Kövess minket!

Egyéb kategória

A Facebook linkmegosztó robotjai vagyunk?

Könnyen akaratán kívül is spammerré válhat az, aki a legújabb Facebook integrációt alkalmazó online újságokat olvasgatja. Csak óvatosan a linkekkel!

Amikor egy ismerősöm egy linket ajánl, akkor azt várom, hogy a linkre kattintva az eredeti cikket tartalmazó oldalra jussak. Újabban a Facebookon egyre több az olyan link, ami nem így működik. A kattintásra nem a cikkoldal, hanem egy köztes ablak nyílik meg, ahol arra biztatnak, hogy telepítsem a cikket közreadó kiadvány Facebook alkalmazását. 

Miért is ne? Ingyen van, a telepítés legfeljebb néhány másodpercet vesz igénybe. Utána valóban hozzájutok a vágyott cikkhez.  Innentől viszont bármit olvasok – természetesen csak az adott kiadványról van szó – azonnal, automatikusan értesítem erről összes ismerősömet. Biztos lesz köztük, aki rákattint a linkre, amitől megnyílik egy ablak…

A Facebook a szeptemberi f8 konferencián jelentette be az Open Graph új változatát. (Akkor ez valahogy elsikkadt a többi újdonság mellett.) Azóta már több nagy médiacég is rárepül a Seamless Sharing (vagy Frictionless Sharing) néven emlegetett megoldásra. Így működik a Guardian appja, a Washington Post Social Reader alkalmazása is. (A napilapos Facebook alkalmazásokról korábban részletesebben is írtam). Ez nyilvánvalóan még csak a kezdet, a “súrlódásmentes megosztás” tömeges alkalmazása majd csak most következik.

Nem a szokásos fanyalgásról, az új megoldásoktól való ódzkodásról van szó. A Facebook megoldása a weben az évek alatt felépített bizalmat rombolja:

1) Ha egy ismerősöm valamilyen tartalmat ajánl, akkor azt várom, hogy az valóban nekem szóló javaslat legyen. Az ész nélkül küldözgetett linkeket, képeket eddig is szemétnem tekintettem, küldőjének üzeneteit idővel nagy ívben kikerültem. Ha most – szándékomon kívül – én is ilyen spamgyárossá válok, joggal tartok tőle, hogy sok ismerősömnél spamlistára kerülök. Megdöbbentő, hogy miközben a Facebook (a Google+ hatására) lehetővé tette, hogy a csoportokba sorolt ismerőseimmel célzottan kommunikálhassak, ilyen alkalmazásokkal éppen a tömeges, válogatás nélküli, automatikus üzenetküldést támogatja,

2) A link a kezdetektől fogva úgy működik, hogy arra kattintva a hivatkozott oldal jelenik meg, Bármi másnak a közbeiktatása olyan tartalom, ami nem felel meg az elvárásaimnak, ezért idegesít, frusztrál. A linkelés az internet olyan alapeleme, amit nem kellene bolygatni.

(Egyébként ha az app telepítésére biztató ablakban a “cancel” gombra kattintasz, akkor közvetlenül eljutsz a vágyott cikkhez, de vajon hányan jönnek rá erre?)

Az Open Graph és az alkalmazások készítőinek célja természetesen nem az, hogy minket szívassanak. Ezeknek az appoknak a segítségével a Facebook és a kiadók rengeteg dolgot tudnak meg rólad. Ezeket az információkat azután újabb, az igényeidet még pontosabban kiszolgáló alkalmazások, szolgáltatások, tartalmak előállítására kívánják fordítani.
Jó lesz neked, hiába rúgkapálsz!

Adalékok

How Facebook is ruining sharing (Molly Wood vitaindítója – CNET)
Why Facebook’s Seamless Sharing is Wrong (Marschall Kirkpatrick – RWW)

The unexpected impact of Facebook’s “seamless sharing” on newspaper sites (Tim Bradshaw – FT.com)

Egyéb kategória

Magyar fotósok és filmesek képeit mutatja be a Műcsarnok Kolozsváron

A budapesti Műcsarnok két korábbi kiállításának anyagából mutat be válogatást a Művészek a kamera fókuszában – Magyar fotósok és filmesek fényképei című kiállítás, amely szerdától látható Kolozsváron, a Bánffy-palotában.

Közzétéve:

A borítókép illusztráció, a forrása: Pixabay

A június 5-ig nyitva tartó tárlat a Műcsarnok A Fotográfiák képzőművészekről, valamint Filmesek fotói című kiállításainak anyagából szemezget. Mindkét tárlatot az intézmény 125 éves jubileuma alkalmából szervezte – tájékoztatta a Műcsarnok az MTI-t hétfőn.

A képzőművészekről készült képek közül Kolozsváron 12 kortárs fotóművész munkáit láthatja a közönség. A magyar fotótörténet rangos képviselőinek képein alkotás közben vagy beállított műtermi pózban jelennek meg festők, szobrászok, grafikusok, médiaművészek. A válogatás széles spektrumot mutat be: a legkorábbi kép 1964-ben, a legutóbbi 2020-ban készült.

A Bánffy-palotában rendezendő kiállításon határon túl is ismert művészek jelennek meg. Egyebek mellett Erdélyi Lajos által lencsevégre kapott alkotók többsége Kolozsváron, a Ion Andreescu Egyetemen szerzett diplomát.

