadwick Boseman (Ma Rainey: A blues nagyasszonya)

Színésznő (vígjáték): Rosamund Pike (Fontos vagy nekem)

Színész (vígjáték): Sacha Baron Cohen (Borat Subsequent Moviefilm)

Mellékszereplőnő: Jodie Foster (The Mauritanian)

Mellékszereplő: Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messiah)

Rendező: Chloé Zhao (A nomádok földje)

Idegen nyelvű film: Minari

Animációs film: Lelki ismeretek

Forgatókönyv: Aaron Sorkin (A chicagói 7-ek tárgyalása)

Zene: Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste (Lelki ismeretek)

Betétdal: Diane Warren, Laura Pausini, Niccolò Agliardi: Io Si (Előttem az élet)

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom