Kövess minket!

Médiapiac

2,2 milliárdos versenyhivatali bírság a megyei napilapok piacán – FRISSÍTVE

A GVH megállapította, hogy az Axel Springer, a Russmedia, a Lapcom és a Pannon Lapok Társasága versenykorlátozó megállapodást kötött. Reagáltak a lapkiadók is.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleménye szerint megállapította, hogy az Axel Springer-Magyarország Kft. (új nevén: Mediaworks Kft.), a Russmedia Kft. (korábbi nevén: Inform Média), a Lapcom Kiadó Kft. és a Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. versenykorlátozó megállapodást kötött azzal a céllal, hogy az érintett vállalkozások tartózkodnak az egymás földrajzi területeire történő célzott belépéstől.

A GVH azt írja: észlelte, hogy a fent nevezett vállalkozások (illetve azok jogelődjei) között a 2000-ben létrejött (2000 novemberétől, illetve 2002 májusától 2010 áprilisáig fennálló), vasárnapi lapokkal kapcsolatos szerződések kölcsönös versenytilalomra, illetve árak egyeztetésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmaznak.

Versenykorlátozó megállapodás létét támasztották alá a hatóság szerint az Axel Springer és az Inform Média, valamint az Axel Springer és a Lapcom közötti szerződések kölcsönös versenytilalomra vonatkozó rendelkezései, amelyek szerint a felek kölcsönösen nem támadják meg egymás megyei/regionális piacait.

Az Axel Springer és az Inform Média, az Axel Springer és a Lapcom, valamint az Axel Springer és a Pannon Lapok közötti kétoldalú szerződések alapján feltételezhető volt, hogy a fent felsorolt vállalkozások egyeztetéseket folytattak és folytatnak az árusoknál alkalmazott lapárakra és a hirdetési árakra vonatkozóan is.

A GVH döntése szerint az Axel Springer és a többi három vállalkozáscsoport közötti versenykorlátozó célú, kétoldalú megállapodások átfogó piacfelosztó megállapodás részei voltak, amelyek korlátozták a megyei lapkiadókat abban, hogy egymás megyéinek területén célzottan megjelenjenek második napilapokkal, illetve más alternatív kiadványokkal.

Az eljárás alá vont vállalkozások a fenti magatartásukkal megsértették a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmát, így a GVH összesen 2.164.869.000 forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki az alábbiak szerint:

  • Axel Springer 615.471.000 forint,
  • Russmedia 480.836.000 forint,
  • Lapcom 313.140.000 forint,
  • Pannon Lapok 755.422.000 forint.

A közel tíz évig tartó kartell megállapodás miatt a Bírságközleményben megjelenő szempontok alapján számított bírság alapösszegek valamennyi vállalkozás esetében lényeges mértékben meghaladták a versenytörvényi bírságmaximumot. Ennek megfelelően a GVH valamennyi vállalkozást maximális bírsággal sújtotta, amely a vállalkozások előző évi nettó árbevételének 10 százalékát jelenti.

A GVH bírság kiszabása nélkül megállapította továbbá, hogy az érintett vállalkozások 2010 júniusában és 2011 szeptemberében, továbbá az Axel Springer és az Inform Média 2010 decemberében és 2011 júniusában versenykorlátozó magatartást tanúsítottak, amikor a megyei – nyomtatott, illetve elektronikus – kiadványaikban a nem közös vagy bizományosi értékesítés keretében közzétett hirdetések áraival és az azokra ható körülményekkel kapcsolatban üzletileg érzékeny információkat osztottak meg egymással.

A GVH az árushelyi árakra vonatkozó egyeztetések tekintetében az eljárást megszüntette.

FRISSÍTÉS

A Russmedia a következő közleményt juttatta el hozzánk: “A Gazdasági Versenyhivatal határozatában foglalt bírság összegével és kiszabásának indokaival a Russmedia Kft. nem ért egyet. A határozatot jogászaink jelenleg is vizsgálják, a következő napokban döntünk a további lépésekről. Az ügy végleges lezárultáig a továbbiakban nem kívánunk nyilatkozni.”