A filmesek közül a kolozsvári kiállításon 25 alkotó képei szereplenek. Olyanoké, akik az ötvenes-hatvanas években, a modernizmussal pályára lépő nagy nemzedék tagjai voltak, és több album is fűződik a nevűkhöz. Az alkotók valamilyen módon kötődnek Erdélyhez: itt születtek, itt végezték egyetemi tanulmányaikat, forgatták valamelyik filmjüket, vagy fényképeket készítettek az erdélyi tájról, épületekről, emberekről. Emellett olyan rendezők és operatőrök képei is bekerültek a válogatásba, akik a két médium – film és fotó – kapcsolatát izgalmasan ragadták meg – olvasható a tájékoztatóban.

Visszatérő motívuma a fotóknak a városkép, a szocioportré, az absztrakt vagy kalligrafikus jelleg, illetve a groteszk, ironikus hangvétel. A kiállítás bemutatja, hogy a legkülönfélébb korszakban, filmtípusban, műfajban és stílusban dolgozó magyar filmesek közül milyen sokan gyakorolták és gyakorolják ma is a fotográfiát a filmezéssel egyenrangú médiumként – áll a tájékoztatóban.

Tovább olvasom

Egyéb kategória

Megsértette a 444 a választási eljárásról szóló törvényt

A gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatos politikai hirdetésüket kifogásolta a Nemzeti Választási Bizottság.

Közzétéve:

Közleményt adott ki a 444.hu, amelyben az áll, hogy a portál megsértette a választási eljárási törvényt. A pontos közlemény így szól:

„A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a 444.hu oldalt kiadó Magyar Jeti Zrt. megsértette a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 148. § (2) bekezdését azzal, hogy a 444.hu internetes sajtótermékben 2022. március 8-án közzétett »Olvass a sorok között Népszavazz te is érvénytelenül április 3-án! X Érvénytelen kérdésre érvénytelen válasz X ervenytelenul.hu« tartalmú politikai hirdetést úgy tette közzé, hogy az más médiatartalmaktól nem volt megkülönböztethető.

A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy az Amnesty International Magyarország és a Háttér Társaság mint a 444.hu internetes sajtótermékben 2022. március 8-án közzétett »Olvass a sorok között Népszavazz te is érvénytelenül április 3-án! X Érvénytelen kérdésre érvénytelen válasz X ervenytelenul.hu« tartalmú politikai hirdetés megrendelői megsértették a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 148. § (2) bekezdését azzal, hogy a politikai hirdetésen nem tüntették fel a megrendelő nevét és székhelyét” – idézte a portál közleményét a Mandiner.

Tovább olvasom

Egyéb kategória

Manipulálja a koronavírussal kapcsolatos információkat a német közmédia

A közszolgálati műsorszolgáltató korábbi munkatársa szerint a csatorna manipulálja a járvánnyal kapcsolatos információkat és nem tűri meg a kritikus véleményeket. Emellett – az egykori alkalmazott szerint – a pénzekkel is visszásan bánik a csatorna, sőt az álhírektől sem riad vissza.

Közzétéve:

Katrin Seibold évekig dolgozott újságíróként a Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) német közszolgálati csatornának, nemrég azonban elhagyni kényszerült a televíziót. A nő most azzal vádolta meg korábbi munkaadóját, hogy manipulálja a koronavírussal kapcsolatos történéseket és információkat, a kritikákat pedig nem tűri meg – írja a Junge Freiheit.

A nő arról panaszkodott, hogy a ZDF szándékosan ellaposította az összes olyan riportját, amelyben objektíven szerette volna megvizsgálni a történéseket, a műsor vendégeit is úgy választották meg, hogy véletlenül se lehessen kritikus hangvételt közvetíteni.

“Hasonló történt egy kolléganőmmel is, akinek a műsorában a meggyőződése és az előzetesen kidolgozott koncepciója ellenére újra kellett vágnia a riportjait”

– mesélte a ZDF egykori újságírója. A csatorna olyan műsorokba nyúlt bele, amelyekben a vendégek a vírussal kapcsolatos témákról vitáztak, például a szövetségi kormány járványkezelési stratégiájáról. Seibold szerint a vírus szélesebb terjedése után egyre nehezebb volt kritikát megfogalmazni, a csatorna ugyanis nem tűrte a negatív hozzászólásokat.

Az újságíró azt is állította, hogy a ZDF “álhíreket” gyárt. Elmondta, hogy tanúja volt annak, amikor például a 2003-as iraki háború előtt a ZDF megrendezett jeleneteket kért New Yorkban. Egy olyan riportot kellett forgatniuk a kollégáknak, amely a lakosság állítólagos pánikjáról szólt volna egy iraki gáztámadás előtt.

Katrin Seibold szerint a pénzekkel is furcsán bánik a ZDF, azokat “rendkívül kétes módon használják fel”. A dolgozók sok esetben nem is tudnak róla, hogy rengeteg pénze van a műsorszolgáltatónak, például van egy “saját alkalmazottja, aki műtárgyakat vásárol a csatornának”. Az újságírókra és a fejlesztésekre ugyanakkor nem hajlandó költeni a ZDF.

Nem Seibold az első újságíró, aki éles kritikát fogalmazott meg, miután elhagyta a közszolgálati médiát – számolt be róla a V4NA hírügynökség. Simone Standl, az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány regionális közszolgálati csatornája, a WDR egykori műsorvezetője arról mesélt, hogy a vezetők lenézik az idősebb közönséget és egyáltalán nem tartják szükségesnek az olyan műsorokat, amelyek ennek a társadalmi csoportnak szólnak.

“Többször is hallottam a vezetőségünktől azt a kijelentést, hogy az öregek úgyis meghalnak. Véleményük szerint ezek a hűséges nézők “úgyis a táskában” vannak, nem tartoznak a “hódítási célcsoportba”

mondta Standl, aki azt is megjegyezte, hogy a “sokszínűség nevében” egyre több dolgozót cserélnek le migrációs hátterű alkalmazottakra.

Tovább olvasom