Kövess minket!

Marketing

Zsebkendőket elő!

Teljesen mindegy, hogy Elton John, egy szörny, egy gumiasztalon ugráló kutya, egy magányos bácsi, kedves pingvinek, esetleg animált állatok szerepelnek benne, az 1864-ben alapított angol John Lewis áruházlánc reklámjaiért minden évben tízmilliók zokogják vagy nevetik könnyesre a szemüket.

Bár az üzletlánc karácsonyi reklámjai a 2013-at megelőző években is nagy sikert arattak, gondoljunk csak a párjának szánt ajándékért hegyen-völgyön átkelő hősszerelmes hóemberre (2012), vagy a karácsonyig hátralévő napokat türelmetlenül számolgató kisfiú történetére (2011), kezdjük az ünnepi hangolódást a téli álma miatt a karácsonyt soha meg nem élő, szomorú medvével és a jólelkű nyuszival, aki mindent megtesz, hogy legjobb barátjának csodálatos ünnepe legyen.

Monty, a játékos pingvin és egy kisfiú a főszereplője a brit áruházlánc ünnepi médiakampányának, amely nem kevesebb, mint 6 millió fontot kóstált (a reklámszpotot 1 millióból forgatták). A reklámban hallható dal a Real Love John Lennontól származik, ezúttal Tom Odell feldolgozásában. Ahogy az lenni szokott, a kampány különböző elemei ebben az évben is megtalálhatóak voltak az áruház valamennyi egységében, így többek között bárki hazavihette a saját Montyjának játék mását.

Az állatok helyett az emberekre fókuszált a John Lewis 2015-ben, és a magányra, mint egyre terjedő jelenségre reflektáltak: a világ legmagányosabb, ráadásul a Holdon élő bácsiját és egy kislány történetét ismerhettük meg, aki távcsövével észreveszi az idős bácsit, de sehogyan sem tud jelezni neki. A reklám az adam&eveDDB kommunikációs ügynökség munkája, Kim Gehrig rendezte.

Közeledik a karácsony, meghalljuk a kellemes aláfestő zenét, majd meglátjuk a kedves kis állatokat egy idilli, havas tájon. A reklám története szerint egy kislány trambulint kap karácsonyra a szüleitől, azonban nem ő lesz az első, aki kipróbálhatja, ugyanis az éjszaka leple alatt előbújnak az erdei állatok, akik felfedezvén a játékszert, elkezdenek ugrálni rajta a család kutyájának legnagyobb szomorúságára, ám rövidesen eljön a hajnal, amikor is történik valami…

Több mint tíz millióan nézték már meg eddig a 2017-es szpotot, amely egy kisfiú ágya alatt megbúvó szörnyet helyez a középpontba. A hétmillió fontos költségvetésű reklám elkészítését Michel Gondry, az Egy makulátlan elme örök ragyogásáért Oscar-díjat nyert forgatókönyvíró vállalta, zenei aláfestésként pedig a Beatles 1969-ben megjelent Golden Slumbers című klasszikusát választották.

2018 legjobban várt karácsonyi reklámjának főszereplője a hatszoros Grammy-díjas és Oscar-díjas brit zenész, Elton John. A két és fél perces reklámfilm címe A fiú és a zongora. A videóban a most 71 éves sztár Your Songja csendül fel, amellyel kapcsolatban már most sok kritikus hangot hallani, ugyanis az Ellie Goulding előadásában már 2010-ben szerepet kapott az akkori John Lewis-reklámban. Az idei filmben megelevenedik a popikon gyerekkori énje és a csillogó karrierje, számos jelenetet láthatunk az énekesről készülő, és 2019-ben megjelenő Rocketman című életrajzi filmből, amelyben Taron Egerton alakítja majd Elton Johnt. A reklámban ezúttal sincs hiány megható pillanatokból, az időben visszafelé haladó dramaturgiájú film csúcspontja pedig az, amikor a kis Elton karácsony reggelén egy hatalmas ajándékot kap, majd miután kicsomagolja, kiderül, hogy az nem más, mint a nagymamájától örökölt első zongorája. Néhány ajándék sokkal több annál, mint aminek elsőre gondoljuk. Egy korábbi nyilatkozatában az énekes elmondta:

Remek alkalom volt számomra, hogy átgondolhassam az eddigi életem, a pályafutásom, a hihetetlen utazást, amin keresztülmentem attól a pillanattól kezdve, hogy először leütöttem egy zongora billentyűjét. Ez a reklám abszolút fantasztikus, a forgatás minden percét élveztem.

Marketing

Többmilliárdos bevételtől esik el a főváros a reklámtenderügy miatt

A fővárosi tömegközlekedés költségvetésében 2022 végéig közel 3,5 milliárd forint bevételkiesést okoz az úgynevezett reklámtenderügy a baloldali fővárosi vezetés miatt. Karácsony Gergely ugyanis három éve megakadályozta a BKV-reklámtender egyik jelentkezőjének győzelmét. A francia hátterű vállalat viszont a koronavírus-járvány idején már nem tartotta az eredeti ajánlatát, később pedig már hiába próbálta meg a városvezetés aláírni a szerződést, a JCDecaux kihátrált az üzletből.

Közzétéve:

Villamoson elhelyezett reklámok és egy villamosmegállóban közterületi plakátok, fotó: MTVA/MTI/Róka László

– Sajnos nem egyszer és nem kétszer hívtuk fel Karácsony Gergely figyelmét az elmúlt években arra, hogy a jogszerűtlenül elkaszált reklámtenderrel súlyos veszteségeket okozott a fővárosnak – hangsúlyozta a Magyar Nemzet megkeresésére Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője.

A Világgazdaság által megismert adatokból ugyanis kiderült: 2022 végéig összesen közel 3,5 milliárd forint kiesést okoz a fővárosi tömegközlekedés költségvetésében az úgynevezett reklámtenderügy.

A főváros baloldali többsége 2019 végén akadályozta meg, hogy a JCDecaux nevű francia cég követelményeknek megfelelő ajánlata nyerjen a BKV hirdetési közbeszerzésén.

Karácsony Gergely kezdeményezésére ezzel elmeszelték a fővárosi közlekedési vállalat reklámfelületeinek négy évre szóló bérbeadását.

Az eset miatt a BKV még 120 millió forintos bírságot is kapott. A főváros ugyan egy év után vissza akart táncolni az üzletbe, vagyis mégis tető alá hozta volna a koncessziót. Az érvényes ajánlatot benyújtó cég a világjárvány okozta válságra hivatkozva azonban visszalépett. A Világgazdaság szerint ennek eredményeként összességében több milliárd forinttól esik el a budapesti tömegközlekedés.

A reklámtendert egyébként még a korábbi,  Tarlós István-féle városvezetés írta alá, az eredményhirdetés azonban az önkormányzati választások utánra csúszott át.

A JCDecaux azonban hiába indult kedvező ajánlattal a tenderen (havi 142 millió forintos bérleti díjat ígérve, ami éves szinten 1,7 milliárd forint), amelyet a BKV járműágazatához, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért írtak ki.

Sajtóhírek akkoriban kiemelték azt is, hogy a francia cég ajánlata nemcsak érvényes volt, hanem a bírálat során kifejezetten magas pontszámot is kapott, de ez is kevésnek bizonyult. Karácsonyék az elutasító döntésükkel azt is megakadályozták, hogy a fővárosi cégek egy évnél hosszabb időre kössenek szerződést a reklámfelületeik hasznosítására.

A BKV ugyanis négy plusz négy évre kötött volna szerződést, de ezek után képtelen volt teljesíteni a koncessziós eljárást.

Wintermantel Zsolt most a Magyar Nemzetnek úgy fogalmazott: már nem tud másra gondolni, mint hogy a főpolgármester szándékosan okozott kárt a budapestieknek, hiszen évek teltek el, és nem írt ki újabb eljárást a BKV reklámfelületeinek értékesítésére.

A főpolgármester tehetetlensége mostanra 3,5 milliárd forint veszteséget okozott Budapestnek, ebből a pénzből pedig több mint harminc új, saját buszt is vásárolhatott volna a BKV, vagy négy új CAF-villamost, és nem kellene bezárnia a fogaskerekűt, vagy éppen kivilágíthatná az ünnepekre Budapestet

– emelte ki a frakcióvezető. Hozzátette: arról ne is beszéljünk, hogy esély sem lenne azokra a csődközeli állapotokra, amelyekkel Karácsony folyamatosan fenyegetőzik, hacsak nem éppen az a főpolgármester célja, hogy a jövőre kezdődő önkormányzati választási kampány idejére szándékosan csődbe vigye a fővárost.

Tovább olvasom

Marketing

A televíziós hirdetéseket elemezte az NMHH

Idén az első félévben 78 televízió műsorában 2823 új reklámszpotot regisztrált a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH); az érintett hirdetéseket összesen 4 millió alkalommal ismételték – közölte NMHH csütörtökön.