Reagált a Mediaworks is: “A Mediaworks Hungary Zrt., mint a korábbi Axel Springer Magyarország Kft. új tulajdonosa, is megismerte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) legutóbbi döntését, amely négy regionális lapkiadó vállalatot érint. A felvásárlást megelőző átvilágítási folyamat során az akkori tulajdonos tájékoztatta a vevőt a GHV folyamatban lévő eljárásáról és annak lehetséges következményeiről. Ugyanakkor, az ilyen tranzakciók során szokásos módon a szerződő felek között kölcsönösen elfogadott és biztosított, hogy a tranzakció zárása (2014. szeptember 30.) előtt történt események és azok következményei az előző tulajdonosok és a korábbi menedzsment felelősségi körébe tartoznak.

A Mediaworks Hungary Zrt. és részvényese elkötelezett abban, hogy a vállalatot a legmagasabb szintű nemzetközi standardoknak és a magyar jog szabályainak betartásával működtessék.”

Médiapiac

Médiaszolgáltatókat büntetett, figyelmeztetett a médiatanács

Jogsértések miatt figyelmeztette a Hír TV és az FM 103.9 – A ROCK rádió szolgáltatóit a médiatanács, a Kossuth rádió médiaszolgáltatóját pedig bírsággal sújtotta – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kommunikációs igazgatósága.

Közzétéve:

Pixabay

Közleményükben azt írták: a Kéklótusz apáca kalandjai című tibeti népmesét kora este, gyerekeknek szóló felvezetéssel, 12 éven aluliak számára nem ajánlott minősítéssel sugározta a Kossuth rádió április 8-án. A médiatanács vizsgálata megállapította: a történet “annyi halált és erőszakot tartalmazott”, hogy az káros lehet a gyermekek személyiségfejlődésére, ezért a médiaszolgáltatónak a műsorszámot 16 éven aluliak számára nem ajánlott korhatári kategóriába kellett volna sorolnia és 21 óra után sugároznia. Az eset a kiskorúak kiemelt védelmére tekintettel súlyos jogsértésnek minősül – írták.

A médiatanács 200 ezer forintos bírságot rótt ki a közrádió médiaszolgáltatójára, amelyet az ismételt jogsértés miatt a vezető tisztségviselőnek szóló 50 ezer forintos bírsággal egészített ki – ismertették.

Márciusban és áprilisban 91 alkalommal tett közzé a Hír TV társadalmi célú reklámot a megrendelő megnevezése nélkül, megsértve ezzel a médiatörvény vonatkozó bekezdését – állapította meg a hatóság.

Azt írták: a Választás 2022 című társadalmi célú reklámok részvételre buzdítottak az országgyűlési választásokon, azaz állampolgári jogok gyakorlására hívták fel a figyelmet, a fogyasztói érdek tehát nem sérült súlyosan azzal, hogy a közleményben nem nevesítették annak megrendelőjét, ezért a médiatanács csak figyelmeztetésben részesítette a televízió szolgáltatóját.

Az FM 103.9 – A ROCK budapesti kereskedelmi rádió szolgáltatója a vizsgált hét napból ötben megsértette a reggel 6 és 9 óra közötti, valamint a délután fél 5 és fél 8 közötti idősávokra, napi négy-négy alkalommal budapesti közlekedési hírek sugárzására vállalt kötelezettségeit – állapította meg a médiatanács hatósági ellenőrzése során. A jogsértés csekély súlya miatt a testület nem szabott ki bírságot, hanem figyelmeztetésben részesítette a rádió médiaszolgáltatóját.
A hatóság közleményében arról is beszámolt, hogy lezárták a Mezőtúr telephelyre meghirdetett kisközösségi rádiós pályázatát, amelynek nyertese az egyedüliként pályázó Actor Média Kft. lett, valamint elfogadták a Barcs 102,7 MHz frekvenciára, kereskedelmi rádiószolgáltatásra kiírt pályázat tervezetét.

Borítókép: illusztráció

Tovább olvasom

Médiapiac

Egy évtizedig írt fikciót az unatkozó háziasszony a Wikipédiára

Milliónyi szóra rúgott a munkássága, kitalált középkori történelemben utazott.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

Komoly botrány tört ki a Wikipédia háza táján, miután egy furcsaságokra panaszkodó bejelentés miatt indult vizsgálat során kiderült, hogy a közösségi enciklopédia kínai nyelvű kiadásában valaki tizenkét éven keresztül kitalált sztorikkal tette színesebbé a középkori történelmet.

A legalább négy szerkesztésre regisztrált profiljának egyike után „Zhemao” néven ismertté vált kínai nő 2010-ben kezdett történeteket fabrikálni, bő egy évtized alatt 206 hamis információkat tartalmazó szócikket írt és több száz másikat módosított, több milliónyi szóra rúgott a munkássága. Elsőként a Csing-dinasztia egyik hírhedt tagjának életét tette még színesebbé, majd 2012-től kezdve javarészt az orosz történelmet turbózta fel a fantáziájából kipattant történetekkel, két korai szláv törzs véres háborúját kiindulópontként használva.

A fantasy kategóriás tartalmainak és kínai fiókjainak törlését követően Zhemao bocsánatkérő levelet tett közzé az angol nyelvű Wikipedián, állítása szerint nagyon érdekli a történelem, és bánja a tetteit. Amint azt az Origo.hu írja, agáról is hazudott korábban, nem egy Oroszországban dolgozó kínai diplomata orosz történelemre szakosodott lánya, hanem főállású háziasszony, középfokú végzettséggel.

A jelenlegi tudásából nem tud megélni, de szeretne valamiféle … való nonszenszírás helyett tisztességes munkával töltse ki a szabadidejét.

Tovább olvasom

Médiapiac

A HírTV-hez igazol Jeszenszky Zsolt

A HírTV-n folytatódik a nagy sikerű Politikai hobbista című műsor Jeszenszky Zsolt vezetésével. A július 10-én, vasárnap este 20.10-kor debütáló hírshow-ban a szereplők kendőzetlen őszinteséggel, gyakran fanyar humorral tárgyalják ki a legfontosabb hazai és nagyvilági híreket, aktualitásokat.

Közzétéve:

Fotó: HírTV

A szókimondó stílusáról ismert véleményvezér, Jeszenszky Zsolt személyisége és csapata a garancia, hogy a műsor egyszerre lesz komoly és vicces, valamint minden, az adásban felmerülő téma nyíltan és merész tálalásban kerül majd terítékre. Az Antall-kormány egykori külügyminiszterének fia, aki 25 évet töltött a zeneiparban, önmagát többek között gasztromániákusként és Jézus-rajongóként is jellemzi, mára a jobboldal egyik legismertebb megmondóemberévé vált – írta a csatorna internetes oldala.

Zsolt megnyilvánulásait a legnagyobb közösségi portálon közel ötvenötezer ember követi és a közéleti konferenciák, események gyakori szereplője és felszólalója. 

A Politikai hobbista műsorral az alkotók célja az, hogy a közéleti kérdéseket a hír merev műfajától picit eltérően emészthetőbb, közérthetőbb, könnyedebb formában közvetítsék a nézőknek több nézőpontból is megvilágítva.

Jeszenszky Zsolt a műsor kapcsán elmondta: „Nagy örömömre szolgál, hogy a kis csapatommal együtt ezentúl a HírTV nagyobb csapatát erősíthetem. És itt, ezennel meg is ígérem: minden káromkodásért megcsinálok majd öt fekvőtámaszt.”

Nagyon örülünk Zsolt csatlakozásának, hogy a műsorát a HírTV-n folytatja. Érkezésével hiszünk abban, hogy televíziónk eddig is széles skálán mozgó, informatív tartalmai még további bővülnek. A heti rendszerességgel jelentkező műsor nézői nem csak informálódni, hanem szórakozni is tudnak majd – nyilatkozta Gajdics Ottó, a HírTV tartalmi igazgatója.

 A Politikai hobbista július 10-én, vasárnap 20.10-kor debütál a HírTV-n és azt követően minden vasárnap ugyanebben az időpontban lesz látható. 

Tovább olvasom