Kövess minket!

Médiapiac

Brit versenyfelügyelet: nem szolgálják a közérdeket

A CMA keddi előzetes végzése szerint nem szolgálja a közérdeket az a terv, amelynek alapján Rupert Murdoch médiamágnás vállalatbirodalma teljes egészében felvásárolná a brit Sky médiacsoportot.

A Murdoch-konglomerátumhoz tartozó 21st Century Fox médiacsoport 11,7 milliárd fontért (négyezer milliárd forintért) venné meg a Sky-részvények azon 61 százalékát, amely még nincs a birtokában, miközben a Walt Disney az egész Fox csoportra pályázik egy 66 milliárd dolláros átvételi ajánlattal.

A CMA azonban egyelőre csak a Fox-Sky ügyletet vizsgálta érdemben, és megállapította: ha a Sky teljes egészében a Foxhoz kerülne, azzal a Murdoch Family Trust (MFT) “túl széleskörű ellenőrzést szerezne minden létező médiaplatformon” – a televíziózásban, az online médiában, a rádiós piacon és a nyomtatott sajtóban – a nagy-britanniai hírszolgáltatás felett, és így túl nagy befolyása lenne a brit közvéleményre.

A brit versenyfelügyelet megállapítása szerint az MFT nagy-britanniai hírszolgáltatását a brit lakosság csaknem egyharmada nézi, hallgatja vagy olvassa, és a Murdoch-konglomerátumnak így jóval nagyobb a részesedése a lakossági hírfogyasztásban, mint az összes többi hírszolgáltatónak, a közszolgálati BBC és a kereskedelmi ITN médiacsoportokat kivéve.

A CMA előzetes végzése szerint a média sokszínűsége a brit demokrácia működésének egyik központi eleme, és nagyon fontos, hogy egyetlen csoport vagy egyén se szerezzen túl nagy ellenőrzést a brit hírszolgáltató média felett, és ne gyakorolhasson túl nagy befolyást a politikai folyamatokra.

A CMA május 1-jéig állítja össze végleges jelentését, amelyet a médiaügyekért is felelős kulturális minisztérium elé terjeszt. A döntés joga a tárcát illeti meg – írja az MTI.

A 21st Century Fox 2016 decemberében jutott megállapodásra a Sky-csoport átvételéről. A 11,7 milliárd fontos tranzakció keretében a Sky részvényesei egy-egy Sky-részvényért 10,75 font készpénzt kapnának. A tranzakció 18,5 milliárd fontra értékelte a Sky-csoportot; ez 40 százalékos prémium volt a Sky akkori piaci tőkeértéke felett a bejelentés idején árvényes tőzsdei részvényárfolyam alapján.

Rupert Murdoch birtokolja jelenleg is a Sky-csoport 39 százalékát, emellett nagy-britanniai sajtóportfóliójába tartozik a The Times, a The Sunday Times és a The Sun, a három legolvasottabb konzervatív brit lap.

A News Corporation már nyolc évvel ezelőtt is megpróbálta megszerezni a teljes ellenőrzést a Sky médiacsoportot működtető, akkor még BSkyB néven jegyzett médiavállalkozás felett, ám az akkori átvételi kísérlet meghiúsult egy sajtóbotrány miatt, amelynek kirobbanása után a Murdoch-cégcsoport elállt az akvizíciós szándéktól.

A botrányt az robbantotta ki, hogy 2010 nyarán kiderült: a brit Murdoch-sajtóérdekeltség akkori vasárnapi lapja, a News of the World feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta egy elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves angol kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

A rivális brit lapok által feltárt ügy az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányává fajult, és Murdoch brit érdekeltsége ennek hatására egyik napról a másikra beszüntette a 168 évvel korábban alapított News of the World megjelentetését.

Médiapiac

Kanada és Ausztrália összefog a techcégek ellen

A két ország vezetői megegyeztek a techóriások megregulázásnak koordinálásában.

Közzétéve:

A Reuters jelentése szerint Justin Trudeau kanadai és Scott Morrison ausztrál miniszterelnök kedden egy telefonbeszélgetés során megegyeztek arról, hogy mostantól együttműködnek abban, hogy rákényszerítsék a techcégeket – köztük a Facebookot is – arra, hogy fizessenek az átvett hírekért.

A kormányfő az ottawai jelentés szerint „megegyezett, hogy fogják a koordináltan fognak cselekedni annak érdekében, hogy a techóriások bevételei egyenlőbb arányban legyen megosztva az alkotók és a médiumok között”.