Közzétéve:

Borítóképünk illusztráció, fotó: Pixabay

Az MTI-hez eljuttatott közleményben kiemelték, hogy az év első hat hónapjában a legtöbb, 556 új reklámfilm márciusban került adásba, a “legfrekventáltabb” dátumnak pedig a február 1-je bizonyult 125 szpottal. A kisfilmek több mint 35 százaléka hétfőn jelent meg.

Az új reklámfilmek első adásba szerkesztésének időpontjául a hirdetők a hajnali órákat, ezeken belül is a 2-8 óra közötti periódust szemelték ki több mint 80 százalékban. A nézettség szempontjából kiemelt fontosságú, “főműsoridős”, 18-22 óra közötti intervallum mindössze szűk nyolc százaléknyi részesedést tudhatott magáénak – fejtették ki.

A legtöbb premierreklámfilm, 38 százalék a mintában szereplő 24 általános szórakoztató csatorna műsorán került adásba.

A legerősebbnek az országos kereskedelmi televíziók – a TV2 és az RTL bizonyultak 36,6 százalékkal, de kiemelkedett az ATV és a Hír TV 20,6 százalékkal is.

A hatóság összegzése szerint a hirdetések hosszát tekintve a 20 másodperces szpotok számítottak a legnépszerűbbnek, míg a fél év átlagos premierreklámjának hossza 21,5 másodperc volt. Az elemzésben ugyanakkor előfordult 720 másodperces klip is. Látványosan visszaszorultak az élőszereplős reklámfilmek: arányuk a 2016-os 39 százalékról 2022-ben 15 százalékra mérséklődött, miközben a számítógépes animációt, grafikát használó hirdetések meghaladták a 82 százalékot.

A reklámfilmek 60 százalékában szolgáltatásokat, mintegy 40  százalékában termékeket népszerűsítettek. Az új hirdetések legnagyobb halmazát a kereskedelmi szektor mellett a gyógyhatású készítmények fedték le.

A hirdetők ajánlataik többségével, csaknem 84 százalékával a lehető legszélesebb közönséget, a vegyes felnőtt kategóriát igyekeztek megszólítani, a kiskorúaknak szóló hirdetések mindössze a reklámfilmek 2,8 százalékát adták.

Az új reklámszpotokban leggyakrabban az évente többször is igénybe vehető szolgáltatások, valamint az ezer és tízezer forint közötti termékek hirdetései szerepeltek.

Az NMHH 2011 közepén hazánkban egyedülálló reklámadatbázist hozott létre; csaknem száz szempont alapján elemzi a legnézettebb televíziókban első alkalommal közreadott reklámokat.

Ennek célja elsősorban a törvénysértő hirdetések kiszűrése a média- és a reklámtörvény alapján, de kiemelt figyelmet fordítanak a szpotok legkülönfélébb tartalmi jellemzőinek vizsgálatára is, így például a kiskorúak védelmére – idézték fel a közleményben.

Tovább olvasom

Marketing

A 4iG Nyrt. lett a Crealive Reklámügynökség Kft. tulajdonosa

Egyben a cég leányvállalatainak 75 százalékos közvetett tulajdonát is megszerezte – közölte a 4iG Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.

Közzétéve:

Kedden lezárult az október 5-én kötött adásvételi szerződés, amely alapján a 4iG megszerezte a CREALIVE Reklámügynökség Kft. és leányvállalatai, azaz a Honeycomb Hungary Kft. és Honeycomb Central Europe Kft. 75 százalékos üzletrészét.

A 4iG Nyrt. még októberben közölte az MTI-vel, hogy adásvételi megállapodást kötött a Honeycomb Hungary és Central Europe vállalatcsoport 75 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról, és az akvizíció versenyjogi eljárást követően zárul le.

A Honeycomb Hungary & Central Europe vállalatcsoport 2018 óta működik, fő tevékenysége a lineáris és non-lineáris televíziós partnerek részére végzett reklám minőség-ellenőrzés, transzkódolás (sugárzási formátumba átalakítás), archiválás és a televíziós kijátszási pontok felé továbbítás.

A 4iG a BÉT-en bejegyzett informatikai és szoftverszolgáltató, részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén a prémium kategóriában kereskednek. A társaság részvényei kedden délután 0,14 százalékkal 730 forintra erősödtek. A papír árfolyama az elmúlt egy évben 625 forint minimumot és 968 forint maximumot ért el.

Tovább olvasom