Mint a Mandiner korábban megírta, Ausztrália az elmúlt héten bevezetett egy új médiakódexet, amely rákényszerítené a Googlet és a Facebookot arra, hogy fizessen az ausztrál médiumoktól átvett hírekért.

Erre a Facebook úgy reagált, hogy letiltotta az országban a hírek megoszthatóságát és befagyasztott több kormányzati, illetve hatósági fiókot is. Scott Morrison akkor figyelmeztetett, hogy amit ma Ausztrália megtesz, abban több ország is követni fogja – írja a Mandiner.

Tovább olvasom

Médiapiac

Háborút kezdett a baloldal a jobboldali sajtó ellen

A Newsmax, a Fox News és a One America News Network csatornák sugárzásának beszüntetésére szólította fel két demokrata képviselő a televíziós műsorszolgáltatókat, mert szerintük álhíreket terjesztenek.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Még mindig a Capitolium ostroma a téma az Egyesült Államokban, de nem csak Donald Trump szerepét vizsgálja a tragikus események kapcsán a szenátus. A demokraták a republikánusokat támogató médiát támadják.

Anna Eshoo és Jerry McNerney demokrata képviselők nyílt levelükben arra szólították fel a televíziós műsorszolgáltatókat, hogy vegyék ki programkínálatukból a Newsmax, a Fox News és a One Amerika News Network csatornákat, mert szerintük a Capitolium ostrománál támogatták a randalírozókat.

A Newsmax úgy reagált, a demokraták a szabad véleménynyilvánítás jogától akarják megfosztani a republikánusokat.

A Donald Trump mögött álló Newsmax televízió több műsora is foglalkozott a témával, az American Agenda például összeszedte, hogy műsorvezetőik már a Capitolium elleni támadás alatt elítélték a behatolókat.

Felháborítónak tartom a Capitoliumnál készült felvételeket, amelyeket láttam ma délután. Az erőszaknak nincs helye a társadalmunkban.

A közvagyon elpusztítása elfogadhatatlan, ez a rendfenntartó erők semmibevétele.

Ez nem amerikai viselkedés! Ezt nem tehetjük!

Ennél jobbak vagyunk, ezt el kell ítélni! Elítéljük az erőszakot. Elítéljük. Rendben?

Azokat, akik illegális dolgokat tettek, le kell tartóztatni!

Egy kisebb csoport, a hatalmas tömegből szerdán túl messzire ment. A Newsmax elítéli őket

– hangzottak el az alábbi mondatok az amerikai hírcsatorna több műsorában is, majd jogászokat, társadalomtudósokat, civil szakembereket szólaltattak meg, akik mind felemelték szavukat a sajtószabadság védelmében – hangzott el a Hír TV műsorában.

Mindezek ellenére kezdeményezték a demokrata képviselők a csatorna kivételét a televíziós műsorszolgáltatók kínálatából.

Tovább olvasom

Médiapiac

Médiadíjakat alapított az evangélikus egyház

Azokat a munkákat ismerik el velük, amelyek az adott évben elősegítették az evangélikus egyház pozitív megítélését.

Közzétéve:

Illusztráció: Pixabay

A két díjjal az egyház 2021-től évente egy alkalommal azokat az újságírókat vagy médiatevékenységet végzőket szeretné jutalmazni, akik a világi vagy egyházi médiában megjelent írásművel, televíziós, rádiós vagy internetes felületen megjelent anyaggal az adott évben elősegítették az evangélikus egyház pozitív megítélését közölte az Evangélikus Információs Szolgálat az MTI-vel.

Hozzátették:

a díjjal nem az életművet, hanem a jelölt alkotást és “annak szellemi értékét” kívánják elismerni.

A Bornemisza Péter-díjra jelölt mű alkotójának nem kell evangélikus felekezetűnek lennie, az alkotás bármilyen műfajú lehet és bármely világi médiumban vagy a közösségi média nyilvános felületein megjelenhetett.

Az Írónád díjra az evangélikus médiában megjelent alkotás jelölhető, amely megfelel a fenti feltételeknek.

Az idei díjakra március 15-ig várják a jelöléseket, a jelölés és az értékelés menetéről az egyház honlapján, a www.evangelikus.hu/bornemisza-peter-dij-es-ironad-dij oldalon lehet tájékozódni.

A díjak fővédnökei Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke és Novotny Zoltán újságíró, a Magyarországi Evangélikus Egyház sajtóbizottságának képviselője.

Tovább olvasom